Historia

Pierwszy znany masowy mord w dziejach. Makabra sprzed 6200 lat

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2021 21:00
W miejscowości Potočani w Chorwacji naukowcy odkryli miejsce pochówku 41 osób. Dowody świadczą o tym, że padły one ofiarą mordu.
Masowy grób ze szczątkami ludzi sprzed 6200 lat.
Masowy grób ze szczątkami ludzi sprzed 6200 lat. Foto: Jacqueline Balen, Archaeological Museum of Zagreb

- Badania DNA, w połączeniu z dowodami archeologicznymi i szkieletowymi - szczególnie tymi wskazującymi na systematyczną przemoc, być może nawet w stylu egzekucji - odkrywają przed nami masową masakrę i przypadkowy pochówek 41 osób z wczesnej społeczności pasterskiej w obecnej wschodniej Chorwacji  - mówi James Ahern, profesor antropologii Uniwersytetu Wyoming z zespołu badającego stanowisko.

Odkrycie jest owocem prac, które rozpoczęły się 14 lat temu.

- W 2007 roku na chorwackim stanowisku przeprowadzono "ratunkowe" wykopaliska, które rozpoczęto, gdy pochówek został odkryty podczas budowy garażu na prywatnej ziemi - wyjaśnia James Ahern.

Początkowo grobowcem zajmował się archeologów kierowany przez Jacqueline Balen z Muzeum Archeologicznego w Zagrzebiu. Gdy zdano sobie sprawę z wagi odkrycia, do badań zaproszeni zostali naukowcy w Wyoming.

Nowe spojrzenie na człowieka epoki kamienia i miedzi

- Jest to najstarszy znany nam przypadek masowego mordu - podkreśla James Ahern. - W pewnym sensie odkrycie rzuca też nowe światło na temat  życia rolników w epoce kamienia i miedzi. Dotąd sądzono, że społeczności te żyły w małych wioskach i grupach pasterskich.

Analiza genetyczna wykazała, że 70 procent analizowanych szkieletów nie miało wśród zmarłych bliskich krewnych. Nie stwierdzono również różnic płciowych, gdyż liczba mężczyzn i kobiet znalezionych na stanowisku była niemal równa. Wskazuje to, że masakra nie była wynikiem walk między mężczyznami (bitwy lub potyczki), nie była też wynikiem odwetu wymierzonego w osobników określonej płci. Ślady najstarszego masowego mordu w dziejach sugerują także, że ludzie budowali duże osady na tych terenach ok. 1000 lat wcześniej niż dotąd sądzono.

Brutalny mord

U 13 z 41 osób zmasakrowanych ludzi stwierdzono obrażenia czaszki. Datowanie węglowe i badania archeologiczne dowiodły, że szczątki wszystkich osób w grobie zostały pochowane w tym samym czasie - co sugeruje nagłą śmierć.

- U pozostałych ofiar nie wykryto śladów obrażeń na pozostałych szczątkach, co nie wyklucza gwałtownej śmierci - wskazuje James Ahern. - Osoby te mogły być duszone, pałowane, cięte lub dźgane w obszarach tkanek miękkich lub w sposób, który nie uszkodził leżących pod nimi kości.

Badacze mają zamiar przeanalizować ślady pyłków roślinnych z czasów, w których dokonano mordu. Ich hipoteza zakłada, że dramatyczne zdarzenie mogło mieć związek ze zmianami klimatycznymi, które z kolei wiążą się z rywalizacją o zasoby, w tym dostęp do wody, pożywienia i paszy dla zwierząt.

EurekaAlert/bm

Archeolodzy twierdzą, że odnaleźli miejsce, w którym Salome poprosiła o głowę Jana Chrzciciela

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 05:40
Zdaniem węgierskiego uczonego dr Gyozo Vörösa, nisza tronowa w ruinach siedziby Heroda Antypasa jest miejscem słynnego tańca pasierbicy władcy.

Kolebka państwa Piastów. Naukowcy ustalili datę budowy palatium na Ostrowie Lednickim

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2021 05:40
Budowlę pałacowo-sakralną na Ostrowie Lednickim (woj. wielkopolskie) zaczęto wznosić w latach 936-985. Datę dotyczącą jednej z prawdopodobnych siedzib Mieszka I uzyskano w trakcie nowych analiz fizykochemicznych.

Szczecin. Setki metrów tuneli odkryto pod Zamkiem Książąt Pomorskich

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2021 05:40
Ceglany średniowieczny tunel odkryto pod Zamkiem Książąt Pomorskich w Szczecinie – poinformowała w czwartek dyrektor instytucji. Łączy się on z żelbetonową konstrukcją z czasów III Rzeszy.

Browar sprzed 5000 lat odkryty w Egipcie. Mógł wytwarzać tysiące litrów piwa

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 05:45
Egipskie ministerstwo do spraw starożytności poinformowało, że może to być najstarszy na świecie browar o dużej produkcji. Jego pozostałości zostały odkryte przez egipskich i amerykańskich archeologów w Abydos, ponad 450 kilometrów na południe od Kairu.

Brutalna śmierć faraona. Zagadka rozwiązana po 3500 latach

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2021 05:55
Przyczyną zgonu Sekenenre Tao, starożytnego władcy Egiptu, nie były, jak dotąd sądzono, rany zadane w bitwie, ale egzekucja. Do takich wniosków prowadzą wyniki skanów tomograficznych wykonanych przez egipskich archeologów.

Brytyjscy archeolodzy: Stonehenge zostało przeniesione do Anglii z Walii

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2021 05:39
Badacze są zdania, że starożytny kamienny krąg pierwotnie znajdował się w Waun Mawn na zachodnim wybrzeżu Walii, ponad 250 kilometrów na zachód od Równiny Salisbury. Pozostałości walijskiego kręgu mają dokładnie te same wymiary co Stonehenge.

Świętokrzyskie: Odkryto grobowce sprzed 5,5 tys. lat. "Jedno z największych cmentarzysk tego typu w Polsce"

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2021 05:40
Siedem kilkudziesięciometrowych kurhanów megalitycznych odkryli archeolodzy w Dębianach w województwie świętokrzyskim. Do odkrycia doszło przypadkowo, dzięki zdjęciom satelitarnym.