PR24 Portal
Section05
archeologia

Śladami pierwszych Piastów. Trwają prace archeologiczne na Ledniczce

Archeolodzy pracujący przy Jeziorze Lednickim dysponują całym wachlarzem niezwykłych odkryć. Zespół badaczy prowadzi prace nad życiem Mieszka I oraz Bolesława Chrobrego. Władcy, wraz z towarzyszącymi im drużynami, tysiąc lat temu stacjonowali na jednej z tamtejszych wysp, Ledniczce. Jakie ślady historii udało się odnaleźć naukowcom?
Zobacz więcej na temat:  Trójka KULTURA Mieszko I Bolesław Chrobry archeologia Piotr Łodej Rafał Muniak władcy Polski

Prof. Karol Myśliwiec: pociąga mnie chęć odkrywania rzeczy dotąd nieznanych

- Każdy zostaje archeologiem z zupełnie innego powodu. Ja podzieliłbym moich kolegów na dwie grupy. Są tacy, którzy od urodzenia marzyli o tym, by zostać egiptologiem i być następcą Schliemanna, a drugich interesowało ogromnie wiele różnych rzeczy i zorientowali się, że wszechstronnie realizować się mogą tylko w archeologii. Ja należałem do tych drugich - mówił w Dwójce prof. Karol Myśliwiec.
Zobacz więcej na temat:  archeologia Egipt

Polscy archeolodzy w Ameryce Południowej. Sukcesy badań prekolumbijskich

Ameryka Południowa należy do chętnie eksplorowanych terenów przez polskich archeologów. O obecności naszych badaczy na tym kontynencie można mówić już od XIX wieku, o czym przypomniał w Polskim Radiu dla Zagranicy, profesor Mariusz Ziółkowski, wybitny archeolog, dyrektor Centrum Badań Andyjskich Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz więcej na temat:  archeologia Uniwersytet Warszawski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Peru Boliwia Ameryka Południowa

Nasi przodkowie rośli z zimna. Naukowcy zbadali wpływ klimatu na rozmiary ciał pierwszych Homo sapiens

Średni rozmiar ciała ludzi zmieniał się znacząco w ciągu ostatnich milionów lat i jest silnie związany z temperaturą otoczenia - twierdzą naukowcy z Cambridge i Tybingi. Surowy klimat napędzał ewolucję w kierunku zwiększenia rozmiarów ciała, czego nie można powiedzieć o cieplejszym środowisku.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia NAUKA klimat homo sapiens prehistoria odkrycia i ciekawostki

Bankiety sakralne w Nea Pafos? Znalezisko polskich archeologów na Cyprze

Stibadium - to miejsce uczt sakralnych na wolnym powietrzu. Takie biesiady, połączone ze spożywaniem mięsa ofiarnego i piciem wina, były w starożytności powszechnym zwyczajem. Odbywały się one na półkolistych platformach, których centralnym punktem było zagłębienie z odpływem. Służyło ono do dokonywania libacji ku czci bóstwa, czyli wylewania na ziemię cennych płynów. Pierwsze takie miejsce na Cyprze odkryła misja prof. Jolanty Młynarczyk z UW.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka Cypr archeologia architektura Uniwersytet Warszawski

Polska badaczka zidentyfikowała nieznane rodzaje starożytnych greckich tekstyliów

Dzięki analizie odcisków pieczętnych z Grecji epoki brązu dr hab. Agata Ulanowska z Uniwersytetu Warszawskiego zidentyfikowała wiele nieznanych dotąd rodzajów tekstyliów. Według badaczki jej odkrycie wielokrotnie zwiększa wiedzę na temat między innymi tkanin, wyrobów z wikliny i sznurków.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia odkrycia i ciekawostki NAUKA Grecja Uniwersytet Warszawski ciekawostki starożytna Grecja starożytność

Srebro było kluczową walutą handlu międzynarodowego od wojny trojańskiej po świt republiki rzymskiej

Naukowcy zrekonstruowali handel srebrem we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, w okresie obejmującym tradycyjne daty wojny trojańskiej, założenia Rzymu i zburzenia Świątyni Salomona w Jerozolimie. Z ich badań wynika, że kruszec był jednym z najważniejszych obiektów wymiany handlowej.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia NAUKA starożytność Morze Śródziemne handel

Sukcesy i historia odkryć polskich archeologów w Ameryce Południowej

Polscy archeolodzy od lat z sukcesem prowadzą prace badawcze na terenie Ameryki Południowej. Na tym kontynencie posiadamy własną placówkę naukowo-badawczą w Cusco, w Peru, którą założył i kieruje profesor Mariusz Ziółkowski, wybitny specjalista w dziedzinie archeologii i etnohistorii Inków, techniki datowań bezwzględnych w archeologii i archeoastronomii, dyrektor Centrum Badań Andyjskich Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz więcej na temat:  Ministerstwo Spraw Zagranicznych Uniwersytet Warszawski archeologia Peru Ameryka Południowa dyplomacja