- Gościem audycji był Andrzej Kosendiak - dyrektor Narodowego Forum Muzyki, a także dyrygent i animator życia kulturalnego.
- Tematem audycji był wydany przez NFM album "Kaspar Förster", poświęcony twórczości jednego z najciekawszych kompozytorów XVII wieku.
Na nowym albumie wydanym przez Narodowe Forum Muzyki znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych Kaspara Föstera. Niektóre zostały nagrane po raz pierwszy. Jest to trzynasty album wydany w ramach serii "Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej".
Kaspar Föster - obywatel Europy
Kaspar Föster pochodził z Gdańska, gdzie urodził się w 1616 roku. W trakcie kariery podróżował jednak po całej Europie, a przez jakiś czas pełnił posadę królewskiego muzyka na dworze w Danii.
- Bardzo ciekawa postać, taki prawdziwy Europejczyk. Okazuje się, że w tamtych czasach, kto wie, czy nawet nie bardziej niż dzisiaj, Europa była wspólnotą kultury - podkreślał Andrzej Kosendiak. - Budując tę serię, mam coraz większe poczucie, że rzeczywiście ten XVII wiek to taki okres, gdzie te prądy, myśli, inicjatywy, style rozprzestrzeniały się swobodnie. Ale również ludzie - twórcy, kompozytorzy, muzycy - mieli szansę uzyskiwania zatrudnienia w bardzo różnych miejscach. To jest ciekawe i to pokazuje, że Europa była ideowo, kulturalnie jednością, przy wszystkich różnicach regionalnych.
W rozmowie nie zabrakło też kwestii dotyczących podsumowania działalności Narodowego Forum Muzyki w mijającym roku i planów na kolejny, 2024 rok. Zapraszamy do wysłuchania całego wywiadu.
12:36 Dwojka_Wybieram_Dwojke_2023_12_18-16-29-51.mp3 Andrzej Kosendiak: płyta "Kaspar Förster" pokazuje, że Europa była jednością (Wybieram Dwójkę)
***
Gdybyśmy spojrzeli na Kaspara Förstera juniora z dzisiejszej perspektywy, moglibyśmy śmiało uznać go za prawdziwego Europejczyka. Pochodził z królewskiego Gdańska, a jego życie było związane z licznymi ośrodkami, m.in. Warszawą, Rzymem czy Kopenhagą. Odbył też szereg podróży, miał więc okazję zetknąć się z wieloma znakomitymi artystami tamtych czasów, jak choćby Marco Scacchi i Marcin Mielczewski (na dworze Władysława IV) czy Giacomo Carissimi, który zainspirował go do komponowania dzieł dramatycznych. Kontakty te w połączeniu z wybitnym, wszechstronnym talentem Förstera (oprócz zdolności kompozytorskich miał też ponadprzeciętne umiejętności wokalne) zaowocowały wyjątkową spuścizną, która odzwierciedla popularne tendencje stylistyczne pierwszej połowy XVII wieku. Na niniejszym albumie znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych, które wybraliśmy z zachowanych dzieł kompozytora. Nazwa płyty, Sacrae cantiones, to także tytuł publikacji z jego kompozycjami wydanej w ramach serii Fontes Musicae in Polonia pod redakcją Larsa Berglunda. Utwory, które przetrwały do naszych czasów, pochodzą z różnych źródeł i najprawdopodobniej nie formowały żadnego cyklu.
Czytaj także:
Wszystkie dzieła Förstera wyróżnia klarowność formy i melodyjność. Prezentowane na płycie koncerty kościelne są kunsztownymi, zachwycającymi perełkami. To bardzo dobrze skomponowane (szczególnie pod względem wokalnym), niewielkich rozmiarów utwory, w których wykorzystano niekiedy wyrafinowane, ale wciąż proste środki. Förster pokazuje się w nich jako wytrawny dramaturg, umiejętnie bowiem stosuje środki retoryki muzycznej, by podkreślić emocje wynikające z tekstu literackiego, co jednocześnie zapewnia wyjątkową ciągłość narracyjną.
(Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty)
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Andrzej Kosendiak (dyrektor Narodowego Forum Muzyki)
Data emisji: 18.12.2023
Godzina emisji: 16.30
mgc/kc