"Musica Baltica" - muzyka barokowa znad Bałtyku

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2022 23:05
- Wszystkie najnowsze trendy muzyczne, które pojawiały się gdziekolwiek w Europie, trafiały do Gdańska w tym samym czasie, gdy pojawiały się w innych rejonach Europy, ale jednocześnie gdańszczanie byli przywiązani do form, które kiedyś już im się spodobały. W związku z tym integrowano te wszystkie nowe elementy ze starymi formami, nowe instrumenty ze starymi instrumentami - mówił na antenie Dwójki Andrzej Szadejko, koncertujący organista, dyrygent, organizator życia kulturalnego.
Gdańsk - panorama miasta
Gdańsk - panorama miastaFoto: Patryk Kosmider/Shutterstock.com

Na rynku fonograficznym pojawiły się dwa albumy zamykające serię z barokową muzyką regionu bałtyckiego. Zgodnie z ideą projektu "Musica Baltica" utwory grane są w sposób jak najwierniej oddający oryginalne wykonania. Płyta z numerem 9 została uhonorowana nagrodą Opus Klassik za najlepszą premierę światową. - Gdańska muzyka wyróżnia się na tle innych ośrodków swoistym połączeniem konserwatyzmu z modernizmem. Idea cyklu "Musica Baltica" to ukazanie twórczości kompozytorów działających nad Bałtykiem ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów gdańskich albo działających w Gdańsku - opowiadał Andrzej Szadejko na antenie Dwójki. 

"Tworzono tu wielkie dzieła"

Na 10 krążkach znalazły się aż 64 premierowe utwory. - Jest to twórczość, którą prezentujemy po raz pierwszy. A ideą jest to, żeby pokazać, że Gdańsk w XVII i XVIII wieku był jednym z wiodących ośrodków muzycznych. Tworzono tu wielkie dzieła oratoryjno-kantatowe na najwyższym poziomie. W Gdańsku działali uczniowie największych ówczesnych tuzów: Bacha, Haendla, Telemanna, Frobergera, Sweelincka - podkreślił gość radiowej Dwójki. - To świadczy o tym, że Gdańsk należał do tych miejsc Europy, które świeciły najjaśniej.

[źródło: Youtube/ Johann Daniel Pucklitz 1705 1774 - Goldberg Baroque Ensemble, Andrzej Szadejko]


Medium komunikacji społecznej

Wieki XVII i XVIII w Gdańsku to okres prosperity gospodarczej tego miasta. - To widać bardzo dobrze na podstawie twórczości kantatowej, która jest zachowana w zbiorach Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk, w Bibliotece Dziedzictwa Pruskiego Biblioteki Berlińskiej czy w Bibliotece w Uppsali - mówił Andrzej Szadejko. - Widać, że muzyka w tamtym czasie była nie tylko elementem rozrywki albo elementem, który miał uświetniać wydarzenia religijne, ale była też medium komunikacji społecznej, przekazywania różnych treści. Mam tu na myśli kantaty świeckie, które powstawały z okazji różnych uroczystości. O tym, że przykładano do tego wielką wagę, świadczą wielkość i kształt tych utworów, składy instrumentalne, wokalne - kontynuował gość radiowej Dwójki.

Koncerty publiczne

Muzyka odgrywała wówczas w mieście ważną rolę. - Jest to wyraźne w życiu koncertowym Gdańska, które rozpoczęło się w latach 40. XVIII wieku za przykładem Hamburga, bo uczeń Telemanna, Johann Jeremias du Grain przyjechał do Gdańska i zaszczepił ideę realizacji koncertów publicznych. Wcześniej odbywały się wydarzenia o charakterze koncertowym, ale one raczej służyły umilaniu czasu, natomiast koncerty zorientowane na to, żeby słuchać muzyki i nie robić przy okazji czegoś innego, np. nie jeść i nie pić, pojawiły się w Gdańsku w latach 40. XVIII wieku i zdobyły bardzo duże uznanie i popularność - wyjaśniał Andrzej Szadejko.


Posłuchaj
14:43 PR2_28 grudzien 2022 16_32_20_wybieram dwojke-Szadejko.mp3 Andrzej Szadejko, założyciel zespołu Goldberg Baroque Ensemble i dyrektor artystyczny serii "Musica Baltica", o życiu muzycznym dawnego Gdańska i projekcie z muzyką barokową (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Andrzej Szadejko (założyciel zespołu Goldberg Baroque Ensemble i dyrektor artystyczny serii "Musica Baltica")

Data emisji: 28.12.2022

Godzina emisji: 16.30

mg/djr/kor

Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polski zespół muzyki barokowo-klasycznej z prestiżową nagrodą Opus Klassik

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2022 13:48
Goldberg Baroque Ensemble to, założony przez prof. Andrzeja Szadejkę, zespół specjalizujący się w repertuarze barokowo-klasycznym. W tym roku został wyróżniony jedną z dwóch najważniejszych nagród europejskich w dziedzinie muzyki klasycznej - Opus Klassik.
rozwiń zwiń