"Chopin Project". Wojciech Fudala z Polish Cello Quartet: poczuliśmy się wyróżnieni

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2024 18:14
- Chopin traktował wiolonczelę w sposób wyjątkowy. Napisał na ten instrument trzy utwory. To niewiele w stosunku do tego, co stworzył na fortepian, ale fakt, że wymyślił on język pianistyczny, który jednocześnie jest niesłychanie śpiewny, bardzo zbliża fortepian do brzmienia wiolonczeli. Staraliśmy się to przejąć, tworząc ten krążek - mówił w Dwójce Wojciech Fudala o płycie "Chopin Project" Polish Cello Quartet.
Chopin Project ukazał się nakładem Narodowego Forum Muzyki. To drugi album w dorobku Polish Cello Quartet
"Chopin Project" ukazał się nakładem Narodowego Forum Muzyki. To drugi album w dorobku Polish Cello QuartetFoto: Łukasz Rajchert/mat. pras.
  • "Chopin Project" ukazał się nakładem Narodowego Forum Muzyki. To drugi album w dorobku Polish Cello Quartet. 
  • Mazurki, walce, preludia, nokturny i etiuda - na płycie znalazł się wybór dzieł i gatunków kluczowych dla twórczości Chopina.
  • Zespół zamówił transkrypcje Chopinowskich utworów na kwartet wiolonczelowy u trojga kompozytorów: Sabiny Meck, Piotra Mossa i Leszka Kołodziejskiego.

Najnowszy album Polish Cello Quartet poświęcony jest Fryderykowi Chopinowi. Jego pomysł narodził się jeszcze w trakcie pandemii.

Polish Cello Quartet nawiązuje do historii

- Nie graliśmy żadnych koncertów. Wtedy jeden z naszej czwórki zaproponował, żeby zająć się tym repertuarem. Co prawda pomysł nie jest tak całkiem nowy, ponieważ przyjaciel Chopina, wiolonczelista Auguste Franchomme, już za życia kompozytora tworzył aranżacje właśnie na cztery wiolonczele. Podążyliśmy tym nurtem, zainspirowani również mocno genialną płytą Novi Singers - tłumaczył Wojciech Fudala.

"Chopin Project" obejmuje wybór dzieł i gatunków kluczowych dla twórczości Chopina: mazurki, walce, preludia, nokturny i etiuda. Na płycie, drugiej w dyskografii Polish Cello Quartet, znalazły się transkrypcje Chopinowskich utworów na kwartet wiolonczelowy zamówione przez zespół u trojga kompozytorów: Sabiny Meck, Piotra Mossa i Leszka Kołodziejskiego.

Fryderyk Chopin i wiolonczela

Jak przypomniał Wojciech Fudala, utworami napisanymi przez Chopina oryginalnie na wiolonczelę są: Sonata g-moll op. 65, Introdukcja i Polonez C-dur op. 3 oraz Grand Duo concertant, będący wynikiem współpracy Chopina z Augustem Franchommem.


Posłuchaj
12:54 Wybieram Dwójkę fudala 8.01.2024.mp3 Wojciech Fudala o najnowszym albumie Polish Cello Quartet pt. "Chopin Project" (Wybieram Dwójkę)

Wojciech Fudala jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Prof. Pawła Głombika. Jako stypendysta rządu Belgii ukończył z najwyższym wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli w klasie wiolonczeli Jeroena Reulinga.

Ważnym etapem w jego artstycznym życiu były studia w Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Waterloo pod kierunkiem Gary'ego Hoffmana.

Wojciech Fudala jest laureatem wielu konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (II nagroda oraz nagroda specjalna; 2010), Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Davida Poppera w Várpalocie (III nagroda; 2004) oraz Konkursu Wiolonczelowego w Woluwe-Saint-Pierre (Prix Edmond Baert; 2010).

W roli solisty zadebiutował w 2007 roku i od tego momentu prowadzi bogatą działalność artystyczną, koncertując z polskimi oraz zagranicznymi orkiestrami (m.in. z Brussels Chamber Orchestra, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Śląska), współpracując z takimi dyrygentami, jak Augustin Dumay, Łukasz Borowicz, Paweł Kotla, Michael Guttman, Massimiliano Caldi, Eiji Oue.

[źródło: materiały prom.]

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Wojciech Fudala (Polish Cello Quartet)

Data emisji: 8.01.2024

Godz. emisji: 16.30

mgc/pg/kul

Czytaj także

"Marta Zalewska Orchestra & Dżamble". Drugi album z cyklu Jazz.PL

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2022 18:00
- Na tej jednej płycie debiutanci, którzy mieli zaledwie po dwadzieścia kilka lat, przyciągnęli do nagrań Seiferta, Muniaka, Urbaniaka, Stańkę, co wówczas było też dowodem na to, że w tym okresie w Polsce, podobnie jak na świecie, jazz uśmiechał się do rocka i odwrotnie - mówił Piotr Metz o jedynym albumie legendarnego zespołu Dżamble. Jego utwory zaśpiewała Marta Zalewska w ramach Dwójkowego cyklu Jazz.PL, a zapis tego koncertu właśnie ukazuje się na płycie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trio Bastarda i nowa płyta pt. "Lilith Abi". Miłość i strach przed śmiercią zawarte w kołysankach

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2023 17:00
- To kołysanka była pierwszą formą muzyki wytwarzanej przez człowieka, ponieważ służyła do ochrony de facto przed śmiercią, kiedy to ludzie mieszkali w jaskiniach i na zewnątrz chodziły niedźwiedzie, drapieżniki. Płacz dziecka mógłby je zwabić, więc ten płacz trzeba było uciszyć - mówił w Dwójce Paweł Szamburski, komentując najnowszą płytę Tria Bastarda zatytułowaną "Lilith Abi".
rozwiń zwiń