Aleksandra Kubas-Kruk o mariażu na sopran oraz altówkę, czyli nowej płycie

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2022 17:00
- To dość nietypowy skład, natomiast pomysł na płytę wyszedł bardzo naturalnie, dlatego, że jesteśmy z Szymonem małżeństwem muzyków. Każde z nas miało swoje projekty, natomiast w pewnym momencie zaczęliśmy się zastanawiać, czy utwory na taki skład jak sopran i altówka istnieją. Okazało się, że rzeczywiście jest ich dosyć sporo - mówiła śpiewaczka Aleksandra Kubas-Kruk, która wraz z Szymonem Krukiem nagrała płytę "Impresje".
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: materiały promocyjne

Rosnące zainteresowanie altówką i sopranem

Na płycie znajdują się głównie kompozycje XX-wieczne, bo to właśnie w ostatnich dziesięcioleciach muzyka na sopranaltówkę zaczęła się pojawiać częściej. Jak zauważyła Aleksandra Kubas-Kruk, kompozycji na taki skład powstaje coraz więcej.

- Praktycznie wszystkie utwory znaleźliśmy w internecie, absolutnie nie szukaliśmy ich w jakichś archiwach. Zaczęliśmy szukać ich już dość dawno, dzisiaj, jak zaczęliśmy przeglądać, można ich znaleźć dużo więcej. No ale już te takie bardzo współczesne utwory odpuściliśmy. Zależało nam, by były one przystępne dla słuchaczy i oryginalne - mówiła śpiewaczka.

Światowa kariera

Aleksandra Kubas-Kruk studiowała śpiew w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.

Debiutowała w Operze Wrocławskiej jako Gilda w "Rigoletcie" Verdiego, na świecie jako Kunegunda w "Kandydzie" Bernsteina w teatrach w Lukce, Ravennie, Livorno i Pizie. W Teatrze Bolshoi debiutowała jako Królowa Szemachańska w "Złotym koguciku" Rimskiego-Korsakowa, a następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w "Czarodziejskim flecie" Mozarta oraz jako Ogień, Księżniczka i Słowik w "Dziecku i czarach" Ravela. W operze w Bonn pojawiła się w tytułowej partii Lakme Delibesa.

Stała współpraca z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie rozpoczęła się w 2015 roku, gdzie zadebiutowała jako Gilda w "Rigoletcie". W Badisches Staatstheater Karlsruhe wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Händlowskim jako Sigismondo w operach Händla "Arminio" (2017) oraz jako Morgana w "Alcinie" (2018, 2019). W sezonie 2016-2017 wykonała następujące partie: Konstancja w "Uprowadzeniu z Seraju" Mozarta w Opera de Toulon (Lazurowe Wybrzeże), Gilda i Amina ("La Sonnambula" Belliniego) w Teatro Verdi w Trieście.

[opis pochodzi ze strony Teatru Wielkiego]

Posłuchaj
13:58 2022_12_07 16_31_48_PR2_Wybieram_Dwojke.mp3 Aleksandra Kubas-Kruk o płycie "Impresje" (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Aleksandra Kubas-Kruk (sopranistka)

Data emisji: 7.12.2022

Godzina emisji: 16.30

mg/kor

Czytaj także

Anna Radziejewska: traktuję mój głos jako instrument grający różną muzykę

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2022 11:00
- Chcemy popularyzować trochę mniej znaną muzykę, która jest znakomita i nierzadko bywa niedoceniana. Coraz częściej odkrywamy kobiety jako wspaniałe twórczynie i kompozytorki, faktycznie tegoroczny festiwal jest przepełniony kobiecością - mówiła w Dwójce Anna Radziejewska, mezzosopranistka, dyrektor programowy festiwalu Dramma per Musica.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Matthias Goerne: niektóre inscenizacje oderwane są od rzeczywistości

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2022 11:00
- Bardzo często zdarzają się rozpaczliwe próby, żeby któreś dzieło za wszelką cenę uwspółcześnić, efekty nieraz są żenujące. Mimo to uważam, że jeszcze gorsze jest wstawianie takiej muzyki w ramy przestarzałych konwencji teatru muzycznego - mówił niemiecki baryton Matthias Goerne, który przyjechał do Polski na koncert w Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń