Literacka orkiestra Pawła Huellego

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2014 11:00
- Narrator nazywa tę opowieść partyturą, zastanawiając się nad jej tonacją, nad tym, jakich instrumentów użyć, by opisać jakieś zdarzenie lub wyrazić nastrój - mówił w Dwójce Paweł Huelle o swojej nowej książce "Śpiewaj ogrody", która premierę ma 8 stycznia.
Audio
  • Paweł Huelle o swojej najnowszej powieści "Śpiewaj ogrody" (Wybieram Dwójkę)
  • "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy - recenzja Jacka Wakara (Wybieram Dwójkę)
  • "Anatomia skandalu" - najnowszy numer Gazety Teatralnej "Didaskalia" (Wybieram Dwójkę)
  • Jacek Głomb o spektaklu "Zabijanie Gomułki" w teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (Wybieram Dwójkę)
Paweł Huelle
Paweł HuelleFoto: PAP/Adam Warżawa

Tytuł "Śpiewaj ogrody" pochodzi z cyklu "Sonetów do Orfeusza" Rainera Marii Rilkego, ulubionego poety autora. To magiczna, misternie skonstruowana powieść o wielokulturowym świecie, w którym przenikały się różne tradycje i nacje. O muzyce w cieniu Hitlera, domu w cieniu zbrodni i miłości w cieniu wojny rozmawialiśmy z Pawłem Huelle w audycji "Wybieram Dwójkę".

"Śpiewaj ogrody" jest również opowieścią o pisaniu i tworzeniu. Narrator zadaje sobie pytanie: w jakiej tonacji mam napisać tę historię? W durowej czy molowej? - To jest opowieść o muzyce - mówił Paweł Huelle. - Narrator zastanawia się, jak zorkiestrować jakiś motyw, jakich użyć instrumentów do wyrażenia jakiegoś zdarzenia czy nastroju. To kłopoty wszystkich kompozytorów i narrator poniekąd je podziela, nazywając swoją opowieść partyturą, którą zaczyna pisać po latach - dodał.

- To partytura o zaginionej partyturze - opowiadał autor książki. - Sprężyną całej opowieści jest, odnaleziona przez Ernesta Teodora w 1932 roku w Budapeszcie, nieznana opera Wagnerowska. Bohater postanawia ją zrekonstruować i wystawić na deskach Teatru Leśnego. W 1933 roku widzi jednak, w jaki sposób przedstawiony jest "Tannhäuser" i postanawia, że łajdakom nie da tknąć znalezionego przez siebie arcydzieła. Zapłaci za to bardzo wysoką cenę - powiedział.

***
W audycji mówiliśmy też o najnowszym numerze Gazety Teatralnej "Didaskalia", której tematem wiodącym jest "Anatomia skandalu", oraz o nowej książce cyklu Linia Teatralna Wydawnictwa Ha!art pt. "Castorf: Prowokacja dla zasady".
***
Ponadto Jacek Głomb opowiadał o spektaklu "Zabijanie Gomułki" w teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, a Jacek Wakar zrecenzował "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, wyreżyserowane przez Marcina Libera.
***
Audycję prowadziła Katarzyna Nowak.

mc

Czytaj także

Ks. prof. Michał Heller: jak ocalić wszystkie zwiędłe liście?

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2013 11:00
- Może gdzieś istnieją księgi lub jakiś wirtualny program, w którym wszystko jest zapisane i z którego wszystko będzie można kiedyś na nowo odczytać - mówił w Dwójce ks. Michał Heller, filozof, teolog i kosmolog, rozważając tajemnice czasu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy Lutosławski stał się nową marką polskiej kultury?

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2014 19:53
- Przy okazji Roku Witolda Lutosławskiego nie popełniono błędów, które popełniono w Roku Chopinowskim, gdy Chopina "wsadzano w trampki" - mówiła w Dwójce Ewa Szczecińska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zmierzch mistrzów, siła w różnorodności. 2013 w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2014 10:32
- Trudno jest mówić o przedstawieniu, które wszystko by przyćmiło. Na szczęście widzowie mają co oglądać - ostatnie dwanaście miesięcy w polskim teatrze podsumował w Dwójce Jacek Wakar.
rozwiń zwiń