X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Molier. "W jego sztukach możemy przeglądać się jak w lustrze"

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2018 14:45
- W dziełach Moliera, oprócz "Don Juana", nie ma śmierci, konfliktów klasowych ani walki o władzę.  Tu po prostu kilka osób rozmawia w salonie, tworząc opowieść o miłości i nienawiści - podkreślił Tomasz Łubieński, autor książki "Molier nasz współczesny”.
Audio
  • Molier. "W jego sztukach możemy przeglądać się jak w lustrze" (Strefa literatury/Dwójka)
Molier, portret Nicolasa Mignarda z 1658 roku
Molier, portret Nicolasa Mignarda z 1658 roku Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

wiki Alexander Dumas 1200.jpg
Aleksander Dumas. Muszkieter literatury

Goszczący w Dwójce eseista opowiadał m.in. o tym, jak twórczość Moliera różni się od dzieł Williama Szekspira.

- Molier w porównaniu do angielskiego dramaturga jest niezwykle kameralny. Nie ma u niego – tak jak u Szekspira – polityki i wojny, a mimo wszystko wyczuwa się tu napięcie. Geniusz Moliera polega na tym, że jego postaci są uniwersalne. Rozpoznajemy w nich swoich znajomych – jedni są mizantropami, drudzy świętoszkami, a jeszcze inni donżuanami. Molierowskie sztuki pasują do każdej epoki – dodał Tomasz Łubieński. Autor książki "Molier nasz współczesny" gościł w "Strefie literatury" z okazji przypadającej 17 lutego 345. rocznicy śmierci Moliera.

W nagraniu audycji posłuchamy również m.in. rozmowy z Andrzejem Sewerynem, który zagrał wiele molierowskich ról na scenie Comedie Francaise, czyli w Domu Moliera, a również sztuki Moliera reżyserował.

***

Tytuł audycji: Strefa literatury

Prowadzi: Anna Lisiecka

Goście: Tomasz Łubieński (autor książki "Molier nasz współczesny"), Michał Mizera (wykładowca i literaturoznawca), Jerzy Radziwiłowicz (aktor, tłumacz literatury francuskiej i znawca Francji XVII wieku), Agnieszka Rucińska (laureatka paryskiej nagrody teatralnej Petit(Pti) Molier), Andrzej Seweryn (aktor)

Data emisji: 18.02.2018

Godzina emisji: 20.00

mz/jp


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Co nam daje literatura? Spotkanie z prof. Martą Wyką

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2018 16:57
Prof. Marta Wyka jest historyczką i krytyczką literatury, twórczynią i przez wiele lat kierowniczką Katedry Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki UJ, redaktorką "Dekady Literackiej" i "Nowej Dekady Krakowskiej".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elizabeth Bishop. "Obserwacja świata podszyta grozą"

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2018 13:59
- Wiersz "Zatoka", zadedykowany samej sobie na urodziny, jest dosyć przerażający, ale można go również odczytać jako litanię obrazów - opowiadał o jednym z liryków Elizabeth Bishop Andrzej Sosnowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Libera o dziełach Becketta: nie są do zwykłego czytania

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2018 12:00
- To literatura do smakowania, gdyż wywodzi się z ducha poezji. To trzeba czytać kawałek po kawałku, dramat po dramacie, to jest na długą lekturę - mówił o dwutomowym wydaniu "Utworów wybranych" Samuela Becketta ich tłumacz i autor opracowania.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sylvia Plath. "Jej czarna legenda jest jak przycisk do papieru"

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2018 09:45
- Wiele osób w Polsce zna Sylvię Plath, wie o jej problemach psychicznych i samobójczej śmierci, pewnie też o jej trudnym małżeństwie. Natomiast to wszystko przykrywa, jak przycisk do papieru jej twórczość - mówiła w Dwójce Joanna Mueller, poetka, literaturoznawczyni i krytyczka literacka.
rozwiń zwiń