"Gra o męce i zmartwychwstaniu". Jacek Urbaniak przed premierą: szukałem muzyki renesansowej

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2024 17:57
- W mojej głowie są dziesiątki, a może setki ukochanych dla mnie utworów mistrzów renesansu. Dobrałem więc istniejącą muzykę. Na przykład pieśni Cypriana Bazylika z Sieradza czy sztandarowy polski utwór pasyjny z tekstem Władysława z Gielniowa - "Jezusa Judasz sprzedał za pieniądze nędzne", od którego zaczyna się spektakl - mówił w Dwójce kompozytor Jacek Urbaniak przed premierą "Gry o męce i zmartwychwstaniu" w Polskiej Operze Królewskiej.
Jacek Urbaniak odpowiedzialny jest za warstwę muzyczną spektaklu Gra o męce i zmartwychwstaniu
Jacek Urbaniak odpowiedzialny jest za warstwę muzyczną spektaklu "Gra o męce i zmartwychwstaniu"Foto: Albert Zawada/PAP
  • Spektakl "Gra o męce i zmartwychwstaniu" oparty jest na staropolskich tekstach, z których korzystał autor scenariusza - Patryk Kencki.
  • W warstwie muzycznej wypełniają go najdawniejsze rodzime pieśni i tańce w opracowaniu Jacka Urbaniaka.
  • Na cztery dni przed premierą (6.04) obaj współtwórcy byli gośćmi audycji "Wybieram Dwójkę". 

Tradycja przedstawień o tematyce pasyjnej sięga czasów średniowiecza. Odgrywane w kościołach i szkołach, podczas religijnych procesji i dworskich uroczystości na przestrzeni wieków stanowiły świadectwo wciąż na nowo aktualizującego się dramatu – pierwotnie utrwalonego na kartach Nowego Testamentu, a potem po wielokroć interpretowanego w literaturze, sztuce i muzyce.

"Gra o męce i zmartwychwstaniu" - miks testów pasyjnych i rezurekcyjnych

Polska Opera Królewska, wpisując się w ten nurt, przygotowuje premierę pt. "Gra o męce i zmartwychwstaniu". Ułożony ze staropolskich tekstów scenariusz Patryka Kenckiego wypełniony został najdawniejszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w opracowaniu Jacka Urbaniaka.

- Spektakl i w tytule, i sam w sobie ma niejako dwie części: część pasyjną i rezurekcyjną. Jeśli chodzi o teksty pasyjne, głównie sięgałem tutaj do anonimowych dialogów pasyjnych z wieku XVI. Zachwyciła mnie prostota języka, jego szlachetność i bardzo silny dramatyzm w przedstawieniu scen męki. Natomiast jeżeli chodzi o część rezurekcyjną, w dużej mierze zostały wykorzystane tutaj fragmenty "Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" Mikołaja z Wilkowiecka, czyli najstarszego zachowanego polskiego misterium - tłumaczył dr hab. Patryk Kencki.

Polska Opera Królewska zaprasza

Premiera spektaklu "Gra o męce i zmartwychwstaniu" w najbliższą sobotę, 6 kwietnia, w Polskiej Operze Królewskiej.


Posłuchaj
15:50 Wybieram Dwójkę urbaniak kencki 2.04.2024.mp3 Rozmowa z Jackiem Urbaniakiem i dr hab. Patrykiem Kenckim, współtwórcami spektaklu "Gra o męce i zmartwychwstaniu" (Wybieram Dwójkę) 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadziła: Monika Zając

Goście: Jacek Urbaniak i dr hab. Patryk Kencki (współtwórcy spektaklu "Gra o męce i zmartwychwstaniu")

Data emisji: 2.04.2024

Godz. emisji: 16.30

pg/wmkor

Czytaj także

Konkurs na nowy gmach Polskiej Opery Królewskiej. "Powinien wiązać artystów z widzami"

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2023 11:40
- Mamy lokalizację, wszystkie procedury są przygotowane, potrzebujemy dobrego pomysłu. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek Polskiej Opery Królewskiej powstanie bardzo szybko - mówił wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Halka" w Polskiej Operze Królewskiej. "To opowieść uniwersalna przeniesiona w XXI w."

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2024 12:00
- "Halka" jest utworem uniwersalnym, nie należy jej rozpatrywać wyłącznie przez pryzmat ciupagi, kierpców. To nie jest lokalny dramat środowiskowy, lecz opowieść zrozumiała pod każdą szerokością geograficzną. Przeniesienie jej w dzisiejsze czasy ma służyć lepszej identyfikacji z bohaterami. Uczucia, miłość i rozczarowanie to część naszej egzystencji. Halek, Jontków i Zofii dookoła nas jest pełno - mówił w Dwójce Wojciech Adamczyk, reżyser "Halki" Stanisława Moniuszki w Polskiej Operze Królewskiej.
rozwiń zwiń