"Wiejska dziewczyna w żółtej chuście". Pastel Wyczółkowskiego wraca na Wawel

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2021 18:22
- Przeglądając archiwalia w naszym wawelskim archiwum, zauważam, że obraz namalowany w 1900 roku przez Leona Wyczółkowskiego był przechowywany w magazynie do roku 1939, kiedy wybuchła wojna i "Wiejska dziewczyna w żółtej chuście" zniknęła - mówiła w Dwójce Agnieszka Janczyk, kurator zbiorów Prac na Papierze Zamku Królewskiego na Wawelu.
Przez kilkudziesiąt lat obraz Leona Wyczółkowskiego był uważany za zaginiony
Przez kilkudziesiąt lat obraz Leona Wyczółkowskiego był uważany za zaginionyFoto: Valentidaze/Shutterstock

Jakob Philipp Hackert pap 1200.jpg
Płótna Jakoba Philippa Hackerta na Wawelu. "To obrazy, które wciągają"

W ubiegłym tygodniu Departament Dziedzictwa Kulturowego Za Granicą i Strat Wojennych MKiDN poinformował, że udało się odzyskać pastel Leona Wyczółkowskiego "Wiejska dziewczyna w żółtej chuście". Po kilkudziesięciu latach obraz został zidentyfikowany "na krajowym rynku dzieł sztuki" i lada moment powinien trafić na Wawel.

- Jesteśmy ogromnie wdzięczni z tego powodu. Chciałabym tutaj podkreślić rolę i olbrzymie zaangażowanie Elżbiety Rogowskiej, dyrektor Departamentu. Kiedy tylko obraz do nas przyjedzie, na pewno zajmą się nim nasi wawelscy konserwatorzy i ocenią jego stan - opowiadała Agnieszka Janczyk.

Posłuchaj
12:41 Wybieram Dwójkę 23.11.2021 janczyk.mp3 Agnieszka Janczyk z Zamku Królewskiego na Wawelu o odzyskanym obrazie Leona Wyczółkowskiego "Wiejska dziewczyna w żółtej chuście" (Wybieram Dwójkę) 

Jak podkreślała, pastel Leona Wyczółkowskiego jest niezwykły ze względu na swoją kompozycję. - Kiedy będą państwo oglądać obraz, to zauważą, że dziewczyna przyjęła dość nietypową pozę. Stoi dość silnie przechylona, górną połową ciała i rękami opiera się o jakiś niewidoczny mebel, być może skrzynię. Jest zapatrzona gdzieś w dal. Obraz zakomponowany jest dość nietypowo, ponieważ Wyczółkowski przesunął nieco twarz portretowanej ku prawej krawędzi, przez co zyskał większy dynamizm przedstawienia. Natomiast w centrum kompozycji znalazł się ciemny kaftan dziewczyny - tłumaczyła kuratorka.

"Wiejska dziewczyna w żółtej chuście" zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości młodopolskiego malarza. - W tamtej epoce artyści często fascynowali się ludowością, barwnymi strojami. Również Leon Wyczółkowski przedstawiał np. dziewczyny z podkrakowskich wsi właśnie w takich barwnych chustach. Przedstawiał też różne prace wiejskie, kopanie buraków, orkę czy siew. Natomiast przeglądając bazy cyfrowe Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, które dysponuje największą liczbą prac Wyczółkowskiego, czy też Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie, nie znalazłam drugiego podobnego pastelu - powiedziała Agnieszka Janczyk.

W dalszej części rozmowy przedstawicielka Zamku Królewskiego na Wawelu mówiła o historii obrazu i łączącej się z nim postaci hrabiego Leona Pinińskiego.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Agnieszka Janczyk (kurator zbiorów Prac na Papierze Zamku Królewskiego na Wawelu)

Data emisji: 23.11.2021

Godzina emisji: 16.30

pg

Czytaj także

"Styl Caravaggia jest przełomowy dla malarstwa nowożytnego"

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2021 17:00
- Caravaggio był na pewno człowiekiem bardzo wyrazistym i utalentowanym, jest uważany za artystę, który zapoczątkował nową epokę. Wypracowany przez niego styl jest odpowiedzią na manieryzm, jego sztuka została dobrze przyjęta - mówił na antenie Dwójki dr Artur Badach, kurator wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" na Zamku Królewskim w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Maurycy Gottlieb szedł połączoną ścieżką kultury żydowskiej i polskiej"

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2021 22:00
- Ten obraz określany jest jako manifest artysty, który stworzył historię swojego życia w autoportretach. Maurycy Gottlieb był pełen dopełniających się tożsamości i osobowości - mówiła na antenie Dwójki dr Renata Piątkowska z Muzeum POLIN.
rozwiń zwiń