X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Dwie Fridy". Podwójny autoportret

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 15:00
Obraz "Dwie Fridy" powstał w 1939 roku – w ważnym czasie zarówno w życiu prywatnym, jak i w karierze artystycznej Fridy Kahlo. W listopadzie otrzymała pozew rozwodowy od męża. (Ich rozłąka nie trwała długo, w grudniu 1940 roku zeszli się ponownie). W takich okolicznościach zamówiono u Fridy Kahlo dwa dzieła, które zostały pokazane na międzynarodowej wystawie surrealizmu w Meksyku w 1940 roku. Jednym z nich był monumentalny podwójny autoportret.
Wystawa Oblicza Fridy w Mexico City, 2018 rok
Wystawa "Oblicza Fridy" w Mexico City, 2018 rokFoto: PAP/SASHENKA GUTIERREZ

Posłuchaj
14:55 _PR2_AAC 2020_08_16-14-44-21.mp3 Dr Grażyna Bastek o obrazie "Dwie Fridy" (Jest taki obraz/Dwójka)

Obraz przedstawia dwie Fridy siedzące na ławce. Frida po lewej stronie ubrana jest w białą bluzkę i sukienkę. Nie jest to jednak strój eleganckiej kobiety z Europy lecz ubiór, jaki nosiły zamożne kobiety w posiadłościach ziemskich w Meksyku i Ameryce Południowej. Z perspektywy europejskich elegantek zapewne prowincjonalny. Frida siedząca po prawej ma natomiast kolorowy ubiór Indianki. To strój Tehuana, kobiet z położonego na południowym zachodzie Meksyku regionu Tehuantepec. Podobnych ubiorów Frida miała w swojej szafie bardzo wiele, ponad 180.

Dwie Fridy – europejska i tehuańska trzymają się za dłonie, ale łączą je również naczynia krwionośne. Jedno zaczyna się w medalionie z portretem Diego Rivery jako chłopca. Trzyma go kolorowa Frida w lewej dłoni. Kolejne naczynie prowadzi krew ku ciału białej Fridy i łączy serca kobiet. Odnoga tej arterii spada na kolana i plami białą spódnicę. Biała Frida nożyczkami chirurgicznymi tamuje wypływającą krew.

Popularne interpretacje obrazu podkreślają, że oba wizerunki Fridy, miałyby przedstawiać dwa różne etapy miłości Fridy Kahlo i Diego Rivery. Fridę kochaną przez męża, prezentuje w podwójnym autoportrecie wizerunek artystki w stroju Tehuana. Natomiast druga podobizna Fridy, ta w białej sukni, to kobieta odrzucona, z krwawiącym, rozdartym sercem.
Tę popularną interpretację można wzbogacić o jeszcze jeden, niezmiernie ważny dla tożsamości Fridy Kahlo element. Obraz nie przedstawia bowiem jedynie perypetii burzliwej miłości Fridy i Diego, lecz również dwoistą tożsamość etniczną i społeczną malarki. Po wystawie w 1940 roku obraz został zakupiony przez Museo de Arte Moderno w mieście Meksyk. Zapewne doceniono go, jako ważny głos w dyskusji nad meksykańską tożsamością.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 16.08.2020

Godzina emisji: 14.45

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Maurycy Gottlieb – żył krótko, malował pięknie

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2020 05:40
141 lat temu – 17 lipca 1879 roku – zmarł w Krakowie Maurycy Gottlieb – żydowski malarz obdarzony niebywałym talentem. Znawcy sztuki, szczególnie tej w polskim wydaniu, twierdzą, że był najwybitniejszym uczniem Jana Matejki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prof. Leon Tarasewicz: malowałem od samego dzieciństwa [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2020 13:00
- Zwykle rysowało się dużo na ścieżkach, które były wygładzone. Jak się rysowało patykiem, to wychodził bardzo wyraźny rysunek, który na drugi dzień był już niewidoczny. Każdy też mnie terroryzował, żebym narysował np. konia. A po liceum matka kazała mi udowodnić, że maluję, więc na całą ścianę namalowałem jej jelenia na rykowisku - wspominał w Dwójce znakomity malarz i profesor warszawskiej ASP.
rozwiń zwiń