X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
PR24 Portal
Section05
Grażyna Bastek

"Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem" Paula Gaugina

Dlaczego religijna wizja Bretonek przybrała formy japońskich drzeworytów, a anioł i Jakub walczą w stylu zawodników sumo? Czerwone tło, na którym toczy się biblijne starcie, niezwykle silny skrót perspektywiczny pomiędzy pierwszym tłem, a sceną walki, wreszcie - ukazanie potyczki w ujęciu z góry, zostały przez malarza podpatrzone w dziełach Hiroshige i Hokusaia. Do malarstwa europejskiego Gauguin włączył sposoby przedstawiania znane z japońskich drzeworytów. Pomieszał języki.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Paul Gauguin Grażyna Bastek Dwójka Michał Montowski

Skandal w trawie

Tego skandalu miało nie być. W 1863 roku Manet wysłał obraz na Salon w przekonaniu, że w nowoczesny sposób zwraca się ku tradycji dawnego malarstwa. Wszak za "Śniadaniem na trawie" (zwanym wówczas "Kąpielą") stał obraz Giorgione'a (jak wówczas uważano), rysunek Rafaela i rycina. Obraz nie został jednak przyjęty i wraz z ponad dwoma tysiącami innych malowideł pokazano go na Salonie Odrzuconych.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Edouard Manet Dwójka Grażyna Bastek Michał Montowski KULTURA

"Adam i Ewa". Pierwsi rodzice na obrazie Lucasa Cranacha

"Adam i Ewa" Lucasa Cranacha Starszego to dzieło znajdujące się w zbiorach polskich, w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Jedno z kilkudziesięciu tego autora i jego pracowni malarskiej przedstawień biblijnych pierwszych rodziców. Obraz powstał około 1510 roku. Adam i Ewa stoją po dwóch stronach drzewa poznania, którym jest dąb, a nie jabłoń. Po potężnym konarze zsuwa się wąż, by kusić Ewę. O obrazie opowie w audycji dr Grażyna Bastek.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Michał Montowski Grażyna Bastek

"Dwie Fridy". Podwójny autoportret

Obraz "Dwie Fridy" powstał w 1939 roku – w ważnym czasie zarówno w życiu prywatnym, jak i w karierze artystycznej Fridy Kahlo. W listopadzie otrzymała pozew rozwodowy od męża. (Ich rozłąka nie trwała długo, w grudniu 1940 roku zeszli się ponownie). W takich okolicznościach zamówiono u Fridy Kahlo dwa dzieła, które zostały pokazane na międzynarodowej wystawie surrealizmu w Meksyku w 1940 roku. Jednym z nich był monumentalny podwójny autoportret.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Michał Montowski Grażyna Bastek SZTUKA Dwójka

"Portret Ginevry Benci" Leonarda da Vinci

Leonardo sportretował niewiele osób. Jego modelkami były: Ginevra Benci, Cecilia Gallerani, kobieta o nieznanej tożsamości z portretu zwanego La Belle Ferronnière (jedna z hipotez utożsamia ją z Lucrezią Crivelli, kochanką Ludovica Sforzy, inna z Beatrice d’Este, jego żoną) i Lisa, żona florenckiego kupca Francesco del Giocondo. O swój portret usilnie, jednak bez rezultatu, zabiegała u Leonarda Isabella d’Este, markiza Mantui.
Zobacz więcej na temat:  Leonardo da Vinci malarstwo Grażyna Bastek Michał Montowski