X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Zeuksis malujący starą kobietę". Obraz o obrazie

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2019 18:53
W audycji rozmawialiśmy o dziele Holendra Aerta de Geldera, przedstawiającym jednego z największych greckich malarzy starożytności.  
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o obrazie "Zeuksis malujący starą kobietę" (Jest taki obraz/Dwójka)
Aert de Gelder Zeuksis malujący starą kobietę
Aert de Gelder "Zeuksis malujący starą kobietę"Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Zeuksis zmarł zataczając się ze śmiechu podczas malowania starej kobiety. Staruszka zamówiła u niego swój portret, prosząc, aby przedstawił ją jako Afrodytę, najpiękniejszą z bogiń. Widząc próżność starej klientki – jej pragnienie, aby zapomnieć o upływającym czasie, nieadekwatne do jej wieku stroje i przemożną chęć podobania się za wszelką cenę, malarz zaczął się tak śmiać, że aż wyzionął ducha.

Historia ta znana była nowożytnym malarzom z "Historii naturalnej" Pliniusza, powtarzało ją wielu teoretyków sztuki, a w Holandii m.in.: Carel van Mander i Samuel van Hoogstraten. Po temat Zeuksisa malującego próżną, starą kobietę sięgnął Rembrandt (obraz w Wallraf Richartz Museum w Kolonii), a także jeden z jego ostatnich uczniów Aert de Gelder (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Obaj wcielili się w antycznego malarza.

Malowidło Rembrandta jest jednak skromne – bezzębny starzec pobłażliwie uśmiecha się patrząc na widza, a za nim ledwie majaczy obraz na sztaludze. Wydaje się, że Rembrandt ironizuje i śmieje się również z własnej starości. Natomiast wersja jego ucznia jest bardziej rozbudowana, narracyjna i dosadna. Aert de Gelder przedstawił się jako Zeuksis przy sztaludze, podczas pracy nad obrazem, przed nim siedzi stara, wystrojona kobieta z jabłkiem w ręku. Malarz śmieje się i puszcza oko do widza. Scena dzieje się w pracowni malarskiej, która pokazana jest ze wszystkimi, siedemnastowiecznymi akcesoriami.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadzili:  Michał Montowski i Grażyna Bastek

Data emisji: 20.10.2019

Godzina emisji: 12.45

pg/mko

.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Autoportrety Malczewskiego. Czy artysta był narcyzem?

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2019 08:00
- Nie ma w malarstwie polskim artystów, który pozostawiłby po sobie tak dużą ilość własnych wizerunków. Myślę, że to jest najważniejszy i najbardziej interesujący aspekt, który czyni Malczewskiego bardzo współczesnym - mówił w Dwójce artysta Bartek Jarmoliński. W 90. rocznicę śmierci, właśnie poprzez autoportrety, przyjrzeliśmy się dojrzałej twórczości wybitnego malarza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gustave Courbet pomiędzy żywymi i umarłymi

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2019 13:00
W audycji opowiadaliśmy o obrazie "Alegoria realna określająca siedmioletnią fazę mojego życia artystycznego" pędzla francuskiego artysty malarza.
rozwiń zwiń