Mickiewicz znowu wrogiem państwa polskiego?

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2015 17:00
- "Dziady" to dzieło zaprzeczające logice "państwa komercyjnego”. Dlatego znów mamy problem z ich wystawieniem - argumentował dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu.
Audio
  • Krzysztof Mieszkowski: dyrektor teatru publicznego to dziś kaskader (250 lat teatru publicznego w Polsce/Dwójka)
Gustaw Holoubek jako Gustaw-Konrad w Dziadach w Teatrze Narodowym w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967). Przedstawienie zyskało wymiar polityczny i zostało zdjęte z afisza, co sprowokowało wydarzenia Marca 1968. Czy dziś Dziady znów mają wymiar rewolucyjny?
Gustaw Holoubek jako Gustaw-Konrad w "Dziadach" w Teatrze Narodowym w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967). Przedstawienie zyskało wymiar polityczny i zostało zdjęte z afisza, co sprowokowało wydarzenia Marca 1968. Czy dziś "Dziady" znów mają wymiar rewolucyjny? Foto: PAP/CAF Mariusz Szyperko

- Teatr publiczny służy tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego, a państwo neoliberalne kreuje społeczeństwo konsumpcyjne. Tych celów nie da się pogodzić - wyjaśniał Krzysztof Mieszkowski, którego spór z Samorządem Województwa Dolnośląskiego trafił na pierwsze strony gazet w połowie zeszłego roku.

Jego zdaniem ten brak zgody jest przyczyną niedofinansowania publicznych instytucji kultury, ale też cenzury polityczno-ideowej realizowanej środkami ekonomicznymi. To przywodzi na myśl kluczowe dla wydarzeń Marca 1968 "Dziady" Kazimierza Dejmka.

Paradoksalnie zdjęcie legendarnego spektaklu z afisza przyczyniło się po blisko 50 latach do tego, że wyprodukowane przez Teatr Polski "Dziady" Michała Zadary pokazane zostaną w Pekinie.

***

Tytuł audycji: 250 lat teatru publicznego w Polsce

Prowadzenie: Maciej Nowak

Gość: Krzysztof Mieszkowski (reżyser, dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu)

Data emisji: 10.04.2015

Godzina emisji: 15.00

mm/jp

Czytaj także

Teatr jako publicystyka. Król Staś i Paweł Demirski

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2015 20:00
- W mediach mamy tematy zastępcze, a aktualne problemy stały się domeną teatru, który, w przeciwieństwie do kina, może szybko reagować - uważa młody dramaturg.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń