Garrick Ohlsson: nie wierzę w czystość interpretacji

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2018 08:44
- W moim wieku trudno nie być pod wpływem różnego rodzaju kontekstów, stylu, itp. - mówił w Dwójce wybitny pianista, który wystąpił na Festiwalu Chopin i jego Europa.
Audio
  • Garrick Ohlsson o Koncercie fortepianowym a-moll Ignacego Paderewskiego i twórczości polskiego kompozytora jako takiej (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Garrick Ohlsson
Garrick OhlssonFoto: Mark Beth/materiały prasowe NIFC

GRZEDZINSKI_ Dang1200jpg.jpg
Dang Thai Son: u Paderewskiego jest poetyckość z polską duszą

Zwycięzca VIII Konkursu Chopinowskiego podkreślił, że gdy zaczyna pracę nad utworem, to z reguły zna już jakieś jego interpretacje, ale nie szuka w nich inspiracji. - Pracuję wyłącznie z partyturą i klawiaturą fortepianu, przy którym siedzę. Podejmuję konkretne decyzje, zwłaszcza w repertuarze romantycznym. Czy w tym miejscu przyspieszyć, czy trochę się wycofać, czy zagrać coś ostrzej, czy może jednak delikatniej. Poza tym intensywnie studiuję też partię orkiestry. Muszę dokładnie wiedzieć, co się dzieje w całej partyturze, bo inaczej czuję się zupełnie zagubiony.

Pianista dodał, że dopiero po zakończonej pracy z przyjemnością sięga po inne nagrania. - Z czystej ciekawości, żeby usłyszeć, jak dane fragmenty odczytują inni muzycy.

Podczas tegorocznego Festiwalu Chopin i jego Europa. Pianista mówił o swoim stosunku do tego dzieła, ale też do samego kompozytora, którego bardziej ceni ze względu na pewną charyzmę niż samą twórczość. Gość Dwójki w ciekawy sposób opowiadał także o tym, co się z nim dzieje podczas występów ("Kiedy grasz na estradzie, jesteś więcej niż jedną osobą...").

***

Rozmawiał: Grzegorz Dąbrowski

Goście: Garrick Ohlsson (pianista)

Data emisji: 30.08.2018

Godzina emisji: 21.10

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

bch/pg

Czytaj także

Garrick Ohlsson: z muzyką Chopina jest jak ze sportem

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2017 09:00
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alena Baeva: Koncert Karłowicza jest niewygodny

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2018 09:12
- Dla pianistów granie sekst i oktaw nie jest trudne, a dla skrzypków tak! Uczenie się tego Koncertu było dla mnie większym wyzwaniem niż Koncerty Wieniawskiego - mówiła w Dwójce rosyjska pianistka. 
rozwiń zwiń