X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Rabih Abou Khalil - kosmopolita improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2019 09:00
W dzieciństwie zasłuchiwał się w muzyce Theloniusa Monka, Franka Zappy czy Elli Fitzgerald. Urodził się w 1957 roku w kosmopolitycznym Bejrucie, ale wybuch wojny domowej w 1975 roku zmusił go do ucieczki z kraju. Osiedlił się w Europie i rozpoczął współpracę z jazzmanami.
Audio
  • Rozmowa z Rabihm Abou Khalilem na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur (Dwójka/Poranek Dwójki)
Rabih Abou-Khalil
Rabih Abou-KhalilFoto: Flickr

Wniósł w świat jazzu dźwięk lutni oud i orientalne inspiracje. Muzyk zagrał na ostatnim festiwalu Skrzyżowanie Kultur na którym wystąpił także polski skrzypek, Mateusz Smoczyński.  W rozmowie z Aleksandrą Tykarską mistrz lutni oud zdradził m.in. skąd bierze się jego oryginalne poczucie humoru i czy czuje się pionierem muzyki improwizacyjnej w Europie.

- Nigdy o tym nie myślałem w ten sposób, bo nie miałem żadnego planu. Od zawsze pisałem muzykę, od dziecka też grałem, chciałem po prostu grać muzykę z osobami na nią otwartymi. Kiedy przyjechałem do Europy 40 lat temu mój świat muzyki wyglądał zupełnie inaczej. Muzycy klasyczni nie byli zainteresowani zajmowaniem się czymkolwiek innym poza muzyką klasyczną. Otwarci byli tylko jazzmani. Wszedłem z nimi we współpracę nie dlatego, że chciałem grać jazz, albo, żeby łączyć jazz i muzykę orientalną, ale dlatego, że chciałem grać z kimś swoje kompozycje. Nikt wtedy nie skupiał się na definiowaniu tego rodzaju muzyki, więc nikogo to specjalnie nie poruszyło, a gdy pojawił się wreszcie termin "world music", a ludzie zaczęli z premedytacją szukać chętnych do takiej międzynarodowej współpracy muzycznej mnie do tego nie chciano zaliczyć, bo przez moje życie w Bejrucie nie byłem wystarczająco zakorzeniony w mojej tradycji, ani wystarczająco jazzowy. Zawsze byłem gdzieś pomiędzy - opowiadał w "Poranku Dwójki” muzyk, Rabih Abou Khalil.

Jak artysta widzi swoją rodzimą kulturę arabską? Co jest istotne w muzyce mistrza oud? Jaka rolę odgrywa w jego twórczości śmiech i poczucie humoru? Co znaczy ostatni tytuł jego płyty; "Potop i los ryb”. O tym w audycji.

Zachęcamy do odsłuchania całości podcastu.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Rozmawiała: Aleksandra Tykarska

Goście: Rabih Abou Khalil (muzyk), Mateusz Smoczyński (skrzypek jazzowy)

Data emisji: 28.09.2019

Godzina emisji: 9.10

gs

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Violeta Parra, matka chilijskiego folku

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2018 19:00
- Pieśniarka któregoś dnia spakowała sprzęt do nagrywania, wsiadła na konia i ruszyła w podróż po najdalszych wsiach Chile. Pytała mieszkańców, czy znają jakiekolwiek pieśni tradycyjne, i nagrywała je. To esencja chilijskiej muzyki folkowej - wspominał artystkę Javier Foxon z chilijskiej ambasady. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyczne tradycje wsi Piątkowa

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 08:00
W "Źródłach" zaprosiliśmy Państwa na rozmowę z Andrzejem Sową, kierownikiem zespołu Młoda Harta z Harty, muzycznych spadkobierców słynnej Kapeli Sowów z Piątkowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zapomniane ciekawostki i nowości świata World Music

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2019 11:50
W "Nokturnie" Magdalena Tejchma zaprosiła Państwa na podróż po muzycznym oceanie muzyki świata. Posłuchaliśmy m.in. wznowienia najlepszych nagrań Oum Kalsoum oraz zapomnianej diwy z Mali - Fanty Damba.
rozwiń zwiń