Komiczne intrygi matki Nerona

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2013 09:00
"Agrippina" – pierwsze arcydzieło Jerzego Fryderyka Haendla w stylu włoskim powstało dla Wenecji nieco ponad trzysta lat temu. Jak chcą badacze, starorzymska historia walki o władze skrywa całkiem nowożytne aluzje.
obraz Johna Williama Waterhousea The Remorse of the Emperor Nero after the Murder of his Mother
obraz Johna Williama Waterhouse'a The Remorse of the Emperor Nero after the Murder of his Mother Foto: domena publiczna

Libretto napisał kardynał Vincenzo Grimani. Akcja utworu przedstawia knowania Agrypiny, żony Klaudiusza i matki Nerona, mające doprowadzić do obalenia męża i uczynienia syna władcą Rzymu. Główna bohaterka mistrzowsko manipuluje ludźmi, składając nieszczere deklaracje i fałszywe obietnice. Haendel z równym kunsztem potrafił przekazać tę dwulicowość w swojej muzyce, choćby wtedy, gdy prosty rytm oddaje pozorną szczerość wypowiedzi, a skomplikowana melodia ilustruje rzeczywiste intencje postaci. Nic więc dziwnego, że Wenecjanie pokochali operę od pierwszego przedstawienia na tyle, że wszystkich spektakli odbyło się w sumie 27 – rzecz na owe czasy niebywała.

W starożytnym kostiumie, przekonują niektórzy badacze, ukryta jest jednostronnie przedstawiona rywalizacja autora libretta, kardynała Grimani z papieżem Klemensem XI.

Spektakl którego wysłuchamy w "Wieczorze operowym" został zarejestrowany w Operze Flamandzkiej w Gandawie, 17 listopada roku 2012.

Podczas koncertu, usłyszymy Anne Hallenberg (sopran), Renatę Pokupic(sopran), João Fernandes - bas, José Lemos (alt), Gevorg Grigoryan  (bas), Kristina Hammarström (kontralt, Elena Tsallagova  (sopran), Umberto Chiummo ( bas), Marija Jokovic ( kontralt). Wokalistom towarzyszyła Orkiestra Opery Flamandzkiej, pod dyrekcją Paula McCreesha.

5 stycznia (sobota), godz. 20.00

Zobacz więcej na temat: paula Rzym Wenecja