Teatr publiczny jako instrument do badania opinii publicznej

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2014 16:00
- Teatr publiczny od momentu powstania był oznaką nowoczesności, z jednej strony reprezentował dojrzałość społeczną, z drugiej pozwalał sprawdzać, co się dzieje w społeczeństwie - mówił w Dwójce rof. Dariusz Kosiński z Katedry Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Audio
  • Teatr publiczny jako instrument do badania opinii publicznej. Rozmowa z prof. Dariuszem Kosińskim (250 lat teatru publicznego w Polsce/Dwójka)
Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie
Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie Foto: wikipedia cc/Marcin Białek

W 2015 roku minie 250 lat od dnia, w którym z woli króla Stanisława Augusta odbyła się premiera zespołu aktorów narodowych w Operalni. Od tego czasu symbolicznie datuje się historię Teatru Narodowego w Warszawie, a także obecność teatru w dyskursie publicznym  w Polsce.

Zdaniem prof. Dariusza Kosińskiego, który zajmuje się badaniem historii i teorii sztuki aktorskiej XIX wieku, polski teatr publiczny od początku swojego istnienia odgrywał ważną rolę jako miejsce debaty publicznej.

- W pierwszych latach bywało tak, że propagandowe przedstawienia zderzały się z bardzo gwałtowną reakcją publiczności - opowiadał rozmówca Macieja Nowaka. - Jest to przypadek chociażby "Pijaków” Franciszka Bohomolca, który musiał się wycofać z krytycznego  stosunku do wady, jaką jest pijaństwo. Teatr służył więc władzy jako narzędzie badania opinii publicznej. W ten sposób sprawdzano, czy społeczeństwo jest gotowa przyjąć pewne reformy, czy są one jeszcze zbyt daleko posunięte - wyjaśnił.

Pomimo pewnej elitarności współczesnego teatru publicznego i faktu, że nie jest on miejscem chętnie odwiedzanym przez polityków, w opinii prof. Kosińskiego jego znaczenie doceniają ośrodki władzy. - Mam wrażenie, że nie odpuściliśmy teatru publicznego, że jest on ważny także dla urzędników - podkreślił.

Jako przykład siły teatru publicznego w Polsce podawał gwałtowność dyskusji, które przetoczyły się przy okazji sporów o nominacje dyrektorów poszczególnych placówek, czy chociażby głośnej sprawy programu realizowanego przez Jana Klatę w Starym Teatrze w Krakowie.

Więcej na ten temat - w nagraniu audycji "250 lat teatru publicznego w Polsce". Audycję przygotował Maciej Nowak.

bch/mm

Zobacz więcej na temat: Maciej Nowak POLSKA TEATR
Czytaj także

Teatr publiczny w odwrocie?

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014 23:00
Kolejnym gościem audycji krytyka teatralnego Macieja Nowaka będzie pisarka teatralna, eseistka, myślicielka i reżyserka Małgorzata Dziewulska, autorka głośnej swego czasu książki "Teatr zdradzonego przymierza" wydanej w 1985 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mamy kryzys wiary w teatr. Czas na rewolucję?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 15:30
W 1985 roku pisarka teatralna, eseistka, myślicielka i reżyserka Małgorzata Dziewulska wydała głośną książkę "Teatr zdradzonego przymierza". - Dziś to przymierze może być skrajne różnie rozumiane przez ludzi związanych z teatrem polskim - mówiła autorka. - Niemniej jednak jest hasłem nośnym, choć trudnym do zdefiniowania.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Konrad Swinarski – podróże z Szekspirem i z Mickiewiczem

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2014 12:20
– Przedstawienia Swinarskiego były niesłychanie nowoczesne i awangardowe, a jednocześnie oparte na najgłębszej analizie tekstu – mówił w Dwójce prof. Józef Opalski z krakowskiej PWST, współorganizator konferencji naukowej "Odpowiedź Swinarskiemu".
rozwiń zwiń