X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Akcja "Media bez wyboru". Dr Hanna Karp: być może wiele hałasu jest o nic

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 13:44
- Warto, by dzisiaj radio publiczne i telewizja objaśniały, o co tak naprawdę chodzi - powiedziała w rozmowie z PolskieRadio24.pl dr Hanna Karp, medioznawca z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu w komentarzu do protestu mediów komercyjnych. Podkreśliła, że "ten podatek ma objąć przede wszystkim cyfrowych gigantów". - Chciałabym, by strona rządowa przedstawiła, jak to ma wyglądać w szczegółach. Być może wiele hałasu jest o nic - dodała.
W ocenie dr Hanny Karp, sytuacja wymaga dyskusji, debaty i uściślenia tego tak, by opinia publiczna poznała sedno sporu, poznała zamysły rządu
W ocenie dr Hanny Karp, "sytuacja wymaga dyskusji, debaty i uściślenia tego tak, by opinia publiczna poznała sedno sporu, poznała zamysły rządu"Foto: PAP/Leszek Szymański

telewizja pilot oglądanie reklamy 1200.jpg
"Podatków nie płacą, a wpływ na życie polityczne mają gigantyczny". Prof. Ryba o podatku od reklam

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami, połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ. Jak mówił w TVP Info rzecznik rządu Piotr Müller, "w tej chwili jest etap prekonsultacji". - Tego projektu nawet nie ma przyjętego przez Radę Ministrów. W związku tym my zachęcamy do tego, żeby usiąść do dialogu, żeby porozmawiać na temat tego projektu, bo po to właśnie ten etap konsultacji jest wprowadzony - apelował Müller.

Ogólnopolskie i lokalne media "bez wyboru"

Znaczna część prywatnych mediów w środę protestuje we wspólnej akcji "Media bez wyboru". Od rana telewizje TVN24 i Polsat News zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na portalach TVN24.pl, Onet.pl i Interia.pl czytelnicy nie przeczytają żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się również niektóre dzienniki, w tym lokalne - "Dziennik Wschodni", "Dziennik Trybuna", czy "Tygodnik Podhalański". 

Czytaj także: 

- Nie rozumiem takiego larum co niektórych pomniejszych redakcji. Są widełki, z góry określona kwota dochodu i nie sądzę by nawet średnie krajowe podmioty medialne miały tak wielki dochód. Ten podatek ma objąć przede wszystkim cyfrowych gigantów - wskazała w rozmowie z PolskieRadio24.pl dr Hanna Karp z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, zastrzegając, że rządowe plany są na bardzo wczesnym etapie. - Mają oni zapłacić ok 50 do 100 mln złotych, w porównaniu do 800 mln, jakie mają zapłacić pozostałe tzw aktywne lokalne media. Ta kwota nie wydaje się wygórowaną wobec tych globalnych firm - wskazała ekspert. - Warto by się było w tym miejscu zatrzymać i spróbować określić, czy ta kwota już jest zaporowa, do końca określona, czy nie - podkreśliła.

Morawiecki free premier flickr kprm (1)-1200.jpg
Premier: podatek od reklam ma wyrównać szanse

"Sytuacja wymaga debaty"

W ocenie gościa PolskieRadio24.pl, "druga sprawa dotyczy celów, na jakie te pieniądze mają zostać zużyte". - Mają to być cele, które dotyczyć będą obecnej sytuacji kraju, mają wspomóc działania rządu wobec epidemii, nakłady na służbę zdrowia i opiekę medyczną - wskazała. - Pamiętamy larum, jakie podnoszono, gdy TVP otrzymała dwa miliardy złotych na własne cele, zamiast przeznaczyć je na walkę z COVID-19 - przypomniała. - Dlaczego stacje komercyjne, działające na polskim rynku - a mówimy o największych podmiotach mediów audiowizualnych w Polsce - nie chcą przeznaczyć tych kwot na walkę z pandemią, wspomożenie polskiej kultury, czy tych, którzy wymagają pomocy, bo są chorzy? - pytała.

Czytaj także: 

- Europejskie rynki medialne bardzo szanują rynek mediów z kapitałem własnym, co nie oznacza, że pozwalają na nadużycia. Francja w czasie COVID-19 prowadzi oddzielną politykę wobec mediów, które są mediami informacyjnymi. W Niemczech nie ma szans na to, by kapitał - nawet rodzimy - rozrastał się ponad wszelką miarę, by dochodziło do nadmiernej koncentracji, oligopoli, czy podmiotów, jakie mogłyby narzucić dominację opinii innym mediom. Troska o kapitał rodzimy występuje przede wszystkim wobec mediów, jakie zajmują się informowaniem, dostarczają publicystyki i pogłębionych wywiadów, komentarzy. Wejście zewnętrznych podmiotów jest nierealne - podkreśliła.

media bez wyboru pap 1200.jpg
Ryszard Majdzik: media muszą zapłacić te podatki dla dobra polskiego narodu

- Zgodziłabym się z opinią, że największe podmioty medialne mediów elektronicznych, nie tyle zdominowały polski rynek, co go skolonizowały. Kiedy widzimy czarne ekrany monitorów telewizyjnych, z kanałami tychże stacji prywatnych, odbiorca nie zrozumie tej narracji, nie będzie wiedział, o co tak naprawdę chodzi. Warto, by dzisiaj radio publiczne i telewizja objaśniały, o co tak naprawdę chodzi - podkreśliła. - Sytuacja wymaga dyskusji, debaty i uściślenia tego tak, by opinia publiczna poznała sedno sporu, poznała zamysły rządu i cele, którym ma służyć wprowadzenie tego podatku, a także powody, dla których zdecydowano się na to teraz - zaznaczyła medioznawca.

"Procenty są bardzo podobne"

Gość PolskieRadio24.pl dodała, że "warto odnieść się do prawodawstwa unijnego i tych krajów Wspólnoty, które takie podatki już od dosyć dawna stosują i nie wzbudza to specjalnie jakiegoś wzburzenia, czy czegoś, co nie podobałoby się urzędnikom i komisarzom unijnym". - Z tego, co wiem, procenty i opodatkowanie są bardzo podobne - stwierdziła, pytana o szczegóły rozwiązań w innych krajach europejskich.

- Zanim będziemy dyskutować głębiej, chciałabym, by strona rządowa przedstawiła, jak to ma wyglądać w szczegółach. Być może wiele hałasu jest o nic. W szczegółowych zapisach, nawet, jeśli są to tylko propozycje, wygląda na to, że obejmować to będzie tylko największe podmioty mediów telewizyjnych i radiowych, plus tych wielkich gigantów - wyjaśniła. - Pytanie, w jaki sposób i czy rząd ma pomysły na to, by odpowiednie kwoty od Google, Amazona, czy innych wielkich ściągać, bo to według mnie nie jest takie oczywiste - zaznaczyła. - Chciałabym poznać propozycje rządowe rozwiązania tego typu spraw - dodała dr Hanna Karp. 


mbl

Czytaj także

Czabański: ataki na media publiczne to metoda walki z wynikami demokratycznych wyborów

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2021 23:59
- Zaatakowanie mediów publicznych to tylko jedna z metod walki totalnej z tym, co ukształtowało się w wyniku wielokrotnych już wolnych wyborów od jesieni 2015 roku - powiedział przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański w Programie 1 Polskiego Radia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezes UOKiK zgodził się na przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2021 11:21
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zgodził się na przejęcie spółki Polska Press przez PKN Orlen - poinformował w piątek Urząd. Podkreślił, że działalność uczestników koncentracji się nie pokrywa; transakcja nie zagraża konkurencji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Były prezes Radia Nowy Świat od kilku dni ostro krytykuje zarząd radiostacji. "Ubywa patronów"

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2021 15:22
Były prezes i współzałożyciel Radia Nowy Świat, Piotr Jedliński w ostatnich dniach znów ostro krytykuje w sieci rozgłośnię, osoby nim zarządzające, a także sposób, w jaki to robią - zauważa portal wirtualnemedia.pl. 
rozwiń zwiń