X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

"Cyfrowi giganci unikają opodatkowania". Rzecznik rządu o proteście części mediów

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 09:35
 - Wszystkie środki finansowe mają pomóc m.in. działaniu Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli mają być przeznaczone na zdrowie oraz na Fundusz Zabytków. W związku z tym to jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej - powiedział rzecznik rządu Piotr Müller, odnosząc się do protestu mediów w związku z możliwym podatkiem od reklam.
Rzecznik prasowy rządu Piotr Mller
Rzecznik prasowy rządu Piotr MüllerFoto: PAP/Paweł Supernak
Morawiecki free premier flickr kprm (1)-1200.jpg
Premier: podatek od reklam ma wyrównać szanse

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ.

Czytaj także:

Znaczna część prywatnych mediów protestuje we wspólnej akcji "Media bez wyboru". Od rana telewizje TVN24 i Polsat News zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na portalach TVN24, Onet i Interia czytelnicy nie przeczytają żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się również niektóre dzienniki.

Rzecznik rządu podkreślał na antenie w TVP Info, że obecnie trwa etap prekonsultacji dotyczących tego projektu, który potrwa do 16 lutego. Zaznaczył przy tym, że "to jest podatek, opłata, która została wprowadzona w wielu innych krajach Unii Europejskiej". Podał w tym kontekście przykład m.in. Francji i Belgii.

- Inne kraje Unii Europejskiej wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy taką sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci, duże firmy unikają opodatkowania i ten podatek, który teraz jest w fazie konsultacji, w fazie projektowej, zakłada, że będzie od 2 do 15 proc. - zależnie od tego, jakie będą przychody danej firmy, jaki to będzie towar reklamowany i wszystkie te środki finansowe mają pomóc m.in. działaniu Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli mają być przeznaczone na zdrowie oraz na Fundusz Zabytków, w związku z tym to jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej - przekonywał Müller.

kredyt pieniądze pieniadze monety F 1200.jpg
Podatek od reklam wzorowany na rozwiązaniach państw UE. Ma wspierać Narodowy Fundusz Zdrowia

"Inne kraje wprowadziły już podobne regulacje"

- Nie dziwię się oczywiście, że każdy chce unikać podatków, ale też zbyt długo trwa w Unii Europejskiej dyskusja na temat podatku cyfrowego i dlatego też inne kraje Unii Europejskiej zdecydowały się na to, żeby jednak wprowadzać już regulacje krajowe - stwierdził.

Pytany, jakie firmy zostaną objęte daniną, rzecznik rządu odpowiedział, że to są firmy przekraczające odpowiednio wysoki próg dochodów. - To będzie obejmowało zarówno tych cyfrowych gigantów, jak i duże podmioty medialne, ale to będzie obejmowało również Telewizję Polską, żeby była jasność - to też duży gracz medialny, w związku z tym to też jest tak, że ten podatek solidarnościowy będzie rozłożony na te największe podmioty gospodarcze, które osiągają bardzo duże przychody z działalności medialnej, a które często, niestety, w sposób nieproporcjonalny płacą podatki - mówił.

- W tej chwili jest etap prekonsultacji. Tego projektu nawet nie ma przyjętego przez Radę Ministrów. W związku z tym my zachęcamy do tego, żeby usiąść do dialogu, żeby porozmawiać na temat tego projektu, bo po to właśnie ten etap konsultacji jest wprowadzony - apelował Müller.

Müller: w tej chwili jest czas na zgłaszanie uwag

Rzecznik został także zapytany, czy nie dziwi go oburzenie i protesty znacznej części mediów, które wcześniej domagały się przeznaczenia części dotacji dla mediów publicznych - TVP i Polskiego Radia - na ochronę zdrowia.

- Dziwi mnie i dziwi mnie też forma na tym etapie. Tym bardziej że tak jak mówiłem na samym początku, w tej chwili jest etap prekonsultacji. Dopiero to jest wpisane do wykazu legislacyjnych prac rządu. W związku z tym w tej chwili jest czas na zgłaszanie uwag, na zgłaszanie korekt, normalny proces legislacyjny - najpierw na poziomie rządowym, później na poziomie sejmowym. W związku z tym tutaj jednak zachęcam do rozmów w tym zakresie - podkreślił.

Dodał, że choć sama danina nie jest niczym nadzwyczajnym i jest rozwiązaniem obowiązującym już w UE, to czymś nadzwyczajnym jest to, że giganci cyfrowi takich podatków nie płacą.

Protesty mediów

W ramach akcji "Media bez wyboru" w środę telewizje informacyjne TVN24 i Polsat News zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na stronach tvn24.pl, onet.pl, gazeta.pl i interia.pl w środę rano czytelnicy nie przeczytają żadnych artykułów informacyjnych. Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio - zamiast audycji stacje nadają komunikat specjalny.

Media, które przyłączyły się do akcji, na swoich stronach internetowych publikują list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych. List został podpisany m.in. przez Agorę S.A., Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Grupę Eurozet, Kino Polska TV S.A., Polską Press Grupę, Ringier Axel Springer Polska, TVN S.A. i Telewizję Polsat.

Według nich wprowadzenie go będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Nowe przepisy, zdaniem autorów listu, spowodują też "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł".

Inny problem podnoszony w liście, wynikający z nowych regulacji, to faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści, kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej.

pb

Czytaj także

Czabański: ataki na media publiczne to metoda walki z wynikami demokratycznych wyborów

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2021 23:59
- Zaatakowanie mediów publicznych to tylko jedna z metod walki totalnej z tym, co ukształtowało się w wyniku wielokrotnych już wolnych wyborów od jesieni 2015 roku - powiedział przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański w Programie 1 Polskiego Radia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezes UOKiK zgodził się na przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2021 11:21
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zgodził się na przejęcie spółki Polska Press przez PKN Orlen - poinformował w piątek Urząd. Podkreślił, że działalność uczestników koncentracji się nie pokrywa; transakcja nie zagraża konkurencji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lubnauer: solidaryzuję się z dziennikarzami, którzy dzisiaj protestują

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 09:35
– Rząd pod pretekstem opodatkowania gigantów chce tak naprawdę zniszczyć polskie wolne media – powiedziała w Programie 3 Polskiego Radia Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej o projekcie podatku od reklam.
rozwiń zwiń