X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Szczepionki Pfizera celem dezinformacji, w tle rosyjski wątek. Youtuberzy ujawnili mechanizm

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2021 13:00
Dwóch influencerów dostało propozycję rozpowszechnienia dezinformacji o szczepionkach na COVID-19 produkcji Pfizera - informuje BBC. Mieli rozgłaszać, że śmiertelność wśród osób zaszczepionych tym preparatem jest wyższa niż w przypadku zaszczepionych substancją od AstraZeneki. Nadesłane informacje wzbudziły ich podejrzliwość, dlatego zdecydowali się nagłośnić sprawę - czytamy.
Influencerom obiecywano pieniądze w zamian za szerzenie dezinformacji o szczepionce Pfizera
Influencerom obiecywano pieniądze w zamian za szerzenie dezinformacji o szczepionce PfizeraFoto: EPA/DEDI SINUHAJI
  • Dwóch influencerów i autorów treści na YouTubie, Niemiec Mirko Drotschman i Franucz Léo Grasset dostało propozycję rozpowszechnienia dezinformacji na temat szczepionek na COVID-19 produkcji Pfizera w zamian za pieniądze
  • Mieli oni sugerować swoim widzom, że śmiertelność wśród osób, które zaszczepiły się szczepionką Pfizera jest kilkakrotnie wyższa niż w przypadku przyjęcia preparatu AstraZeneki
  • Dane, na które mieli się powoływać, były jednak wyrwane z kontekstu i pochodziły z kilku źródeł
  • Anonimowość klienta oraz nadesłane liczby i zalecenia co do sposobu ich prezentacji wzbudziły podejrzenie internetowych twórców, zdecydowali się więc nagłośnić sprawę
  • W sprawie zlecenia dla influencerów wszczęto śledztwo w Niemczech i we Francji
koronawirus szczepienie covid-19 pap 1200.jpg
Dezinformacja wokół COVID-19. Głównym źródłem zautomatyzowane boty

- Wszystko zaczęło się od e-maila - powiedział BBC niemiecki youtuber i dziennikarz Mirko Drotschmann. Agencja marketingowa Fazze zaproponowała mu pieniądze w zamian za promowanie niepotwierdzonych informacji o niemal trzykrotnie wyższej śmiertelności wśród osób, które otrzymały szczepionkę Pfizera, wobec tych, którzy wybrali preparat AstraZeneki.

Podobną propozycję, również od Fazze, dostał francuski autor kanału naukowego na YouTubie, Léo Grasset. Za propagowanie nadesłanych informacji obiecano mu 2000 euro. Powiedziano mu, że agencja działa na zlecenie klienta, który chce pozostać anonimowy. - To wielka czerwona flaga - przyznał Grasset w rozmowie z BBC.

Skompilowane dane wyrwane z kontekstu

W nadesłanym briefie pouczono influencerów, by nie ujawniali, że działają na zlecenie i by udawali zainteresowanych tematem. Mieli też podzielić się historią z francuskiego "Le Monde" o wycieku w Europejskiej Agencji Leków. To prawda, ale w artykule nie ma żadnej informacji o zgonach po zaszczepieniu się na COVID-19. Chodziło więc o wywołanie wrażenia, że dane o zgonach pochodzą właśnie z wycieku.

1200_haker_shutterstock.jpg
Antyszczepionkowa propaganda w sieci. Opublikowano raport o "dezinformacyjnej dwunastce"

Dane, które mieli rozpowszechnić youtuberzy, były wyrwane z kontekstu i zebrane z różnych źródeł. Zawierały informacje o liczbie osób, które zmarły w kilku krajach w pewnym czasie po przyjęciu szczepionki Pfizer. Nie wykazano jednak, by to szczepionka była przyczyną śmierci. Liczby pochodziły także z krajów, w których więcej osób zaszczepiono szczepionką Pfizera niż AstraZeneki.

opr. Our World By Data (lic. Creative Commons)

"Influencerzy otrzymali również listę linków do udostępnienia - wątpliwe artykuły, które wykorzystywały ten sam zestaw liczb, który rzekomo wskazywał, że szczepionka Pfizer jest niebezpieczna" - czytamy na stronach internetowych BBC.

Rosyjskie wątki w dezinformacji

W sprawie pojawia się rosyjski wątek. Fazze jest częścią AdNow - agencji marketingu cyfrowego, zarejestrowanej w Rosji i Wielkiej Brytanii.

Czytaj także: 

BBC zwróciło się do AdNow o komentarz - bez skutku. Nadawcy udało się za to skontaktować z dyrektorem brytyjskiego skrzydła firmy. Ewan Tolladay powiedział jednak, że nie ma z Fazze nic wspólnego, bo to projekt jego rosyjskiego wspólnika - Stanislava Fesenki - i jeszcze jednej osoby, której tożsamości Tolladay nie znał.

fake news internet sieć shutter 1200 Song_about_summer.jpg
Lekarze z Łodzi walczą z fake newsami

Ewan Tolliday mówił, że nie wie, kim był tajemniczy klient, który opłacił Fazze. Przyznał też, że nie wiedział o kampanii dezinformacyjnej. - Postępujemy odpowiedzialnie i zamykamy AdNow w Wielkiej Brytanii - przekazał BBC. Dodał, że Fazze także zostanie zamknięte.

Dochodzenie rządów dwóch krajów

Władze francuskie i niemieckie wszczęły dochodzenia w sprawie akcji agencji Fazze związanej z szerzeniem nieprawdziwych informacji na temat szczepionek Pfizera - informuje wirtualnemedia.pl. "Jak dotąd nie udało się ustalić, dla jakiego klienta akcję prowadziła ta agencja. Pojawiły się spekulacje na temat rosyjskich powiązań z tym skandalem oraz interesów państwa rosyjskiego w promowaniu własnej szczepionki - Sputnika V" - czytamy.

Na całym świecie wykonano już 3,93 miliarda szczepień, każdego dnia ta liczba powiększa się o 33,04 miliona - wynika z analizy Our World In Data. W pełni zaszczepionych jest 13,9 proc. światowej populacji, a przynajmniej jedną dawkę otrzymało 27,5 ludzi na świecie. W krajach ubogich tylko 1,1 proc. mieszkańców otrzymało choć jedną dawkę szczepionki na COVID-19. 


BBC.co.uk, WirtualneMedia.pl, OurWorldInData.org/ mbl

Czytaj także

Blisko jedna trzecia Polaków w pełni zaszczepiona. Sprawdź nowe dane

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2021 12:06
Liczba osób w pełni zaszczepionych przeciw COVID-19 w Polsce przekracza 12,8 miliona. Ostatniej doby zaszczepiono ponad 141 tysięcy osób. Najwięcej zastrzyków od wczoraj - przeszło 27,7 tysiąca - wykonano w województwie mazowieckim.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister zdrowia: nie dajmy się zakrzyczeć nielicznej grupie antyszczepionkowców

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2021 15:00
- To nas jest zdecydowanie więcej, nie dajmy się zakrzyczeć nielicznej grupie antyszczepionkowców. I naprawdę szczepmy się - powiedział minister zdrowia Adam Niedzielski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szef MZ podał dane dotyczące szczepień. "Bardzo dobry parametr" w jednej z grup wiekowych

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2021 15:32
- Zbliżamy się do zaszczepienia przeciw COVID-19 blisko 60 proc. osób w Polsce. W grupie wiekowej powyżej 70. roku życia mamy już bardzo dobry parametr, prawie 80 proc. pełnego wyszczepienia - poinformował w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski.
rozwiń zwiń