Przewozy Regionalne inwestują w tabor

2015-10-23, 07:30

Przewozy Regionalne inwestują w tabor
Przewozy Regionalne. Foto: Wikimedia Commons, Jan Stradowski

Do końca 2015 r. na polskie tory wyjedzie 21 całkowicie zmodernizowanych pociągów Przewozów Regionalnych. Koszt tej inwestycji przeprowadzonej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 160 mln zł, z czego 104 mln zł pochodzą ze środków Unii Europejskiej.

Posłuchaj

O planach Przewozów Regionalnych, w radiowej Jedynce, mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu spółki. /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- To nie koniec naszych planów inwestycyjnych – zapewnia Tomasz Pasikowski, prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne. Dzięki oddłużeniu i realizacji planu restrukturyzacji Przewozy Regionalne stanęły na nogi i dlatego mogą sobie pozwolić na śmiałe plany inwestycyjne i planowanie na rok 2017 zysku netto. Oddłużenie stało się możliwe dzięki zakupie 51 procent akcji Przewozów przez Agencję Rozwoju Przemysłu za 770 milionów złotych. Większość pieniędzy zostanie przeznaczona na spłatę długów, szacowanych na 660 mln zł.

Inwestycje za 500 milionów

- Niewielka część z tych 770 mln zł zostanie przeznaczona na zakup nowego taboru i modernizację starego, co ma zapewnić poprawę komfortu podróżowania. Znakomita większość inwestycji będzie realizowana za pieniądze z kredytów, które spółka chce zaciągnąć w najbliższym czasie. Będzie to możliwe, ponieważ Przewozy Regionalne po raz pierwszy w historii zawierają umowy wieloletnie na świadczenie usług. To są w zamierzeniu umowy pięcioletnie, dzięki czemu mamy gwarancje finansowania naszych usług w dłuższym okresie – podkreśla prezes Pasikowski. Takie gwarancje pozwalają na zaciąganie kredytów, a uzyskane w ten sposób pieniądze powinny pozwolić na remont, modernizację i zakupy 210 pociągów.

Tomasz Pasikowski deklaruje, że początkowe efekty tych inwestycji będą widoczne już pod koniec tego roku. Natomiast pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2016 r.

Przewozy Regionalne i zysk

Władze Przewozów Regionalnych szacują, że osiągną zysk netto już w 2017 r. Prezes Pasikowski podkreśla, że zysk operacyjny udało się osiągnąć już w 2014 r., przeznaczono go na obsługę zadłużenia. W tym roku spodziewany jest zysk operacyjny niewielki, rzędu 200-300 tys. zł, ale ponieważ przygotowywany jest w spółce Program Dobrowolnych Odejść, to zysku netto w 2015 r. nie będzie. Na Program Dobrowolnych Odejść spółka chce wydać w przyszłym roku ponad 100 milionów złotych. Zwolnienia mają przynieść oszczędności rzędu 200 milionów złotych rocznie.

Przewozy Regionalne formalnie należą do samorządów wojewódzkich. Spółka obsługuje przede wszystkim połączenia regionalne i lokalne. Zmodernizowane pociągi mają obsługiwać trasy m.in. w Wielkopolsce, Lubuskiem, Łódzkiem, na Pomorzu Zachodnim i na Dolnym Śląsku.

Elżbieta Mamos, fko

 

Polecane

Wróć do strony głównej