Afera Volkswagena: UOKiK wszczyna postępowanie o naruszenie praw konsumentów. W Polsce jest 139 tys. wadliwych aut VW, Skoda, Audi, Seat

2015-10-07, 21:39

Afera Volkswagena: UOKiK wszczyna postępowanie o naruszenie praw konsumentów. W Polsce jest 139 tys. wadliwych aut VW, Skoda, Audi, Seat
Nowe auta czekające na wysłanie w centrum logistycznym w Goessnitz. Foto: EPA/JAN WOITAS Dostawca: PAP/EPA.

Jest wreszcie decyzja - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił o wszczęciu w najbliższych dniach postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach Volkswagen. Będzie ono dotyczyć możliwego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. A tych w Polsce nie brakuje – jak poinformował dzisiaj Volkswagen, do Polski trafiło 139 tys. aut z wadliwym oprogramowaniem.

Posłuchaj

Do naszego kraju trafiło ponad 141 tysięcy samochodów z silnikami diesla, które mają oprogramowanie fałszujące dane o emisji spalin. Minister środowiska Maciej Grabowski poinformował, że Volkswagen przekazał stronie polskiej informacje na ten temat./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Urząd o swoim postanowieniu poinformował Ministrów Środowiska oraz Infrastruktury i Rozwoju na dzisiejszym spotkaniu zespołu powołanego przez Ministra Środowiska - Macieja Grabowskiego

Jak czytamy w komunikacie, sprawa Volkswagena jest ważna, bezprecedensowa i dotyka dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych.

UOKiK informuje, że działania na szczeblu krajowym i UE wymagają koordynacji. W ostatnich dniach toczą się intensywne konsultacje na poziomie krajowym i unijnym – w Polsce koordynuje je Minister Środowiska.

Działa polski zespół ds. afery Volkswagena

Na spotkaniu, które odbyło się 7 października omówiono m.in. odpowiedź Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. na pytania Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Volkswagen Group Polska potwierdził wprowadzenie na polski rynek prawie 140 tys. pojazdów z silnikami manipulującymi poziomem emisji spalin.

W związku z tym, Prezes UOKiK poinformował Ministra Środowiska oraz Ministra Infrastruktury i Rozwoju o tym, że planuje w najbliższych dniach wszcząć postępowanie wyjaśniające w sprawie Volkswagen Group Polska. W trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK będzie ściśle współpracował z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska.

Na celowniku nadmierna elastyczność przy przyznawaniu homologacji

Przedstawiciele MŚ, MIiR oraz UOKiK przedyskutowali problem nadmiernych elastyczności w procesie badań homologacyjnych i sposób w jaki te badania powinny odzwierciedlać rzeczywiste warunki drogowe. Wszystkie powyższe kwestie będą prezentowane na zbliżających się posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji, Energii oraz Rady ds. Środowiska Unii Europejskiej.

Polskie urzędy nadal oczekują na działania naprawcze koncernu

Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ciągu oczekują na konkretne propozycje działań naprawczych ze strony przedsiębiorcy.

Do Polski trafiło 139 tys. aut Volkswagena z kwestionowanym oprogramowaniem

Na polski rynek wprowadzono ponad 139 tys. samochodów koncernu Volkswagen z kwestionowanym oprogramowaniem mierzącym spaliny - poinformował w środę minister środowiska Maciej Grabowski. To oznacza, że tylu kierowców powinno dostać od 1 stycznia zaproszenia do warsztatów, w celu usunięcia wady. Taki termin rozpoczęcia napraw podał dzisiaj koncern z Wolfsburga.

Ekspert: W Polsce jest ok. 100 tysięcy aut grupy Volkswagena, których dotyczy afera spalinowa


Źr. TVN24Biznes i Świat/x-news
Grabowski powiedział na konferencji prasowej, że Volkswagen poinformował stronę polską na temat liczby kwestionowanych samochodów koncernu, które wprowadzono na polski rynek.

Feralny silnik w samochodach VW, Skoda, Audi i Seacie

Wyjaśnił, że jeśli chodzi o samochody wyposażone w silniki dieslowskie oznaczone kodem EA 189 EU5, to do Polski trafiło 66 tys. 870 samochodów VW, 58 tys. 890 samochodów marki Skoda, 12 tys. 49 Audi i 3 tys. 694 Seatów.

Nad problemem Volkswagena dyskutują gremia europejskie…

Szef resortu środowiska dodał, że odbył konsultacje z innymi ministrami środowiska UE ws. tzw. afery VW. "We wtorek wystąpiliśmy do prezydencji luksemburskiej, żeby na najbliższej radzie środowiskowej podjąć ten temat. Moim zdaniem rada środowiskowa jest najbardziej właściwym gremium do dyskutowania tego problemu" - powiedział.

Powiązany Artykuł

europarlament pap 1200.jpg
Afera Volkswagena: UE ma kłopot – Europarlament chce śledztwa, KE nie ma uprawnień

Powiązany Artykuł

Jasser1200.jpg
Co robi UOKiK ws. afery Volkswagena?

Problem zawieszenia sprzedaży Volkswagenów w Polsce nie był dyskutowany

Minister pytany przez dziennikarzy, czy Polska rozważa wprowadzenie zakazu rejestracji samochodów VW co zrobiły Szwajcaria i Rumunia powiedział, że na razie nie było to dyskutowane.

Przyznał jednocześnie, że tzw. dyrektywa homologacyjna pozwala wprowadzać czasowe zawieszanie homologacji. "W tej chwili w tym zespole (polskim zajmującym się sprawą VW) nie rozważaliśmy takiego kroku. W moim przekonaniu homologacja europejska wymaga europejskiej odpowiedzi na ten problem" - powiedział.

Polska nie może nałożyć kary na koncern

Dodał też, że strona polska nie może nałożyć kar na koncern, ponieważ zgodnie z prawem europejskim może to zrobić jedynie organ, który udzielił homologacji.

Grabowski wyjaśnił, że polski zespół interesuje się przede wszystkim, czy nie zostały naruszone prawa konsumentów w naszym kraju oraz jakie szkody wystąpiły dla środowiska.

Akcja naprawy wadliwych oprogramowań rozpocznie się w styczniu 2016 r. i potrwa rok

Szef koncernu Volkswagen Matthias Mueller oświadczył w wywiadzie dla dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung", że w styczniu rozpocznie się akcja wzywania do stacji obsługi aut VW z oprogramowaniem umożliwiającym fałszowanie testów spalin w silnikach diesla. Akcja ma potrwać do końca 2016 r.

Powiązany Artykuł

volkswagen freee 1200.jpg
Czy twój samochód truje? Volkswagen ogłosił, że w styczniu rozpocznie usuwanie wadliwego oprogramowania w autach

Jest nowy szef rady nadzorczej VW, przestrzega przed pośpiechem

Austriak Hans Dieter Poetsch, dotychczasowy dyrektor finansowy Volkswagena, został w środę przewodniczącym rady nadzorczej koncernu. Podobnie jak nowy szef zarządu Matthias Mueller, przestrzega przed pośpiechem w wyjaśnianiu skandalu z pomiarem spalin.

Niejasne raporty nikomu nie służą

̶ Domniemania albo niejasne raporty tymczasowe nikomu nie służą - powiedział w kontekście skandalu. Zapewnił, że sprawdzone ustalenia zostaną podane do wiadomości publicznej.

Poetsch podkreślił, że przed Volkswagenem stoją wielkie wyzwania. ̶ Musimy uporać się z obecnym kryzysem, ale musimy też zadbać o to, by koncern mógł się dalej pomyślnie rozwijać - powiedział, zwracając uwagę na ogromne zmiany, jakie zachodzą w przemyśle motoryzacyjnym.

Koncern czekają duże zmiany organizacyjne

Nowy przewodniczący rady nadzorczej wskazał na potrzebę zmian strukturalnych w koncernie, zmian w procesie decyzyjnym i we współpracy z innymi. "Wspólnie się tym zajmiemy i dlatego Volkswagen może wyjść i wyjdzie wzmocniony z obecnego kryzysu" - dodał.

Merkel: nie potępiajcie całego przemysłu motoryzacyjnego

Kanclerz Niemiec Angela Merkel wyraziła w środę przekonanie, że Volkswagen robi, co w jego mocy, by wyjaśnić skandal z manipulowaniem emisją spalin. Przestrzegła zarazem Zielonych przed potępianiem całego przemysłu samochodowego, podkreślając, że może to zagrozić tysiącom miejsc pracy.

"W Volkswagenie stało się coś, co trzeba pilnie wyjaśnić. Potrzebujemy przejrzystości i mam wrażenie, że przedsiębiorstwo zajmuje się tym" - oświadczyła Merkel w Parlamencie Europejskim.

Aferę wykryli i ujawnili Amerykanie

Władze USA ujawniły 18 września, że Volkswagen jest podejrzewany przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, co może oznaczać dla producenta ogromne kary. Koncern przyznał 22 września, że zakwestionowane przez EPA oprogramowanie było instalowane w jego samochodach także poza USA. Może ono znajdować się w ok. 11 mln pojazdów na całym świecie, w tym w Polsce.

Ujawnienie afery spowodowało znaczny spadek kursu akcji VW. Poprzedni prezes koncernu Martin Winterkorn podał się do dymisji chociaż utrzymywał, że nie ma sobie nic do zarzucenia.

PAP, IAR, jk

Polecane

Wróć do strony głównej