X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Afera Volkswagena: UOKiK wszczyna postępowanie o naruszenie praw konsumentów. W Polsce jest 139 tys. wadliwych aut VW, Skoda, Audi, Seat

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2015 21:39
Jest wreszcie decyzja - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił o wszczęciu w najbliższych dniach postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach Volkswagen. Będzie ono dotyczyć możliwego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. A tych w Polsce nie brakuje – jak poinformował dzisiaj Volkswagen, do Polski trafiło 139 tys. aut z wadliwym oprogramowaniem.
Audio
  • Do naszego kraju trafiło ponad 141 tysięcy samochodów z silnikami diesla, które mają oprogramowanie fałszujące dane o emisji spalin. Minister środowiska Maciej Grabowski poinformował, że Volkswagen przekazał stronie polskiej informacje na ten temat./IAR/.
  • Minister Grabowski poinformował, że strona polska nie może nałożyć kar na koncern, ponieważ zgodnie z prawem europejskim może to zrobić jedynie organ, który udzielił homologacji./IAR/.
  • Będzie postępowanie UOKIKu w sprawie tak zwanej afery Volkswagena. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamierza je wszcząć w najbliższych dniach./IAR/.
Nowe auta czekające na wysłanie w centrum logistycznym w Goessnitz
Nowe auta czekające na wysłanie w centrum logistycznym w GoessnitzFoto: EPA/JAN WOITAS Dostawca: PAP/EPA.

Urząd o swoim postanowieniu poinformował Ministrów Środowiska oraz Infrastruktury i Rozwoju na dzisiejszym spotkaniu zespołu powołanego przez Ministra Środowiska - Macieja Grabowskiego

Jak czytamy w komunikacie, sprawa Volkswagena jest ważna, bezprecedensowa i dotyka dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych.

UOKiK informuje, że działania na szczeblu krajowym i UE wymagają koordynacji. W ostatnich dniach toczą się intensywne konsultacje na poziomie krajowym i unijnym – w Polsce koordynuje je Minister Środowiska.

Działa polski zespół ds. afery Volkswagena

Na spotkaniu, które odbyło się 7 października omówiono m.in. odpowiedź Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. na pytania Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Volkswagen Group Polska potwierdził wprowadzenie na polski rynek prawie 140 tys. pojazdów z silnikami manipulującymi poziomem emisji spalin.

W związku z tym, Prezes UOKiK poinformował Ministra Środowiska oraz Ministra Infrastruktury i Rozwoju o tym, że planuje w najbliższych dniach wszcząć postępowanie wyjaśniające w sprawie Volkswagen Group Polska. W trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK będzie ściśle współpracował z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska.

Na celowniku nadmierna elastyczność przy przyznawaniu homologacji

Przedstawiciele MŚ, MIiR oraz UOKiK przedyskutowali problem nadmiernych elastyczności w procesie badań homologacyjnych i sposób w jaki te badania powinny odzwierciedlać rzeczywiste warunki drogowe. Wszystkie powyższe kwestie będą prezentowane na zbliżających się posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji, Energii oraz Rady ds. Środowiska Unii Europejskiej.

Polskie urzędy nadal oczekują na działania naprawcze koncernu

Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ciągu oczekują na konkretne propozycje działań naprawczych ze strony przedsiębiorcy.

Do Polski trafiło 139 tys. aut Volkswagena z kwestionowanym oprogramowaniem

Na polski rynek wprowadzono ponad 139 tys. samochodów koncernu Volkswagen z kwestionowanym oprogramowaniem mierzącym spaliny - poinformował w środę minister środowiska Maciej Grabowski. To oznacza, że tylu kierowców powinno dostać od 1 stycznia zaproszenia do warsztatów, w celu usunięcia wady. Taki termin rozpoczęcia napraw podał dzisiaj koncern z Wolfsburga.

Ekspert: W Polsce jest ok. 100 tysięcy aut grupy Volkswagena, których dotyczy afera spalinowa


Źr. TVN24Biznes i Świat/x-news
Grabowski powiedział na konferencji prasowej, że Volkswagen poinformował stronę polską na temat liczby kwestionowanych samochodów koncernu, które wprowadzono na polski rynek.

Feralny silnik w samochodach VW, Skoda, Audi i Seacie

Wyjaśnił, że jeśli chodzi o samochody wyposażone w silniki dieslowskie oznaczone kodem EA 189 EU5, to do Polski trafiło 66 tys. 870 samochodów VW, 58 tys. 890 samochodów marki Skoda, 12 tys. 49 Audi i 3 tys. 694 Seatów.

Nad problemem Volkswagena dyskutują gremia europejskie…

Szef resortu środowiska dodał, że odbył konsultacje z innymi ministrami środowiska UE ws. tzw. afery VW. "We wtorek wystąpiliśmy do prezydencji luksemburskiej, żeby na najbliższej radzie środowiskowej podjąć ten temat. Moim zdaniem rada środowiskowa jest najbardziej właściwym gremium do dyskutowania tego problemu" - powiedział.

europarlament pap 1200.jpg
Afera Volkswagena: UE ma kłopot – Europarlament chce śledztwa, KE nie ma uprawnień

Czytaj więcej
Jasser1200.jpg
Co robi UOKiK ws. afery Volkswagena?

Problem zawieszenia sprzedaży Volkswagenów w Polsce nie był dyskutowany

Minister pytany przez dziennikarzy, czy Polska rozważa wprowadzenie zakazu rejestracji samochodów VW co zrobiły Szwajcaria i Rumunia powiedział, że na razie nie było to dyskutowane.

Przyznał jednocześnie, że tzw. dyrektywa homologacyjna pozwala wprowadzać czasowe zawieszanie homologacji. "W tej chwili w tym zespole (polskim zajmującym się sprawą VW) nie rozważaliśmy takiego kroku. W moim przekonaniu homologacja europejska wymaga europejskiej odpowiedzi na ten problem" - powiedział.

Polska nie może nałożyć kary na koncern

Dodał też, że strona polska nie może nałożyć kar na koncern, ponieważ zgodnie z prawem europejskim może to zrobić jedynie organ, który udzielił homologacji.

Grabowski wyjaśnił, że polski zespół interesuje się przede wszystkim, czy nie zostały naruszone prawa konsumentów w naszym kraju oraz jakie szkody wystąpiły dla środowiska.

Akcja naprawy wadliwych oprogramowań rozpocznie się w styczniu 2016 r. i potrwa rok

Szef koncernu Volkswagen Matthias Mueller oświadczył w wywiadzie dla dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung", że w styczniu rozpocznie się akcja wzywania do stacji obsługi aut VW z oprogramowaniem umożliwiającym fałszowanie testów spalin w silnikach diesla. Akcja ma potrwać do końca 2016 r.

Czytaj więcej
volkswagen freee 1200.jpg
Czy twój samochód truje? Volkswagen ogłosił, że w styczniu rozpocznie usuwanie wadliwego oprogramowania w autach

Jest nowy szef rady nadzorczej VW, przestrzega przed pośpiechem

Austriak Hans Dieter Poetsch, dotychczasowy dyrektor finansowy Volkswagena, został w środę przewodniczącym rady nadzorczej koncernu. Podobnie jak nowy szef zarządu Matthias Mueller, przestrzega przed pośpiechem w wyjaśnianiu skandalu z pomiarem spalin.

Niejasne raporty nikomu nie służą

̶ Domniemania albo niejasne raporty tymczasowe nikomu nie służą - powiedział w kontekście skandalu. Zapewnił, że sprawdzone ustalenia zostaną podane do wiadomości publicznej.

Poetsch podkreślił, że przed Volkswagenem stoją wielkie wyzwania. ̶ Musimy uporać się z obecnym kryzysem, ale musimy też zadbać o to, by koncern mógł się dalej pomyślnie rozwijać - powiedział, zwracając uwagę na ogromne zmiany, jakie zachodzą w przemyśle motoryzacyjnym.

Koncern czekają duże zmiany organizacyjne

Nowy przewodniczący rady nadzorczej wskazał na potrzebę zmian strukturalnych w koncernie, zmian w procesie decyzyjnym i we współpracy z innymi. "Wspólnie się tym zajmiemy i dlatego Volkswagen może wyjść i wyjdzie wzmocniony z obecnego kryzysu" - dodał.

Merkel: nie potępiajcie całego przemysłu motoryzacyjnego

Kanclerz Niemiec Angela Merkel wyraziła w środę przekonanie, że Volkswagen robi, co w jego mocy, by wyjaśnić skandal z manipulowaniem emisją spalin. Przestrzegła zarazem Zielonych przed potępianiem całego przemysłu samochodowego, podkreślając, że może to zagrozić tysiącom miejsc pracy.

"W Volkswagenie stało się coś, co trzeba pilnie wyjaśnić. Potrzebujemy przejrzystości i mam wrażenie, że przedsiębiorstwo zajmuje się tym" - oświadczyła Merkel w Parlamencie Europejskim.

Aferę wykryli i ujawnili Amerykanie

Władze USA ujawniły 18 września, że Volkswagen jest podejrzewany przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, co może oznaczać dla producenta ogromne kary. Koncern przyznał 22 września, że zakwestionowane przez EPA oprogramowanie było instalowane w jego samochodach także poza USA. Może ono znajdować się w ok. 11 mln pojazdów na całym świecie, w tym w Polsce.

Ujawnienie afery spowodowało znaczny spadek kursu akcji VW. Poprzedni prezes koncernu Martin Winterkorn podał się do dymisji chociaż utrzymywał, że nie ma sobie nic do zarzucenia.

PAP, IAR, jk

Czytaj także

Afera Volkswagena: koncern na nowo wyposaży 11 mln aut z "lewymi" aplikacjami paliwowymi

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2015 20:28
To już pewne - Volkswagen na nowo wyposaży wszystkie auta wyposażone w „lewe” aplikacje paliwowe. Zapowiada ogłoszenie jak naprawi 11 mln aut w przyszłym miesiącu. Jednocześnie do wyjaśnienia wszystkich aspektów afery, włącza się Komisja Europejska. Komisarz UE ds. rynku wewnętrznego i przemysłu Elżbieta Bieńkowska chce od koncernu wyjaśnień. Podano też, że koncern Seat sprzedał aż 700 tys. aut z wadliwym oprogramowaniem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Afera Volkswagena to czubek góry lodowej: europejskie testy spalin w autach to tylko reklama

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2015 19:13
Afera z fałszowanymi pomiarami spalin w autach Volkswagena może się okazać przysłowiowym czubkiem góry lodowej. W rzeczywistości pomiary spalin i zużycia paliwa w fabrycznych testach nie odzwierciedlają faktycznych wartości. Jak wynika z raportu organizacji pozarządowej transport&Environement (T&E) ogłoszonego w środę w Brukseli, rzeczywiste emisje CO2 przez samochody zarejestrowane w 2014 r. są średnio o 40 proc. wyższe od deklarowanych przez producentów .
rozwiń zwiń

Czytaj także

Afera Volkswagena: lawina wniosków o odszkodowania, b. szef koncernu jednak nie objęty postępowaniem prokuratury

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2015 13:27
Po prawie dwóch tygodniach od ujawnienia afery, do koncernu napływają kolejne złe wieści – narasta lawina wniosków regulatorów z innych krajów, żądających wielkich odszkodowań za oszustwo przy pomiarach czystości spalin. Jest tylko jedna dobra wiadomość dla b. szefa koncernu - prokuratura niemiecka dementuje własny komunikat i ogłasza, że nie ma śledztwa przeciwko niemu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sensacyjne ustalenia ws. afery Volkswagena: to nie błąd, ale świadome oszustwo koncernu

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2015 17:23
Niemiecka prasa podaje kolejne, szokujące ustalenia ws. afery Volkswagena, które coraz bardziej podkopują zszargane zaufanie do koncernu. Śledztwo wewnętrzne ujawnia, że to nie manipulacja kilku sprytnych menadżerów, ale świadome, prowadzone od lat oszustwo wobec klientów i władz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Afera Volkswagena: UE ma kłopot – Europarlament chce śledztwa, KE nie ma uprawnień

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2015 20:45
Afera Volkswagena ujawnia regulacyjne słabości wspólnego rynku – gdy europosłowie zażądali we wtorek dochodzenia na szczeblu unijnym w sprawie manipulacji z pomiarami spalin w koncernie Volkswagen, Komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska wyjaśniła, że KE nie ma takich uprawnień.
rozwiń zwiń