Centralny Port Komunikacyjny priorytetem inwestycyjnym UE. Jest szansa na kolejne środki unijne

2021-12-23, 10:36

Centralny Port Komunikacyjny priorytetem inwestycyjnym UE. Jest szansa na kolejne środki unijne
W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej.Foto: Flickr/caribb/CC

Port Solidarność, przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ oraz linia kolejowa z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka zostały dopisane do priorytetów inwestycyjnych UE na najbliższe lata. - Otwiera to przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia, które uwzględnia niektóre polskie propozycje dotyczących rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

W skład TEN-T wchodzą strategiczne europejskie szlaki kolejowe, drogowe, lotnicze, morskie i śródlądowe drogi wodne, a także tzw. infrastruktura punktowa, na przykład porty lotnicze i morskie oraz terminale drogowo-kolejowe.

Linia  Warszawa-Łódź-Poznań w sieci bazowej TEN-T

- W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej, a ich realizacja stać się wkładem Polski w europejski system transportu. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak podała spółka, w tzw. sieci bazowej TEN-T znajduje się przygotowywana przez CPK linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław (tzw. igrek). Wymagania są takie, że sieć bazowa powinna zostać zrealizowana przez kraje członkowskie - przy wykorzystaniu środków UE - do końca 2030 r., co wpisuje się w plany inwestycyjne CPK.

W planach UE trasa kolejowa Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław to część składowa Europejskiego Korytarza Transportowego Morze Północne - Bałtyk. W planach inwestycyjnych CPK to tzw. szprycha nr 9.

Do kategorii projektów rozszerzonej sieci bazowej - z wysokim priorytetem przy przyznawaniu środków unijnych - których budowa powinna zostać ukończona do 2040 r., Komisja Europejska wpisała tzw. CMK Północ. To przedłużenie istniejącej Centralnej Magistrali Kolejowej na północ: przez CPK do Warlubia jako element "szprychy" nr 1. Przebieg istniejącej linii CMK i jej planowanego przedłużenia przez CPK jest zgodny z korytarzem sieci bazowej "Bałtyk - Adriatyk".

Bruksela do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T zaliczyła również odcinek Katowice-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój. Ten polsko-czeski transgraniczny projekt CPK, stanie się elementem korytarza: Bałtyk - Adriatyk.

10 "szprych", prowadzących do nowego lotniska

Ponadto, w sieć kompleksową TEN-T wpisano trzy przygotowywane odcinki CPK, których celem jest zmniejszenie wykluczenia transportowego. Chodzi o trasy kolejowe przebiegające przez Mazowsze, Podlasie i Mazury, jak np. odcinek Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Jak dodano, według Komisji Europejskiej, realizacja tych zadań powinna zostać ukończona nie później niż w 2050 r.

Spółka CPK przygotowuje budowę w sumie 10 kolejowych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1.800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Sieć korytarzy transportowych TEN-T łączy prawie 450 miast lotnisk, portów i terminali na terenie UE.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej