X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Zmodernizowane dworce, szlaki kolejowe i tabor. Rok inwestycyjnego przyspieszenia na kolei

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2022 07:00
Na kolei od lat prowadzone są inwestycje dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Ich celem jest zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności transportu szynowego, poprawa bezpieczeństwa oraz spójności wewnętrznej kraju. 
PKP PLK realizują do 2023 roku zadania inwestycyjne za kwotę 77 mld zł.
PKP PLK realizują do 2023 roku zadania inwestycyjne za kwotę 77 mld zł.Foto: PKP PLK SA

Nasz transport nadal jest uzależniony głównie od dróg, bowiem to one w pierwszej kolejności były budowane i modernizowane po wstapieniu Polski do UE. Skłoniło to pasażerów do przesiadki z kolei do aut i komunikacji autobusowej. Unowocześnienie transportu kolejowego ma m.in. za zadanie odwrócenie tego trendu.

W 2003 r., czyli ostatnim przed wejściem Polski do UE - nasza sieć kolejowa liczyła 22560 km, w 2019 r, już tylko 19398 km. To chociażby pokazuje skalę wyzwań stojących przed polską koleją, która musi nadrabiać zaległości i zapóźnienia inwestycyjne.

Wzrost inwestycji na kolei

Po roku 2004 r. nastąpił widoczny wzrost inwestycji na kolei. Przed wejściem Polski do Unii na inwestycje kolejowe przeznaczano mniej niż 10 procent tego co przeznaczono na drogi. W obecnej perspektywie unijnej 2013-2020 z wykonaniem do 2023 roku. - 40 procent wydatków na transport w naszym kraju jest kierowane na transport przyjazny środowisku - rozwój komunikacji publicznej i kolej.

Rok 2021 był rokiem realizacji wielu inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. To wieloletni programem obejmujący inwestycje na liniach kolejowych, dofinansowane przez ministra właściwego do spraw transportu.

Modernizacyjne zadania

Modernizowane są szlaki kolejowe, dworce, przystanki a także wiadukty i mosty kolejowe. Rezultatem tych inwestycji są korzyści tak dla pasażerów, jak i rozwój przewozów towarowych. 

Krajowy Program Kolejowy to dokument, który określa wielkość i źródła finansowania - w tym środki z UE oraz środki krajowe - a także stanowi podstawę dla zapewnienia finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych.

Elektryfikacja szlaków kolejowych

Krajowy Program Kolejowy zastąpił Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych. a pierwsza wersja KPK przyjęta została przez Radę Ministrów 15 września 2015 r.

W ramach KPK do 2023 r. przewidziano m.in. modernizację lub budowę sieci trakcyjnej na długości 5541 km torów. Do maja 2021 r. zmodernizowano lub zbudowano blisko 4 tys. km sieci.

Lokalizacja zadań inwestycyjnych PKP PLK. Lokalizacja zadań inwestycyjnych PKP PLK

Mimo to nadal spora część linii kolejowych w naszym kraju jest niezelektryfikowana. Obecnie długość eksploatowanych linii wynosi około 19 tysięcy kilometrów.

Najsłabiej zelektryfikowane obszary Polski znajdują się na wschodzie oraz północy kraju - pomiędzy Warszawą, Olsztynem, Ełkiem, Białymstokiem i Ostrołęką oraz pomiędzy Bydgoszczą, Tczewem, Gdańskiem, Słupskiem, Białogardem, Szczecinkiem i Piłą.

Wśród linii, które zelektryfikowano, znalazły się linia 278, fragment międzynarodowej trasy E30 na odcinku Węgliniec-Zgorzelec. Dzięki temu cały szlak od wschodniej do zachodniej granicy jest już zelektryfikowany.

Dobiegły końca prace na linii nr 68 Lublin-Stalowa Wola. Ponadto elektryfikowane są dojazdowe odcinki torów do portów morskich w Gdyni i Gdańsku oraz w Szczecinie i Świnoujściu.

W lipcu 2021 r. PKP PLK podwyższyły o 850 mln zł kapitał zakładowy swym budowlanym spółkom zależnym. Środki te są przeznaczone na zakup nowoczesnych maszyn i sprzętu do prac utrzymaniowych i inwestycyjnych na sieci kolejowej, w tym także w branży energetyki kolejowej.

Czytaj także:

Trzeba także wspomnieć o projektach kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym, które mają połączyć planowany między Łodzią i Warszawą port lotniczy siecią szybkich tras - tzw. szprychy - z największymi polskimi miastami.

Spółka CPK planuje wybudować do 2034 r. około 1800 km nowych linii, które zostaną uzupełnione odcinkami zmodernizowanymi przez PKP PLK.

Czytaj także:

Kolejowe inwestycje finansowane są także w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko i przez samorządy zarządzające kolejową infrastrukturą.

Czy wodór to przyszłość transportu kolejowego?

Coraz częście mówi się ostatnio o rozwoju taboru kolejowego napędzanego wodorem. Jednak jego upowszechnienie wymaga czasu i wysokich nakładów finansowych.

Stymulowaniu rozwoju transportu wodorowego na kolei sprzyja unijna "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności", która zakłada obniżenie emisji CO2 o 90 proc. dla każdego rodzaju transportu.

Na razie jednak napęd wodorowy na kolei rozpatrywany jest bardziej w kategorii uzupełnienia przewozów kolejowych wykorzystujących trakcję elektryczną. 

Poczynione do tej pory inwestycje kolejowe - w odczuwalny sposób zwiększyły bezpieczeństwo, usprawniły ruch pasażerski i towarowy, skróciły czas przejazdu, ułatwiły dostęp do infrastruktury kolejowej a także pozwoliły ograniczyć wykluczenie komunikacyjne, które jest bolączką wielu regionów Polski.

Czytaj także:

Jak zapewnia resort infrastruktury - w 2030 roku i później, polska kolej będzie równorzędna z kolejami w wielu państwach starej Unii Europejskiej.

PKP PLK, Ministerstwo Infrastruktury, MAP, PR24, akg

Czytaj także

Minister infrastruktury: w 2030 r. polska kolej będzie równorzędna z kolejami w wielu państwach starej UE

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2021 17:02
Polska kolej dynamicznie się rozwija - stwierdził w Gdańsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w rozpoczętych we wtorek 14. Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister infrastruktury: polska lokomotywa wodorowa, druga na świecie, pokazała, że Polacy mogą odnieść sukces

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2021 16:49
- Polacy pokazali, że można realizować produkty najnowocześniejsze na świecie - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, mówiąc o prezentacji lokomotywy wodorowej. Minister wspomniał także o zmianach w prawie o ruchu drogowym i planach rozbudowy sieci dróg. Wyraził nadzieję, że w rozwijaniu infrastruktury nie przeszkodzą rosnące ceny materiałów budowlanych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pasażerowie będą mogli w godnych warunkach oczekiwać na pociągi". Innowacyjny dworzec na Podkarpaciu

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2021 14:55
5,5 mln zł kosztowała budowa dworca PKP w Czarnej przy stacji kolejowej Czarna Tarnowska na Podkarpaciu. Obiekt składa się z dwóch pawilonów, wyposażony jest m.in. w systemy odzysku ciepła oraz w monitoring. Dworzec jest dostosowany do osób niepełnosprawnych i niedowidzących.
rozwiń zwiń

Czytaj także

100 mld zł na modernizację polskich kolei. PKP mają już 95 lat

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2021 17:47
O sytuacji polskiej kolei, jej modernizacji, na którą przeznaczono ponad 100 mld zł, oraz perspektywach jej rozwoju, mówił w radiowej Jedynce Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dobra wiadomość dla mieszkańców Pucka. Dworzec kolejowy odzyska dawny blask

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2021 16:10
Rozpoczyna się modernizacja zabytkowego dworca kolejowego w Pucku. Budynek odzyska swój historyczny wygląd. Kolejarze chcą też zamontować liczne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Remont jest prowadzony w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023. Wartość programu, to 2 miliardy złotych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kontrakt na pół miliarda złotych. PKP Intercity odbiera zmodernizowane wagony

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 14:25
PKP Intercity odebrało 2 pierwsze z puli 125 wagonów modernizowanych przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki". Wartość całego kontraktu to ponad 540 milionów złotych, a jego zakończenie jest przewidziane na czerwiec 2023 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ogromna pożyczka dla PKP Intercity. Europejski Bank Inwestycyjny pomoże w zakupie nowego taboru

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2021 13:43
Spółka PKP Intercity podpisała umowę na dofinansowanie modernizacji taboru z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. W sumie bank wypłaci równowartość 4,5 miliarda złotych. Pieniądze zostaną wydane między innymi na zakup nowych wagonów i lokomotyw.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe połączenia i przystanki. Zmienia się rozkład jazdy na kolei

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2021 08:03
O północy zmienił się rozkład jazdy na kolei. Od niedzieli działają nowe połączenia, dla części miejscowości będzie to powrót pociągów po latach. Nie obyło się bez zmian dla pasażerów spowodowanych pracami remontowymi. W rozkładzie pojawiły się też nowe przystanki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pociągi pasażerskie wróciły do Końskich. To efekt rewitalizacji linii przebiegającej przez 3 województwa

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2021 11:57
Wczoraj pierwsze pociągi, dziś uroczystość z udziałem samorządowców i polityków. Po 12 latach przerwy pociągi wróciły na odcinek linii kolejowej numer 25 z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej, w tym do miejscowości Końskie. To właśnie na peronie stacji w tym mieście prezydent Andrzej Duda prawie dwa lata temu podpisał ustawę "Kolej plus", której celem jest przywracanie lokalnych, pasażerskich połączeń w kraju. Rewitalizacja linii na tym odcinku kosztowała prawie 30 milionów złotych.
rozwiń zwiń