X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kolej Plus. Trzeci etap zakończony, inwestycje coraz bliżej

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2022 15:00
47 projektów o wartości 18 miliardów złotych - to efekty trzeciego etapu naboru wniosków do programu Kolej Plus, który jest jednym z narzędzi, mających walczyć z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym. 
Efektem trzeciego etapu naboru wniosków do programu Kolej Plus jest 47 projektów o wartości 18 miliardów złotych.
Efektem trzeciego etapu naboru wniosków do programu Kolej Plus jest 47 projektów o wartości 18 miliardów złotych.Foto: twitter/poslkiprogramkolejowy

Jest szansa, że połączenia pasażerskie zyskają między innymi Bełchatów, Kozienice, Sokołów Podlaski, a także Śrem i Gostyń. Lista musi być jeszcze zweryfikowana, bo wartość projektów wielokrotnie przekracza budżet programu.

Minimum 4 pary pociągów na dobę

Według nieprecyzyjnych szacunków w strefie wykluczenia znajduje się kilka milionów Polaków. Oznacza to, że jeśli osoby te nie mają własnego samochodu, nie będą w stanie się przemieszczać po regionie, czy po kraju. Celem programu jest uzyskanie, albo usprawnienie połączenia kolejowego z miejscowości, które mają powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Efekty tego programu oznaczałyby poprawę jakości życia, usprawnienie codziennych podróży, wzrost atrakcyjności mniejszych miejscowości, a także promocja ekologicznych środków transportu, do których należy kolej. W myśl założeń z wykluczonych dziś miejscowości kursowałyby minimum 4 pary pociągów na dobę.

Czego dotyczą projekty?

Do pierwszego etapu zgłoszono ponad 90 projektów, z czego zdecydowana większość dotyczyła właśnie przywrócenia, bądź organizacji połączeń. Jedynie nieliczne projekty dotyczyły inwestycji stacjonarnych takich, jak budowa przystanków kolejowych. Część została odrzucona z powodów formalnych. Ostatecznie po trzecim etapie pozostało 47 projektów. 13 z nich dotyczy odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii kolejowych. Ich łączna długość wynosi ponad 440 kilometrów. 9 projektów dotyczy budowy zupełnie nowych linii o łącznej długości niemalże 300 kilometrów. 17 projektów dotyczy rewitalizacji istniejących i czynnych tras kolejowych. W sumie obejmują one około 1500 kilometrów linii. Jedynie osiem projektów, które przeszły trzeci etap dotyczy inwestycji punktowych, w tym wypadku budowy przystanków osobowych.

Budżet programu może będzie większy

Problemem może być znaczne przekroczenie zakładanego budżetu. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe ma do dyspozycji 6,6 miliarda złotych. Tymczasem wartość zatwierdzonych w trzecim etapie projektów wynosi w przybliżeniu około 18 miliardów złotych. Co z brakującymi środkami?

Czytaj także:

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który prezentował wyniki naboru zadeklarował, że resort będzie dążył do zwiększenia budżetu programu. Unikał jednak jednoznacznych deklaracji, o jaką kwotę uda się powiększyć Kolej Plus. Zaznaczył, że inwestycja, która w pierwszym rzucie nie zakwalifikuje się do realizacji, nie będzie automatycznie odrzucona. Będzie czekała "w kolejce" na dostępne środki. Dzięki programowi dostęp do kolei mogą uzyskać między innymi Przasnysz, Łomża, Mrągowo, Śrem Turek, Bogatynia, Myślenice, Niepołomice, czy Pułtusk.

Posłuchaj
00:49 11468069_1.mp3 PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z Ministerstwem Infrastruktury przedstawiły listę projektów, które mają szansę na realizację w ramach programu Kolej Plus. Mówi Aleksander Pszoniak. (IAR)

 


Podpisanie umów na realizację inwestycji ma nastąpić w przyszłym roku, a realizacja zatwierdzonych projektów ma być zakończona w 2028 roku.

5,5 miliarda złotych na Kolej Plus pochodzi z budżetu państwa, a reszta, czyli miliard złotych, ze środków samorządowych.

IAR, Aleksander Pszoniak, akg

Czytaj także

Kolej odżywa po pandemii. Rosną przewozy towarowe oraz pasażerskie

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2021 12:57
W październiku 2021 r. z usług kolei skorzystało prawie 27 mln pasażerów - o ponad 45 proc. więcej wobec analogicznego miesiąca 2020 r. - poinformował Urząd Transportu Kolejowego. To najlepszy miesiąc od ogłoszenia w marcu 2020 r. w Polsce epidemii - dodał. Rosną też przewozy towarowe.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kontrakt na pół miliarda złotych. PKP Intercity odbiera zmodernizowane wagony

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 14:25
PKP Intercity odebrało 2 pierwsze z puli 125 wagonów modernizowanych przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki". Wartość całego kontraktu to ponad 540 milionów złotych, a jego zakończenie jest przewidziane na czerwiec 2023 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmodernizowane dworce, szlaki kolejowe i tabor. Rok inwestycyjnego przyspieszenia na kolei

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2022 07:00
Na kolei od lat prowadzone są inwestycje dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Ich celem jest zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności transportu szynowego, poprawa bezpieczeństwa oraz spójności wewnętrznej kraju. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Remont dworca Warszawa-Zachodnia. Pierwsze efekty prac niebawem widoczne dla pasażerów

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2021 14:10
Już niedługo pasażerowie będą mogli skorzystać z pierwszych efektów modernizacji dworca Warszawa-Zachodnia. Kolejarze kończą remont jednego z peronów i za dwa dni udostępnią go podróżnym.
rozwiń zwiń