X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Święta Bożego Narodzenia. Gdzie Polacy najchętniej robią zakupy?

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2021 07:45
Na święta Bożego Narodzenia 80 proc. Polaków zakupy spożywcze zrobi w sklepach stacjonarnych - wynika z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX. Co trzeci pytany zakupy zrobi na ostatnią chwilę, a najważniejszym kryterium wyboru dla 77 proc. kupujących będzie cena.
33 proc. ankietowanych zapowiada, że największe świąteczne zakupy spożywcze zrobi tydzień przed Bożym Narodzeniem.
33 proc. ankietowanych zapowiada, że największe świąteczne zakupy spożywcze zrobi tydzień przed Bożym Narodzeniem.Foto: Maria Sbytova/ Shutterstock

Z badania wynika, że Polacy zrobią zakupy spożywcze przed Bożym Narodzeniem głównie w stacjonarnych placówkach. Tę opcję wskazało 80 proc. badanych. 18 proc. respondentów zamierza część produktów nabyć w sklepach internetowych, a resztę - w stacjonarnych. Dla 1 proc. ankietowanych nie ma to znaczenia.

Jak podkreślił Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX, w Polsce ponad 95 proc. zakupów FMCG nadal odbywa się w tradycyjny sposób.

- Polacy wciąż zdecydowanie preferują sklepy stacjonarne, w których m.in. oczekują wielu okazji przedświątecznych dostępnych tylko w placówkach stacjonarnych - zaznaczył.

Cena będzie miała największe znaczenie

Marcin Lenkiewicz dodał, że 33 proc. ankietowanych zapowiada, że największe świąteczne zakupy spożywcze zrobi tydzień przed Bożym Narodzeniem. 22 proc. pytanych zrealizuje je kilka dni przed Wigilią. Co piąty kupi produkty dwa tygodnie przed świętami, tyle samo wskazało na początek grudnia. Co dwudziesty konsument jeszcze nie wie, kiedy zrobi świąteczne zakupy.

Według eksperta, odkładanie zakupów świątecznych na ostatnią chwilę, może być związany z ostrożnym podejściem do wydatków.

- Z badania wiemy, że o zakupie konkretnych artykułów spożywczych na święta w przeważającej części zdecyduje cena. Dla 78 proc. pytanych będzie ona miała największe znaczenie, niewiele mniej - 71 proc. konsumentów weźmie pod uwagę promocje, na jakość produktów jako najważniejsze kryterium wyboru zwróci uwagę 50 proc. kupujących, co czwarty kupujący postawi na dostępność towaru - podał współautor badania.

Polacy jeszcze bardziej zwracają uwagę na ceny

Jak podkreślono, kryterium ceny, przebiła zeszłoroczne deklaracje o 4 pkt procentowe.

- Wzrost nie powinien dziwić, bo w dobie szalejącej inflacji Polacy jeszcze bardziej zwracają uwagę na ceny produktów, ponieważ są świadomi, że w ramach tego samego budżetu, w tym roku kupią zdecydowanie mniej towarów - ocenił ekspert.

Z badania wynika ponadto, że 13 proc. Polaków planuje wydać na produkty świąteczne nie więcej niż 100 zł na osobę. Co czwarty zmieści się w przedziale od 100 do 200 zł na osobę, a 19 proc. przewiduje wydatek rządu 201-300 zł na osobę. Wydatki w kwotach 301-400 zł i 401-500 na osobę zadeklarowało po 11 proc. respondentów, 9 proc. wskazało na kwotę powyżej 500 zł. 12 proc, badanych jeszcze nie wie, ile wyda na święta.

Świąteczne zakupy z listą produktów

Według Marcina Lenkiewicza, w tym roku nie widać wzrostu planowanych wydatków, biorąc pod uwagę, że w zeszłym roku Polacy deklarowali wydatki w przedziale 400-500 zł, ale dla całej rodziny.

- Do tego należy dodać, że 90 proc. badanych konsumentów zamierza kupić świąteczne produkty spożywcze z listą zakupów - zaznaczył.

Jak dodał, dzisiejsi konsumenci kierują się zasadą, że lepiej mieć przygotowaną listę zakupów, np. w aplikacji lub na smartfonie, żeby niczego nie zapomnieć, a także mieć możliwość kontrolowania wydatków.

- Z naszych rynkowych obserwacji wynika, że konsumenci chętnie sporządzają takie listy, szczególnie w okresach wzmożonych zakupów. Widać też, że coraz częściej w tym zakresie korzystają z nowych technologii, bo tak jest szybciej i sprawniej. I wcale nie jest to już tylko domeną młodych osób - zauważył ekspert.

Czytaj także:

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Pandemia ograniczyła nasze wydatki. Niewielu chce "korzystać z życia i mniej przejmować się pieniędzmi"

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2021 09:22
42 proc. Polaków pod wpływem pandemii chce ograniczać wydatki, głównie na przyjemnościach: książkach, kinie, usługach fryzjerskich czy jedzeniu na mieście - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jednocześnie nie zamierzają oszczędzać na zdrowiu i wydatkach na zwierzęta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przyhamował wzrost konsumpcji, potrzeba będzie nowych impulsów. Analitycy PKO BP o danych GUS

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2021 15:40
Dane za III kw. 2021 r. wskazują jednoznacznie na hamowanie rocznego wzrostu konsumpcji, co może być spowodowane silnym wzrostem cen – czytamy w komentarzu banku PKO BP do danych GUS.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kosmetyki, zabawki, ubrania. Jakie prezenty zdominują tegoroczne święta?

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2021 16:24
Z badania przeprowadzonego wśród klientów galerii handlowych wynika, że wśród prezentów świątecznych najwięcej wydamy na kosmetyki, zabawki i ubrania. 
rozwiń zwiń