X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Ograniczamy wydatki na bieżące zakupy. Ekspert: pojawia się obawa, że będzie jeszcze drożej

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2021 08:23
Prawie 41 proc. Polaków zamierza ograniczyć w III kwartale tego roku wydatki na bieżące zakupy - wynika z raportu "Nastroje konsumenckie Polaków 2021". Część respondentów (29 proc.) zmniejszy swoje wydatki o 5-10 proc., co piąty o 10-15 proc., na cięcia 15-20 proc. wskazało 22,6 proc. badanych.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: eldar nurkovic/Shutterstock

Z cyklicznego raportu "Nastroje konsumenckie Polaków 2021", zrealizowanego przez UCE Research i Grupę AdRetail, wynika, że obecnie 40,9 proc. Polaków zamierza ograniczyć w III kwartale wydatki na bieżące zakupy. W II kwartale taką deklarację złożyło 40 proc. pytanych, a w okresie od stycznia do marca tego roku wynik sięgnął 44,8 proc.

rodzina pieniądze free shutterstock 1200.jpg
Polacy lepiej oceniają sytuację ekonomiczna kraju oraz kondycję finansową gospodarstw domowych. Znamy nowe wyniki badań

Z kolei 45,5 proc. respondentów nie zamierza ograniczać wydatków na bieżące zakupy (w II kwartale było to 38,3 proc., I kwartale - 43,7 proc. wskazań). Natomiast 8,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej kwestii (w II kwartale niezdecydowanych było 16 proc., a na początku roku - 8,3 proc).

Duża ostrożność w wydawaniu pieniędzy

W ocenie współautora badania i dyrektora zarządzającego w Grupie AdRetail Karola Kamińskiego, konsumenci wciąż z dużą ostrożnością podchodzą do wydawania pieniędzy, zwłaszcza że widać zbliżającą się czwartą falę pandemii.

Jak wynika z raportu, najczęściej wskazywanym powodem ograniczeń są rosnące ceny - 65,8 proc. wskazań (w II kwartale ten powód wskazało 32,1 proc. pytanych, a na początku roku - 38,7 proc.) Dla 42,7 proc. Polaków drugim powodem do ograniczenia wydatków jest obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju (analogicznie 25 proc. oraz 17,5 proc.).

Jak podał główny analityk UCE Research Krzysztof Zych, na trzeciej pozycji wśród powodów cięć wydatków, to brak odłożonych oszczędności. Taką odpowiedź wybrało 26,9 proc.(kwartał wcześniej - 13,6 proc., od stycznia do marca było to 19,3 proc.).

- Dalej pojawia się obawa o utratę pracy, na którą wskazało 18,2 proc. respondentów, dla porównania w II kwartale takich wskazań było mniej - 11,9 proc., w I - 10 proc. - dodał ekspert.

Z raportu wynika również, że rosnących cen najbardziej obawiają się osoby w wieku 56-80 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym. W największej mierze dotyczy to Polaków pochodzących z woj. opolskiego, świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego. Głównie są to rodacy z dochodami powyżej 9 tys. zł lub od 1 do blisko 3 tys. zł netto miesięcznie. Jak zaznaczył Karol Kamiński, dynamika wzrostu cen jest największa od dekady, czego już nie da się nie zauważyć na półkach sklepowych.

- To z tego wynika lęk i pojawia się obawa, że będzie jeszcze drożej - ocenił.

Oszczędności na poziomie 5-10 proc.

Wyniki raportu wskazują ponadto, że najczęściej Polacy zamierzają zredukować wydatki o 5-10 proc., co zadeklarowało 29 proc. respondentów nastawionych na oszczędzanie. Cięcia na poziomie 10-15 proc. wskazało 20,5 proc. pytanych, natomiast 15-20 proc. mniej deklaruje 22,6 proc.

- Dla porównania, w II kwartale 2021 najwięcej wskazań (26,2 proc.) dotyczyło oszczędności na poziomie 15-20 proc. Z kolei w pierwszych trzech miesiącach tego roku najczęściej (29 proc.) pojawiała się odpowiedź 10-15 proc. - przypomniał Krzysztof Zych.

Dodał, że najszerszy w badaniu zakres ograniczenia wydatków (poziom 5-10 proc.) wskazują osoby w wieku 56-80 lat z woj. opolskiego i woj. warmińsko-mazurskiego z dochodami w przedziale 3000-6999 zł netto miesięcznie.

Jak zaznaczył, najczęściej wymieniany przedział cięcia (5-10 proc.) to w dużej mierze wartość, która na bieżąco dotyczy podwyżek.

Mniej ubrań, alkoholu i sprzętu AGD

Ekspert poinformował, że analizując głębiej wyniki badania widać, że Polacy planują głównie ograniczyć wydatki na artykuły odzieżowe - 50,7 proc. (w poprzednim kwartale - 14,1 proc., a na początku roku - 38,9 proc.).

- Kolejne w zestawieniu są napoje alkoholowe - 34,2 proc. (w II kwartale 12,6 proc. wskazań, w pierwszym - 10,6 proc.). Na trzecim miejscu w kategorii produktów uplasowały się sprzęt RTV-AGD z wynikiem 31,6 proc. Dla porównania w II kwartale cięcia na AGD-RTV wskazało 6,9 proc. pytanych, w I kwartale 2021 już 23,5 proc. - dodał.

W ocenie Karola Kamińskiego, zmniejszenie wydatków na odzież może wiązać się z tym, że sporo osób wciąż zdalnie pracuje i dlatego nie widzi potrzeby kupowania nowych ubrań. Z kolei alkohol to nie jest towar pierwszej potrzeby, a więc w trudniejszych czasach łatwiej ograniczyć tego typu zakupy. Natomiast, sprzęt RTV-AGD Polacy aktywnie kupowali na początku pandemii, więc z pewnością nastąpiło przesycenie rynku.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Koronawirus a handel: mniejsza sprzedaż w stacjonarnych sklepach, rosnąca w internecie

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2021 11:40
Koronawirus wciąż odciska swoje piętno na handlu - z jednej strony nadal obniża wartość sprzedaży w placówkach handlowych, z drugiej - kupujemy więcej w internecie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu wzrosła. PIE: w kolejnych miesiącach wyniki będą zbliżone do 4,5 proc.

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2021 11:55
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2021 r. wzrosła 3,9 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 2,1 proc. - podał GUS. "Spodziewamy się niewielkich zmian dynamiki sprzedaży w kolejnych miesiącach. Wyniki prawdopodobnie będą zbliżone do 4,5 proc. rdr" - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

O ile wzrosną w 2022 r. renty i emerytury oraz płace w budżetówce? Znamy wskaźnik waloryzacji oraz plan podwyżek

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2021 14:57
- W projekcie budżetu na 2022 r. zapisany został wskaźnik waloryzacji rent i emerytur w wysokości 104,89 proc., a waloryzacja zaplanowana jest na 1 marca 2022 r. - powiedział wiceminister finansów Sebastian Skuza podczas wtorkowej konferencji prasowej.
rozwiń zwiń