X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Patriotyzm gospodarczy w praktyce. Co czwarty z nas zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2021 13:15
Jak wynika z najnowszego badania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", dla polskiego konsumenta ważniejsza jest jakość i cena kupowanych produktów. Z drugiej strony - 27,4 proc. zwraca uwagę na kraj pochodzenia, a 23,4 proc. na walory ekologiczne.
Co czwarty z nas zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu - wynika z badania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.
Co czwarty z nas zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu - wynika z badania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska".Foto: Shutterstock

Z przeprowadzonej cyklicznie od lat ankiety wynika, że polscy konsumenci podczas zakupów na pierwszym miejscu stawiają jakość (77 proc.), na drugim cenę (73 proc.) produktów i usług, natomiast kolejne czynniki decydujące o wyborze to:

  • kraj pochodzenia produktu (27,4 proc.)
  • walory ekologiczne (23,4 proc.)
  • znaki jakości zamieszczone na produkcie (14,7 proc.) 
  • opakowanie (10,1 proc.).

Jak zmieniają się zwyczaje zakupowe?

Autorzy, porównując wyniki tegorocznego badania z tym przeprowadzonym rok temu, zwrócili uwagę, że największy wzrost (odpowiednio o 2 i 4 pkt.) zanotowały jakie elementy jak kraj pochodzenia oraz znaki jakości zamieszczone na produkcie. Z badań wynika też, że konsumenci nieco mniejszą wagę przywiązują do wyglądu opakowania, ale coraz patrzą na zamieszczone treści, takie jak skład, pochodzenie czy certyfikaty.

Z badania wynika, że za wysoką jakość konsumenci są skłonni więcej zapłacić - tak zadeklarowało ok.73 proc. respondentów. "Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, tzn. za kwotę mieszczącą się w pewnych akceptowalnych granicach, co staje się szczególnie ważne w czasie pandemii" - podkreślają autorzy.

Czytaj także:

Potwierdzeniem tej tezy - jak wskazano w informacji - są odpowiedzi na pytanie dotyczące zakupów online. Konsumenci, zapytani o to, czym się kierują, wybierając tę formę nabywania produktów, na pierwszym miejscu wskazali cenę (58,2 proc.). Kolejne miejsca zajęły: czas i sposób dostawy (38,3 proc.), jakość (37,5 proc.) oraz wygoda (34,6 proc.). Ponadto ponad 60 proc. respondentów zadeklarowało, że robiąc w tym roku zakupu stara się kupować bardziej odpowiedzialnie, a ponad połowa (51,5 proc.) zwraca większą uwagą na cenę. W praktyce - jak czytamy - może to oznaczać rezygnację z zakupu drogich produktów, kupowanie produktów w mniejszej ilości lub poszukiwanie miejsc oferujących najkorzystniejszą cenę, co znajduje odzwierciedlenie w odpowiedziach dotyczących zakupów internetowych.

skarbonka oszczędzanie 1200.jpg
Oszczędzanie po polsku. Pieniądze odkłada ponad połowa pracujących Polaków

Częściej patrzymy na kraj pochodzenia

Z badania wynika, że coraz ważniejsze dla kupujących jest miejsce pochodzenia produktu. Na te kryteria podczas codziennych zakupów zwraca uwagę ponad jedna czwarta ankietowanych. Warto podkreślić, że w ostatnich 10–15 latach odsetek konsumentów, którzy świadomie wybierają rodzime produkty, wzrósł o ok. 10 punktów procentowych. Co więcej, kupowanie polskich produktów jest obecnie postrzegane jako jeden z przejawów patriotyzmu (35,4 proc.), zaraz po przywiązaniu do polskiej kultury i tradycji oraz poczuciu dumy narodowej. Warto także dodać, że jest to najwyżej sklasyfikowana forma patriotyzmu czynnego, czyli takiego, który przejawia się w konkretnym działaniu.

Zaznaczono również, że coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Aż 83,4 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Tylko 5,1 proc. respondentów było przeciwnego zdania. "Porównując tegoroczne odpowiedzi z wcześniejszymi, nasuwa się wniosek, że w czasie pandemii konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym. Zdecydowanie większy odsetek Polaków stara się wspierać krajową gospodarkę i częściej wybiera produkty polskich producentów" - napisano.

Godło "Teraz Polska" należy do najbardziej rozpoznawalnych znaków promocyjnych w Polsce. Jego znajomość w badaniach ankietowych corocznie deklaruje ponad 70 proc. konsumentów. Podobnie było w tym roku. Blisko 78 proc. ankietowanych odpowiedziało, że spotkało się ze znakiem "Teraz Polska" na produktach lub usługach.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Patriotyzm ma też swój gospodarczy wymiar - większość Polaków wybiera rodzime produkty

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2021 11:37
- Polacy wykazują silną postawę patriotyzmu konsumenckiego - mówi Rafał Mokrzycki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zaznacza, że na kraj pochodzenia produktu większą uwagę zwracają młodzi oraz kobiety niż osoby powyżej 60. roku życia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zarzuty UOKiK dla Vectry. Chodzi o klauzule umożliwiające podwyższanie abonamentu

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2021 10:53
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty operatorowi telewizji kablowej Vectra - poinformował UOKiK. Spółka wprowadziła klauzulę umożliwiającą podwyższenie opłaty za internet i telewizję, choć umowy z klientami nie zawierały odpowiedniej klauzuli.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday: UOKiK radzi, jak nie dać się nabrać na rzekome promocje

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:50
Trzeba pamiętać, że Black Friday może być dla niektórych sprytnych handlowców okazją, do pozbycia się magazynowych zaległości oraz towarów wadliwych czy słabej jakości. Stąd urząd, przedstawiając listę pułapek czyhających na klientów, przypomina, że nawet przecenione towary - jeśli okażą się wadliwe - podlegają reklamacji.
rozwiń zwiń