Adamczyk: odpowiedzią na wyzwania rozwoju czystego transportu jest spójna sieć transportowa

2021-09-10, 18:06

Adamczyk: odpowiedzią na wyzwania rozwoju czystego transportu jest spójna sieć transportowa
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock.com/Nahlik

Praktycznie we wszystkich aspektach rozwoju transportu mamy określoną strategię i zabezpieczone środki finansowe - zapewnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas panelu "Europejski transport na miarę XXI w.", który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

- We wszystkich praktycznie aspektach rozwoju transportu mamy określoną strategię i zabezpieczone środki finansowe. Rząd konsekwentnie te strategie realizuje. Mamy świadomość wyzwań przyszłości, dlatego przygotowujemy się na rozwiązywanie problemów, które one niosą - przekonywał minister.

Adamczyk podkreślił, że odpowiedzią na wyzwania rozwoju czystego transportu jest spójna sieć transportowa, w tym szczególnie sieć dróg szybkiego ruchu oraz sieć kolejowa.

Powiązany Artykuł

budowa drogi 1200.jpg
Andrzej Adamczyk na Forum Ekonomicznym 2021: mamy wiele do zrobienia, jeśli chodzi o sieć transportową

Według niego sposobów na ograniczenie emisyjności transportu należy szukać także w sferze legislacyjnej. Adamczyk przypomniał, że polski rząd zdefiniował politykę transportową w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.

- Tu jesteśmy absolutnie konsekwentni. W I połowie sierpnia przedstawiliśmy projekt Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 roku. Przypomnę, że mamy w nim zabezpieczone 292 mld zł. Rząd jest zdeterminowany, aby te środki zamienić w bezpieczne, przewidywalne i w konsekwencji o wiele mniej emisyjne szlaki samochodowe - podkreślił Adamczyk.

Minister dodał również, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego rząd planuje przebudowywać i modernizować polską kolej. Wskazał też na politykę taborową, w ramach której do 2023 r. zostanie przeznaczone 7 mld zł na tabor kolejowy dla przewoźnika narodowego PKP Intercity i kolejne 14 mld do 2030 r. na wsparcie samorządów w zakupie nowego taboru do przewozów regionalnych.

- Dzięki temu zmniejszy nam się udział transportu samochodowego w przewozie osób - mówił szef resortu infrastruktury.

Powiązany Artykuł

forum via carpatia 1200.jpg
Budowa Via Carpatia. Umowa na kolejny fragment drogi podpisana

Zdaniem prezesa Budimeksu Artura Popki strategia polskiego rządu w obszarze transportu jest bardzo przemyślana. - Początkowo jako Polska skupiliśmy się na budowie dróg szybkiego ruchu i autostrad. Jak widzimy, do 2030 r. wszystkie te drogi będą wykonane - wskazał Popko.

Szef Budimeksu podkreślił przy tym, że realizowane inwestycje drogowe są obecnie zgodne z wymogami środowiskowymi.

- Robimy wszystko, aby jak najwięcej elementów z recyklingu materiałów pochodzących z budowy było ponownie wykorzystywanych na nowych inwestycjach - to wpływa na ochronę środowiska. Prace budowlane przy trasach szybkiego ruchu w zakresie ziemnym są bilansowane w 100 proc. Praktycznie nic nie wyjeżdża poza teren budowy. W ten sposób staramy się w jak najmniejszym stopniu wpływać na przyrodę - zapewniał.

PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej