Punkty ładowania samochodów elektrycznych. UE domaga się nowych inwestycji

2024-04-15, 08:58

Punkty ładowania samochodów elektrycznych. UE domaga się nowych inwestycji
Do roku 2025 wzdłuż sieci TEN-T, której długość w Polsce przekracza 7,5 tys. km, powinno powstać co najmniej 20 stref ładowania pojazdów eHDV .Foto: Owlie Productions/Shutterstock

Weszło w życie unijne rozporządzenie o inwestycjach w infrastrukturę paliw alternatywnych (AFIR). Nakłada ono na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych i tych napędzanych przez wodór. Dotyczy to także Polski.

Rozporządzenie zakłada, że do 2025 r. wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) strefy ładowania o mocy minimum 400 kW powinny być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km (w obu kierunkach). Do roku 2027 ich moc ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Ponadto, stacje te będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające dokonanie szybkiej płatności.

Do roku 2025 wzdłuż sieci TEN-T, której długość w Polsce przekracza 7,5 tys. km, powinno powstać co najmniej 20 stref ładowania pojazdów eHDV - przy założeniu, że będą one rozmieszczone co 120 km. Do 2027 roku liczba takich stref powinna wzrosnąć minimum do 642.

Co blokuje powstanie sieci ładowania e-aut?

Hamulcem rozwoju w kraju infrastruktury ładowania jest czas oczekiwania na decyzję o przyłączeniu stacji ładowania do sieci - oceniono. Dodano, że budowa przyłącza energetycznego przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) do stacji ładowania może wynieść od 6 miesięcy do nawet 3 lat. 

W związku z rozporządzeniem AFIR Unii Europejskiej już na początku 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił plan programu dofinansowania stacji ładowania DC o mocy powyżej 350 kW wzdłuż sieci TENT-T3. 

Ile jest w Polsce punktów ładowania elektryków?

Polska musi nie tylko zwiększać liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, ale również ich moc. Pod koniec lutego br. w Polsce działało 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 63 proc. to wolne punkty ładowania o mocy do 22 kW.


Posłuchaj

Jakub Faryś prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi o nowych wytycznych UE o nowych stacjach ładowania prądem i wodorem (Ekspres Gospodarczy, Justyna Golonko PR1) 5:26
+
Dodaj do playlisty

 

Polska jako kluczowy kraj tranzytowy we Wspólnocie oraz jeden z liderów branży TSL (transport, spedycja i logistyka) stoi przed dużym wyzwaniem związanym z rozwojem elektromobilności transportu ciężkiego (eHDV).


PR1/PR24/PAP/SW/Justyna Golonko/ Ekspres Gospodarczy

Polecane

Wróć do strony głównej