Wiadomości

"Planetoida psiej kości". Astronomowie sfotografowali nietypową asteroidę

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 16:30
Przy pomocy teleskopu VLT międzynarodowy zespół naukowców uzyskał zdjęcia planetoidy Kleopatra, co pozwoliło na dokładne ustalenie parametrów obiektu przypominającego kształtem psią kość. Udział w badaniach mają polscy astronomowie z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Porównanie wielkości asteroidy Kleopatra z północnymi Włochami
Porównanie wielkości asteroidy Kleopatra z północnymi WłochamiFoto: Twitter.com/ESO

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) poinformowało o nowych wynikach badań uzyskanych przy pomocy teleskopu VLT pracującego na pustyni Atakama w Chile. Naukowcy z zespołu, którym kierował Franck Marchis, astronom z SETI Institute w Mountain View (USA) i Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (Francja), postanowili zbadać dokładnie planetoidę (216) Kleopatra.

kosmos 1200 Shutterstock.jpg
Rakiety suborbitalne polecą z Polski? Prezes PAK: będą mogły przekraczać granicę kosmosu

Obiekt krąży wokół Słońca w głównym pasie planetoid pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza. Jest jednak nietypowy. Od momentu pierwszych radarowych obserwacji około 20 lat temu, pozwalających oszacować kształt, uzyskał przezwisko "planetoidy psiej kości" od kształtu, w którym widoczne są dwa płaty połączone "szyją", podobnego do kości dla psa. W 2008 roku Marchis wraz ze współpracownikami odkrył, że Kleopatra ma dwa księżyce, które nazwano AlexHelios and CleoSelene, od imion dzieci słynnej egipskiej królowej Kleopatry.

"Znaczny postęp nauki"

- Nauka dokonuje znacznego postępu dzięki badaniom wartości odstających od normy. Sądzę, że Kleopatra jest jednym z takich przypadków i zrozumienie tego skomplikowanego, wielokrotnego systemu asteroidalnego może nam pomóc w dowiedzeniu się czegoś więcej o Układzie Słonecznym - mówi Franck Marchis.

Najnowsze badania obiektu obejmują analizę zdjęć wykonanych w różnych momentach w latach 2017-2019 przy pomocy instrumentu SPHERE na teleskopie VLT. Odkryto, że jeden z płatów jest większy od drugiego, a długość planetoidy (asteroidy) oszacowano na około 270 kilometrów. Udało się też lepiej określić orbity księżyców asteroidy oraz wyznaczyć na nowo masę (wyszła o 35 proc. mniejsza niż wcześniejsze szacunki). Z kolei znając objętość i masę można określić średnią gęstość planetoidy, która również okazała się mniejsza niż uważano dotychczas.

astronauta kosmos 1200 free
Polka wzięła udział w symulacji misji kosmicznej

Gęstość odpowiada mniej więcej połowie gęstości żelaza. Astronomowie przypuszczają, że planetoida Kleopatra ma skład metaliczny, więc mała gęstość sugeruje strukturę porowatą i obiekt może być po prostu "stertą gruzu". Mógł powstać, gdy ponownie zakumulował się materiał z wielkiego uderzenia.

Czytaj również:

Gruzowa struktura oraz sposób, w jaki się obraca planetoida, pozwalają też wysnuć hipotezy na temat powstania księżyców. Planetoida obraca się z prędkością bliską krytycznej, czyli takiej, przy której zaczęłaby się rozpadać. Zatem nawet niewielkie uderzenia mogły wybić kamienie z jej powierzchni. Te kamienie mogły następnie uformować księżyce AlexHelios i CleoSelene, co oznacza, że naprawdę Kleopatra "urodziła" swoje satelity.

księżyc widok ziemi z księżyca shutter 1200 Elena11.jpg
Uprawy dla kolonizatorów Księżyca? Eksperymenty polskich studentów

Polscy astronomowie wzięli udział w badaniu

W badaniach uczestniczyli polscy astronomowie z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród nich była dr Edyta Podlewska-Gaca, która zbierała obserwacje fotometryczne wykonane na małych teleskopach (krzywe zmian blasku), które razem z obrazami z instrumentu SPHERE zamontowanego na teleskopie VLT służą do modelowania kształtów planetoid, wyznaczania parametrów fizycznych i określania ich historii dynamicznej.

Poznańscy astronomowie specjalizują się w badaniach planetoid. Opracowali i wykorzystują unikalną metodę wyznaczania kształtu planetoid opartą na algorytmach genetycznych.

"Kształty planetoid wyznacza się z krzywych zmian jasności"

- Metoda ta bardzo dobrze sprawdza się w modelowaniu obiektów niewypukłych, dzięki czemu pozwala odwzorować wgłębienia lub duże kratery na powierzchni planetoid. Dzięki tej metodzie można zweryfikować i udokładnić modele otrzymane przy użyciu innych technik - wskazuje dr Podlewska-Gaca. Jak tłumaczy, kształty planetoid wyznacza się najczęściej z krzywych zmian jasności uzyskanych dla różnych położeń osi obrotu obiektu względem obserwatora. Wówczas daje się obserwować planetoidę pod różnymi kątami, co daje nieco inny kształt krzywej zmian blasku. Właśnie te zmiany niosą cenne informacje o kształcie obiektów.

kosmos 1200 Shutterstock.jpg
Misja sondy Lucy i kosmiczny list, czyli przesłanie do obcych cywilizacji

Optyka adaptacyjna

- Wyznaczone w ten sposób modele planetoid można zweryfikować za pomocą obserwacji zakryć gwiazd przez planetoidy lub poprzez obrazowanie przy dużej rozdzielczości przy użyciu optyki adaptacyjnej, jak to zrobiliśmy w przypadku planetoidy Kleopatra - kontynuuje badaczka.

Pozostali polscy autorzy publikacji to prof. UAM dr hab. Przemysław Bartczak, dr Grzegorz Dudziński, prof. dr hab. Agnieszka Kryszczyńska, prof. UAM dr hab. Anna Marciniak, prof. dr hab. Tadeusz Michałowski.

Wyniki opisano w dwóch artykułach, które ukazały się w czasopiśmie "Astronomy & Astrophysics".

nt

Kosmiczne misje Blue Origin. Bezos: celem nie jest ucieczka z Ziemi, ale jej ochrona

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2021 20:25
- Celem misji kosmicznych Blue Origin nie jest ucieczka z Ziemi, lecz jej ochrona i budowa "drogi do kosmosu" dla przyszłych pokoleń - powiedział we wtorek szef firmy, miliarder Jeff Bezos po swoim pierwszym locie poza granicę atmosfery ziemskiej.

Uprawa roślin na Księżycu. To cel japońskich naukowców

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2021 16:57
- Japońscy naukowcy chcą opracować technikę uprawy roślin na Księżycu, by zapewnić wyżywienie dla przyszłych misji badawczych. Ich odkrycia mają się też przydać na Ziemi w związku z pustynnieniem i zmianami klimatu - podała agencja Kyodo.

Dr Kawecki: w ciągu kilkunastu lat podróż w kosmos będzie warta tyle co lot samolotem

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2021 15:47
- Nam się wydaje, że my dzisiaj walczymy głównie o budowanie baz kosmicznych na Marsie, o ekspansję przestrzeni. Nam nie chodzi o przestrzeń, chodzi przede wszystkim o minerały i o turystykę kosmiczną, która będzie nieprawdopodobnym źródłem dochodu za 5, 10 lat  - powiedział w Polskim Radiu 24 dr Maciej Kawecki z Instytutu Lema.