Wiadomości

Naukowcy odkryli nowy gatunek dinozaura. "Największy jak dotąd w Australii"

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 12:00
Dinozaur, którego kości odkryto w Australii w 2006 roku, został zaklasyfikowany jako przedstawiciel nowego gatunku Australotitan cooperensis. Był to największy odnaleziony dotąd dinozaur, który żył na tym kontynencie - poinformowali naukowcy w recenzowanym czasopiśmie "PeerJ".
Naukowcy odkryli największego dinozaura, który żył na terenie Australii
Naukowcy odkryli największego dinozaura, który żył na terenie AustraliiFoto: Twitter/@SciMelb
wykopaliska_1200.jpg
Historyczne znalezisko archeologiczne. Pierwszy namacalny dowód na niewolnictwo w rzymskiej Brytanii

Zwierzę należało do grupy tytanozaurów, zauropodów, które żyły prawie 100 mln lat temu, i było jednym z największych, jakie kiedykolwiek chodziły po Ziemi. Jego wysokość oszacowano na 5 do 6,5 metrów, zaś długość - na 25 do 30 metrów, co czyni go największym znanym dinozaurem żyjącym w Australii.

Jego skamieniałości, nazwane przez naukowców "Cooper", odkryto w 2006 roku na rodzinnej farmie w basenie Eromanga, 1,6 tys. km na zachód od Brisbane. Paleontolog z Queensland Museum Scott Hocknull powiedział, że potwierdzenie przynależności Coopera do nowego gatunku było wynikiem "bardzo długiego i żmudnego procesu".

Wierzchołek góry lodowej

W ramach badań, których wyniki opublikowano w poniedziałek w czasopiśmie naukowym "PeerJ", porównywano kości dinozaura z kośćmi przedstawicieli zbliżonych gatunków. - Odkrycia, takie jak to, to tylko wierzchołek góry lodowej - powiedział Hocknull, wskazując, że na obszarze, na którym znaleziono Coopera, może być więcej skamielin dinozaurów.

***

Największym odkrytym kiedykolwiek dinozaurem jest tzw. "tytan z Patagonii", Patagotitan mayorum, odkryty w Argentynie i opisany w 2017 r. Paleontolodzy oszacowali, że mógł ważyć 70 ton (czyli tyle, ile około 10 słoni afrykańskich) i mierzyć 37 metrów długości i 8 metrów wysokości.

as

Historyczne znalezisko na Syberii. Bardzo dobrze zachowane szczątki mamuta

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2020 17:25
Rosyjscy naukowcy pracują nad wydobyciem doskonale zachowanego szkieletu mamuta włochatego z jeziora w Północnej Syberii. Szczątki zwierzęcia zostały odkryte przez lokalnych pasterzy reniferów. Część kości zachowała się wraz z nienaruszonymi ścięgnami.

Zaskakujące znalezisko na budowie. "Takiej dużej ćmy jeszcze nie widzieliśmy"

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 11:38
Budowa szkoły w jednej z australijskich miejscowości dla pracowników wiązała się z niemałym zaskoczeniem, kiedy to podczas robót odnaleziono... niezwykły okaz ogromnej ćmy drzewnej. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, ze owad ważył prawie 30 gramów, a po rozłożeniu skrzydeł mierzył 25 centymetrów.