Wiadomości

Historyczne znalezisko archeologiczne. Pierwszy namacalny dowód na niewolnictwo w rzymskiej Brytanii

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2021 15:48
Historyczne znalezisko archeologiczne w środkowej Anglii. Nieopodal Peterborough grupa budowniczych odnalazła ciało niewolnika, wciąż zakutego w kajdany.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: LuFeeTheBear/Schutterstock

Już wcześniej uważano za mało prawdopodobne, by w rzymskiej Brytanii nie istniało niewolnictwo. Ale teraz po raz pierwszy mamy namacalny dowód.

Vale do Coa 1200 Shutterstock.png
Portugalia: Odkryto jeden z największych paneli z rytami prehistorycznych ludzi

Posłuchaj
00:51 11121740_1.mp3 Historyczne znalezisko archeologiczne w Anglii. Relacja Adama Dąbrowskiego (IAR)

W starożytności ludzie z niższych warstw społecznych zwykle znikali z kart dziejów bez śladu. Po stuleciach archeolodzy dokopali się do szczątków mężczyzny, liczącego sobie około 30 lat. Nie wiemy, kim dokładnie był, nie wiemy też, kiedy żył. Wstępne analizy sugerują, że żył w III, IV lub IV wieku naszej ery. Dzięki analizie szkieletu wiemy jednak, że ciężko pracował fizycznie i że prawdopodobnie bezceremonialnie wrzucono jego ciało do rowu i przysypano ziemią. A fakt, że nieopodal znajdował się rzymski cmentarz sugeruje, że w ówczesnym społeczeństwie niewolnicy nie zasługiwali nawet na godny pochówek.

To nie koniec symboliki. Archeolodzy z Museum of London przypuszczają, że fakt, iż nawet po śmierci mężczyzna nie został rozkuty, sugerować może, iż ówczesne społeczeństwo mogło upokarzać niewolników nawet po ich odejściu. Albo też wierzyć, że również w zaświatach nadal obowiązuje ziemska hierarchia społeczna.

dn

Niesamowite odkrycie we Włoszech. Odnaleziono szczątki dziewięciu neandertalczyków

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2021 15:33
Szczątki dziewięciu neandertalczyków znaleziono w Circeo we włoskim stołecznym regionie Lacjum- ogłosił w sobotę minister kultury Dario Franceschini. Odkrycia dokonano ponad 80 lat po odnalezieniu tam w jaskini na przylądku pierwszej czaszki tego gatunku.