X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

"Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo na drogach". Alvin Gajadhur o noweli Prawa ruchu drogowego

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2021 14:51
- Zmiany w prawie mają zdyscyplinować kierowców po to, aby na polskich drogach było bezpieczniej - ocenił główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur. Dodał, że mimo spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków, niektórzy kierowcy ciągle traktują drogi jak tor wyścigowy.
Zdjęcie ilustracyjne. Droga krajowa S8
Zdjęcie ilustracyjne. Droga krajowa S8Foto: shutterstock/Robson90

W środę resort infrastruktury poinformował o przyjęciu przez rząd projektu noweli Prawa o ruchu drogowym, który przewiduje m.in. wprowadzenie renty dla najbliższych osób, które zginęły w wypadkach drogowych, niższe stawki OC dla osób jeżdżących bezpiecznie oraz podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł. Jedna z propozycji przewiduje odebranie prawa jazdy na okres 3 miesięcy w przypadku ingerencji w system tachografów przez kierujących pojazdami w przewozach drogowych.

wypadek free shutterstock 1200.jpg
Ile kosztują nas każdego roku wypadki i kolizje drogowe? Znamy dokładne wyliczenia

Główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur, komentując tę zmianę, zaznaczył, że prawo jazdy byłoby odbierane na okres 3 miesięcy w przypadku manipulacji przy urządzeniach rejestrujących, tzw. tachografach. Chodzi m.in. o posługiwanie się cudzą kartą lub tzw. wykresówką albo gdy kierowca będzie wykorzystywał niedozwolone urządzenia fałszujące zapisy tachografu, w tym m.in. magnesy.

80 proc. naruszeń dot. nieprzestrzegania norm czasu pracy

- Chodzi o poprawę bezpieczeństwa, bo niestety przemęczony kierowca na drodze stwarza bardzo duże zagrożenie, a naruszenia, które wykrywa Inspekcja Transportu Drogowego w głównej mierze dotyczą albo nieprzestrzegania norm czasu pracy, albo niewłaściwego używania urządzeń rejestrujących, czyli tachografów - powiedział główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur. Dodał, że naruszenia dotyczące nieprzestrzegania norm czasu pracy i niewłaściwego stosowania urządzeń stanowią ponad 80 proc. wszystkich wykrywanych przez ITD naruszeń.

- Z jednej strony to jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a z drugiej strony doprowadzenie do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji przez przedsiębiorców, bo ci, którzy manipulują urządzeniami rejestrującymi stanowią nieuczciwą konkurencję dla firm działających zgodnie z przepisami - powiedział Gajadhur. Zaznaczył, że przepis dotyczył będzie zarówno zawodowych kierowców autokarów, jak i ciężarówek. Podkreślił również, że prawo jazdy nie będzie zabierane za samo przekraczanie norm czasu pracy, a za różnego rodzaju manipulacje przy urządzeniach rejestrujących oraz posługiwanie się przez kierowcę nie swoją kartą lub wykresówką.

» WIĘCEJ INFORMACJI O WARUNKACH DROGOWYCH SZUKAJ W POLSKIM RADIU KIEROWCÓW «

Główny Inspektor Transportu Drogowego dodał, że prawo jazdy kierowcy byłoby zatrzymywane w przypadku wykrycia naruszeń bezpośrednio przy zatrzymaniu do kontroli. - Nasi inspektorzy są bardzo dobrymi specjalistami i potrafią takie manipulacje wykryć - zaznaczył.

shutterstock mandat free mandat karny free 1200.jpg
Składka OC zależna od punktów karnych, wyższe grzywny i mandaty. Rząd szykuje zaostrzenie przepisów

"Konieczna jest zmiana nawyków kierowców"

Odnosząc się do całości projektu Gajadhur wskazał, że zmiany "na pewno idą w dobrym kierunku". - Mimo, że z roku na rok spada liczba wypadków, liczba ofiar śmiertelnych tych wypadków, to w dalszym ciągu jest dużo do zrobienia - ocenił. Dodał, że mimo poprawy stanu infrastruktury drogowej, dynamicznej budowy nowych autostrad i dróg ekspresowych, konieczna jest zmiana nawyków kierowców, bo ciągle część z nich drogę traktuje jak tor wyścigowy.

Zwrócił też uwagę, że w innych krajach kary za podobne wykroczenia są znacznie wyższe. - Zmiany mają dyscyplinować kierowców po to, aby na polskich drogach było bezpieczniej, aby nie ginęło tyle osób, aby piesi i inni uczestnicy ruchu drogowego mogli czuć się bezpiecznie, bo codziennie słyszymy o tragicznych wypadkach powodowanych bezmyślnością i brawurą kierowców.

"Koniec z pobłażliwością dla piratów drogowych"

- Koniec z pobłażliwością dla piratów drogowych. Statystki drogowe nie kłamią, wciąż na naszych drogach ginie zbyt dużo osób, każdego dnia przybywa rannych. Wypadki drogowe to nie tylko trauma poszkodowanych i ich bliskich, lecz także koszty dla gospodarki. Straty dla budżetu państwa z tytułu zdarzeń drogowych są szacowane na ponad 56 mld zł rocznie, w 2018 r. koszty te stanowiły 2,7 proc. polskiego PKB - podkreślił cytowany w komunikacie resortu szef MI Andrzej Adamczyk.

Czytaj również:

Zgodnie z policyjnymi danymi w 2020 r. zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu, w wyniku których śmierć poniosło niemal 2,5 tys. osób, a ponad 26 tys. osób zostało rannych. "Co istotne, niemalże 90 proc. z nich wydarzyło się z winy kierujących" - podkreśliło ministerstwo. W 2020 r. z winy pijanych kierowców doszło do 1,6 tys. wypadków, w których zginęło 216 osób, a rannych zostało ponad 1,8 tys. osób. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, sprawcy pod działaniem alkoholu stanowili 7,9 proc.

Wejście w życie nowych rozwiązań zaplanowano na 1 grudnia 2021 r. 

nt

Czytaj także

Cena ubezpieczenia OC zależna od punktów karnych?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2021 05:00
Pomysł powiązania ceny polisy z liczbą punktów karnych wraca co jakiś czas jak bumerang. W założeniu miałoby to skłonić kierowców do spokojniejszej i bezpieczniejszej jazdy. Czy ubezpieczyciel powinien mieć jednak wgląd w naszą drogową historię? Jak zorganizować system, aby uszczelnić wszystkie luki? Czym w opinii Polaków skutkowałoby wprowadzenie rozwiązania w życie?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Akcja z udziałem Polskiego Radia. Gajadhur: kontrolujemy autokary wożące dzieci, reagujemy na prośby rodziców

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2021 09:28
- W sobotę odbędzie się akcja organizowana razem z Polskim Radiem na punkcie kontrolnym na A4 w okolicach Gliwic. Będzie tam także kącik edukacyjny, atrakcje dla dzieci oczekujących na przeprowadzenie kontroli przewożących je autokarów - mówił w Programie 1 Polskiego Radia Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pijani za kierownicą - jak z nimi walczyć?

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 05:00
W ubiegłym roku policja zatrzymała  prawie 100 tysięcy pijanych kierowców. Szacuje się jednak, że w rzeczywistości po polskich drogach porusza się ich nawet 7 razy więcej. Każdy z nich stanowi śmiertelne zagrożenie dla siebie i innych. Czy ostrzejsze kary za prowadzenie na podwójnym gazie pomogą z nimi walczyć?
rozwiń zwiń