To od nich zależy nasze bezpieczeństwo w czasie lotu. Kontrolerzy ruchu powietrznego obchodzą swoje święto

2021-10-20, 11:30

To od nich zależy nasze bezpieczeństwo w czasie lotu. Kontrolerzy ruchu powietrznego obchodzą swoje święto
ruch powietrzny nad Polską. Foto: PANSA/twitter

Kontrolerzy ruchu lotniczego muszą mieć analityczny umysł, żelazne nerwy i…nienaganną dykcję. To zawód elitarny i wymagający. Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego obchodzony jest 20 października na pamiątkę utworzenia Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego 60 lat temu. W Polsce obchodzony jest od 2008 roku. Rok wcześniej powstała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Praca kontrolera ruchu powietrznego jest dobrze płatna, ale też wyjątkowo wymagająca i stresogenna. Kontroler odpowiada za zdrowie i życie załóg samolotów i pasażerów. Jego zadaniem jest bezpieczne i płynne prowadzenie ruchu lotniczego. W jednej chwili kontroler może obsługiwać nawet kilkanaście samolotów, które trzeba przetasować. W slangu oznacza to zaplanowanie startu i lądowania samolotów znajdujących się w kolejce.Kontroler ruchu musi zwracać uwagę również na zjawiska atmosferyczne i ruch wojskowy. To spore utrudnienie. Jeden kontroler w ciągu godziny monitoruje lot kilkudziesięciu maszyn.

Bezpiecznie sprowadzić na ziemię

Do jego obowiązków należy również opanowanie sytuacji kryzysowych. Samolot może mieć awarię, a musi wylądować bezpiecznie. Jeśli ktoś na pokładzie zasłabnie, to właśnie kontroler jest odpowiedzialny za bezpieczne i szybkie sprowadzenie maszyny na najbliższe dostępne lotnisko. Co więcej, to właśnie kontrolerzy  są odpowiedzialni za to, by na chorego czekała na lotnisku odpowiednia pomoc medyczna.

Chętnych do pracy przy kontroli ruchu lotniczego jest wielu, ale tylko nieliczni mają predyspozycje, by usiąść w wieży kontroli lotów. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej do czasu pandemii  organizowała nabór dwa razy w roku.


Powiązany Artykuł

wiad lotnisko.jpg
Linie lotnicze mierzą się ze skutkami pandemii. Długi rozbieg do normalności

Jakie cechy musi mieć kontroler ruchu powietrznego ?

Podstawowe wymagania, to doskonała orientacja przestrzenna, samodzielność w działaniu, umiejętność podejmowania decyzji, mentalność lidera oraz perfekcyjna znajomość języka angielskiego. Kandydat na kontrolera musi mieć także nienaganną dykcję – w końcu przez radio przekazuje kluczowe komunikaty  głównie w języku anielskim, czasem dorzuci coś po polsku, ale najczęściej używa lotniczego slangu, którego uczy się podczas kursy na kontrolera.

Zanim kandydat rozpocznie kurs, musi przebrnąć przez wieloetapową rekrutację. Szkolenie na kontrolera trwa niespełna dwa lata, również na symulowanych stanowiskach operacyjnych. W tym czasie jest szereg egzaminów weryfikujących, podczas których wielu kandydatów odpada. Do finału dociera niewielu, zazwyczaj jest to jakiś mały procent z całej grupy.

Kandydat musi posiadać umiejętność pracy w zespole, ale być równocześnie indywidualistą, który podejmie samodzielnie kluczowe decyzje, pracując pod presją czasu i w stresie. Nieodzowna jest świetna orientacja przestrzenna i spostrzegawczość.

Pandemia spowodowała także zawirowania związane z naborem kandydatów na kontrolerów. Jak informuje PAŻP, nabory zostały wstrzymane. Według analiz, nie będą one realizowane do 2024 roku. Powodem jest zmniejszenie liczby operacji lotniczych, a co za tym idzie, zmniejszone zapotrzebowanie na personel naziemny zapewniający jego obsługę. Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych ruch lotniczy wróci do poziomu z 2019 roku w 2025 roku.


Powiązany Artykuł

shutt samolot lotnisko 1200.jpg
Linie lotnicze krytykują wzrost kosztów przelotów. "Utrudni to odbudowę ruchu po pandemii"

Ilu jest kontrolerów ?

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zatrudnia ponad 600 kontrolerów, którzy pełnią dyżury na wieży  - kontrola lotniska: start, lądowanie, kołowanie,  na stanowiskach zbliżania  - samoloty odlatujące od lotniska, przylatujące do lotniska, w tym między innymi separacja maszyn przy podchodzeniu do lądowania, kontrola obszaru -  samoloty przelatujące nad Polską tranzytem.

Dyżur kontrolera trwa średnio 7,5 godziny.  Po każdych dwóch godzinach pracy są obowiązkowe przerwy na regenerację.

Zarobki kontrolera  sięgają od 11 tysięcy złotych brutto dla początkujących, posiadającego wstępną licencję, do pensji przekraczającej 50 tysięcy złotych brutto miesięcznie dla kierownika kontroli obszaru.

Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego obchodzony jest 20 października na pamiątkę utworzenia Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego 60 lat temu. W Polsce obchodzony jest od 2008 roku. Rok wcześniej powstała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

 


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

 

Polecane

Wróć do strony głównej