X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Linie lotnicze krytykują wzrost kosztów przelotów. "Utrudni to odbudowę ruchu po pandemii"

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 19:30
O 2,3 mld dol. globalnie w czasie pandemii wzrosły koszty linii lotniczych w związku z usługami agencji żeglug powietrznych i lotnisk. Planowane przez nie podwyżki utrudnią odbudowę ruchu po pandemii - ocenia Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA).
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Skycolors/Shutterstock.com

Odbywające się w Bostonie w Stanach Zjednoczonych 77. Walne Zgromadzenia IATA ostrzegło, że planowane dla linii lotniczych podwyżki opłat przez światowe agencje zapewniające usługi żeglugi powietrznej, takie, jak np. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz porty lotnicze "zatrzymają" odbudowę ruchu lotniczego po pandemii.

IATA wyliczyła, że w czasie pandemii o 2,3 mld dol. wzrosły globalnie koszty związane z dostarczaniem usług dla linii lotniczych przez agencje żeglug powietrznych i lotnisk.

shutt samolot lotnisko 1200.jpg
Największe linie lotnicze zwrócą koszty biletów za odwołane loty. Udana akcja ochrony praw europejskich konsumentów

Dodatkowe koszty pomimo utraty pasażerów

-Wzrost opłat o 2,3 miliarda dolarów podczas tego kryzysu jest oburzający. Wszyscy chcemy pozbyć się Covid-19. Ale zrzucanie finansowego ciężaru kryzysu o apokaliptycznych rozmiarach na plecy swoich klientów tylko dlatego, że możesz, jest strategią komercyjną, o której tylko monopolista może wymyślić - wskazał dyrektor generalny IATA Willie Walsh.

Jak dodał, agencje żeglug powietrznych i lotniska powinny same zredukować koszty, a nie podnosić opłaty. "To musi być priorytetem każdego lotniska i każdej agencji żeglugi powietrznej" - wskazał.

Szef IATA jako przykład podał europejskie instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej. Jak przekazał, Eurocontrol (Europejska Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - PAP), zrzeszająca agencje z 29 państw, w tym PAŻP, z których większość jest własnością państwa, chcą odzyskać prawie 9,3 miliarda dolarów od linii lotniczych, by pokryć dochody, które nie zostały zrealizowane w latach 2020/2021.

-Chcą to zrobić, aby odzyskać dochody i zyski, które stracili, gdy linie lotnicze nie były w stanie latać podczas pandemii. Co więcej, chcą to zrobić, mimo planowanego na ten rok wzrostu opłat o 40 proc. - wskazał Walsh.

Heathrow najbardziej pazerne ?

Dyrektor generalny IATA jako kolejny przykład podał Lotnisko Heathrow, które naciska na zwiększenie opłat o ponad 90 proc. w 2022 r., Port lotniczy Amsterdam-Schiphol żąda podniesienia opłat o ponad 40 proc. w ciągu najbliższych trzech lat.

"Biję na alarm. To musi się skończyć, jeśli branża ma mieć uczciwe szanse na odbudowę. Zarządcy infrastruktury, zarówno ci rządowi lub prywatni, korzystali ze stabilnych zysków przed kryzysem. Teraz muszą odegrać swoją rolę w odbudowie. Niedopuszczalnym zachowaniem jest czerpanie korzyści z klientów w dobrych czasach i opuszczenie ich w złych czasach. Takie postępowanie ma szerokie implikacje" - tłumaczył Walsh.

Podkreślił, że transport lotniczy ma kluczowe znaczenie dla wsparcia ożywienia gospodarczego po pandemii. Jego zdaniem, proces obudowy nie może być zagrożony przez "nieodpowiedzialność i chciwość niektórych naszych partnerów, którzy nie podjęli wysiłku redukcji kosztów oraz nie pozyskali wsparcia swoich akcjonariuszy".

lotnisko-pxhere1200.jpg
Linie lotnicze wciąż na minusie. Szef IATA: kryzys będzie kosztował lotnictwo ponad 200 mld dolarów

Przewoźnicy są po bolesnych cięciach kosztów

Szef IATA wskazał, że linie lotnicze od początku pandemii podjęły drastyczne cięcia kosztów, zmniejszając koszty operacyjne o 35 proc. w porównaniu do poziomów sprzed kryzysu. Linie lotnicze szukały również pomocy rządowej, która większość była udzielona w formie pożyczek, które należy spłacić.

IATA wyliczyła, że linie lotnicze łącznie otrzymały 243 miliardów dolarów wsparcia finansowego, z czego 81 miliardów zostało przeznaczone na płace, a około 110 miliardów dolarów na wsparcie, które należy spłacić. W rezultacie globalny poziom zadłużenia linii lotniczych opiewa na ponad 650 miliardów dol.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT.


PR24/PAP/sw

Czytaj także

Lotniska regionalne chcą unijnego wsparcia. Stanowią ważny element gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 14:00
O dopuszczenie polskich lotnisk regionalnych do grona beneficjentów w perspektywie finansowej 2021-27 zwrócił się do Komisji Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu Unii Europejskiej Europejskiego Komitetu Regionów Związek Regionalnych Portów Lotniczych. Organizacja motywuje to ich trudną sytuacją wobec pandemii, szacując potrzeby inwestycyjne na 3 mld zł.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ruch lotniczy powoli wraca do normy. Jedno z polskich lotnisk zanotowało wzrost ruchu o ponad 1000 proc.

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2021 10:05
Startów i lądowań na wszystkich polskich lotniskach w kwietniu było o 327 proc. więcej wobec kwietnia 2020, ale o 72 proc. mniej wobec tego samego okresu 2019 r. - podała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało w kwietniu 427-proc. wzrost wobec 2020 r.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kiedy ruch lotniczy wróci do poziomu z 2019 roku? Ekspert o możliwych scenariuszach

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2021 09:02
Sytuacja europejskiego lotnictwa jest bardzo trudna. Ruch lotniczy z poziomu notowanego w 2019 roku może powrócić dopiero w 2025 r. - przewiduje Eurocontrol. W tym roku prawdopodobnie odnotujemy około połowy ruchu sprzed pandemii, czyli z 2019 r. - dodano.
rozwiń zwiń