X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Coraz częściej dostrzegamy ryzyko wyłudzenia danych w internecie. Ekspert: świadomość zagrożeń powoli rośnie

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 06:37
71 proc. badanych dostrzegło w czasie pandemii zwiększone ryzyko wyłudzenia danych w internecie - podało Biuro Informacji Kredytowej. Użytkownicy internetu najbardziej obawiają się wykorzystania swoich skradzionych danych do zaciągnięcia kredytu lub pożyczki. Aż 95 proc. Polaków na co dzień funkcjonuje w przestrzeni online.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: DimaBerlin/Shutterstock

"Od momentu wybuchu pandemii wzrosła częstotliwość korzystania z internetu z powodu zdalnej pracy zawodowej oraz nauki. Nawet nasze relacje prywatne i inne interakcje społeczne niemal powszechnie odbywają się przy pomocy komputera, tabletu lub smartfona" - tłumaczy BIK.
Z badania zrealizowanego dla Biura Informacji Kredytowej przez Quality Watch wynika, że w ciągu ostatniego półrocza o 4 proc. zwiększył się wskaźnik osób dostrzegających nasilenie zagrożeń w czasie pandemii. Zdaniem 71 proc. pytanych Polaków ryzyko wyłudzenia danych osobowych wzrosło.

oszustwo internet shutterstock 1200x660.jpg
Kredytobiorca wbrew własnej woli? Jak ustrzec się oszustwa i co zrobić, jeśli już do niego dojdzie

26 proc. nie chroni swoich danych

- Świadomość zagrożeń powoli rośnie, co wydaje się być wynikiem nie tylko skali cyberprzestępstw, ale również skuteczności powszechnych akcji informacyjnych - podkreśla szef bezpieczeństwa BIK Andrzej Karpiński.

Ekspert wrócił uwagę na konieczność zachowywania szczególnej ostrożności przez wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych i komputerów, bez względu na wiek.

- Nie działajmy w pośpiechu, świadomie decydujmy, czy i komu udostępnimy swoje dane. Rozważnie dokonujmy transakcji płatniczych w sieci, weryfikujmy adresy portali internetowych - tłumaczy.

Badanie pokazało, że najbardziej rozpoznawalną negatywną konsekwencją wykorzystania skradzionych danych osobowych jest możliwość zaciągnięcia kredytu lub pożyczki. W sposób zdecydowany wskazało tak 57 proc. respondentów, a ogólnie mówiło o tym dziewięciu ankietowanych na dziesięciu.

Zdaniem BIK, co piąty dorosły Polak deklaruje, że zdecydowanie stara się chronić swoje dane osobowe, natomiast łącznie starania w tym zakresie w mniejszym lub większym stopniu podejmuje trzy czwarte Polaków (74 proc.). Z kolei 26 proc. w ogóle nie chroni swoich danych osobowych w internecie, przy czym 2 proc. udzieliło odpowiedzi "zdecydowanie nie".

Samodzielnie można się uchronić przed wyłudzeniami

62 proc. ankietowanych jest przekonanych, że samodzielnie można się uchronić przed wyłudzeniami kredytów lub abonamentów, z czego 15 proc. wyraziło taką opinię w sposób zdecydowany. Jedna piąta jest przeciwnego zdania i tyle samo nie ma w ogóle opinii na ten temat.

"To prowadzi do sytuacji, w której aż dwie trzecie ankietowanych ani teraz nie korzysta, ani w przeszłości nie używało żadnych narzędzi czy też usług ostrzegających przed wyłudzeniem" - informuje BIK.

Biuro Informacji Kredytowej zachęca do aktywowania i korzystania z Alertów BIK, czyli wiadomości sms ostrzegających o próbie wykorzystania naszych danych.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Nie chcemy dzielić się danymi z instytucjami publicznymi. Pod tym względem jesteśmy na szarym końcu UE

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 13:30
Polacy nie są gotowi dzielić się prywatnymi danymi na potrzeby programów publicznych – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Taką gotowość deklaruje mniej niż połowa respondentów. Tylko 45,2 proc. respondentów byłoby skłonnych podzielić się danymi o nawykach zdrowotnych, takich jak sen czy dieta na potrzeby publicznego programu profilaktycznego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z telefonów komórkowych korzysta 96 proc. dorosłych Polaków. Dla większości to także aparat fotograficzny i budzik

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 06:51
Z telefonów komórkowych korzysta dziś 96 proc. dorosłych Polaków. Zdecydowana większość używa smartfona, a więcej niż co piąta osoba klasycznego telefonu komórkowego - wynika z badań CBOS. Wybór urządzenia jest silnie zdeterminowany wiekiem respondentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Finanse w komputerze: jak je chronić przed hakerem?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 18:22
Dzisiaj obchodzony jest dzień bezpiecznego komputera. Jak z niego korzystać, aby ochronić się przed wyłudzeniami w sieci, mówił w radiowej Jedynce Adam Rafalski z Biura Rzecznika Finansowego.
rozwiń zwiń