X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Mosty na Mierzei Wiślanej prawie gotowe. Pierwszy z nich przechodzi właśnie próbne obciążenia

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 10:41
Na Mierzei Wiślanej trwają testy i próbne obciążenia mostu Południowego, który lada moment będzie gotowy do użytku. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście Północnym. To dzięki tym dwóm obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek - poinformował Urząd Morski w Gdyni.
Testy i próbne obciążenia mostu Południowego.
Testy i próbne obciążenia mostu Południowego.Foto: NDI/Besix

- Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja zostanie ukończona - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany

Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg
"Mały Kanał Sueski". Czeskie media piszą o przekopie Mierzei Wiślanej

Urząd Morski w Gdyni informując o postępie prac przypomniał, że na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

- Na moście Południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówek jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia - wyjaśnia Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu. Jak zaznaczył Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem dla tego przedsięwzięcia, prace na etapie pierwszym przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Wskazał, że krokiem milowym jest budowa mostu Południowego.

Prace trwają też przy moście Północnym

Jak podkreślają specjaliści z NDI, testowany obiekt jest wyjątkowy.

- To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton - podkreśla Paweł Ciomek.

Prace trwają też przy moście Północnym. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej i mechanizmów ruchu. Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów.

Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również - jak zaznaczono - widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy wykonawca będzie mógł przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów.

Sporo dzieje się w rejonie sztucznej wyspy

Intensywne roboty odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążania ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.

Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.

Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m. in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.

Wkrótce zakończą się roboty w budynku Kapitanatu

pap mierzeja wiślana 1200.jpg
Kanał przez Mierzeję Wiślaną. Strategiczna inwestycja nie jest zagrożona

W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu.

W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.

Poza tym kontynuowane będą prace przy moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.


PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony. Prace idą zgodnie z harmonogramem

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 09:30
- Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony, mimo że Rosja zrobi wszystko, by go zablokować - oświadczył minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Jego zdaniem, "można połączyć" działania Rosji z deklaracjami jednego z kandydatów w wyborach prezydenckich. Tymczasem ekolodzy skarżą przekop do Komisji Europejskiej.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2021 11:20
Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. Coraz bliżej jest do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. Wkrótce zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga – poinformował Urząd Morski w Gdyni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gróbarczyk: pozyskanie bursztynu z przekopu Mierzei Wiślanej nieopłacalne

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2021 11:35
W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że jak wynika z analiz - pozyskanie bursztynu z terenu przekopu Mierzei Wiślanej jest ekonomicznie nieopłacalne - napisał 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister infrastruktury: rząd ma dość determinacji, by realizować nowe inwestycje

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2021 08:37
- Realizujemy na polskich drogach 110 budów, na kwotę ponad 50 mld zł - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - W tym roku oddajemy wiele odcinków budowanych dróg między Rzeszowem a Lublinem, jest nadzieja, że będzie tam już dostępna cała droga ekspresowa - dodał.
rozwiń zwiń