X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Jak Grupa PKP Cargo daje sobie radę w czasie pandemii? Mamy dane za ubiegły rok

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2021 15:47
Strata na działalności operacyjnej i przychody z tytułu umów z nowymi klientami. Grupa PKP Cargo przedstawiła swoje wyniki finansowe za 2020 rok. Zarząd firmy przyznaje, że duży wpływ na nie miała pandemia COVID-19.  
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: PKP Cargo/Twitter

Grupa PKP Cargo w 2020 roku wygenerowała ponad 4 miliardy zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 580 milionów złotych, a strata na działalności operacyjnej utrzymała się na poziomie 186 milionów złotych.

Transport w cieniu pandemii

W 2020 roku rynek towarowych przewozów kolejowych w Polsce zmniejszył się o blisko 7 proc. w ujęciu rocznym. Sytuacja w najważniejszych grupach przewożonych towarów była w 2020 roku determinowana przez trudne otoczenie rynkowe, głównie przez osłabienie międzynarodowej wymiany handlowej ze względu na pandemię koronawirusa oraz spadek konsumpcji energii elektrycznej w Polsce w 2020 roku związany z obostrzeniami działalności ekonomicznej wprowadzonymi w związku z pandemią COVID-19.

Istotny wpływ na sytuację gospodarczą w kraju miały również zmiany w krajowym miksie energetycznym – spadek udziału węgla kamiennego w całkowitej produkcji energii w ubiegłym roku, a także wstrzymanie nowych projektów budownictwa infrastrukturalnego zaplanowanych na 2020 rok.

pociąg pkp intercity 1200.jpg
Krajowy Plan Odbudowy. Wiemy, jaki procent środków zostanie przeznaczony na rozwój transportu

Ile PKP Cargo przewiozły towarów ? 

Grupa PKP CARGO przewiozła łącznie w 2020 roku 93,6 mln ton towarów. To o prawie 14 procent mniej, niż w 2019 roku. W ogólnej tendencji spadkowej przewozów warto jednak zauważyć wzrost o 2 procent zrealizowanych przewozów w kluczowym dla Grupy PKP CARGO segmencie – w kategorii przewozów intermodalnych. W zeszłym roku było to 9,7 mln ton, w porównaniu z 9,5 mln ton w 2019 roku.

Systematyczny wzrost w segmencie przewozów intermodalnych  można zauważyć także w zrealizowanej w 2020 roku pracy przewozowej. Łącznie we wszystkich kategoriach w 2020 roku praca przewozowa Grupy PKP CARGO wyniosła 23,6 mld tonokilometrów, co stanowi spadek o ponad 12 procent w ujęciu rok do roku.

Zarząd spółki zaznacza jednak, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej, w okresie ostatnich kilku miesięcy Grupa PKP CARGO zintensyfikowała swoją działalność handlową – podpisała umowy m.in. z Krajową Spółką Cukrową na przewozy cukru do terminala w Gdańsku, kontrakty ze spółkami ArcelorMittal, a także na dostawy węgla dla PGNiG i ENEA. Grupa zawarła także umowę o powołaniu spółki intermodalnej z LTG CARGO Polska.

– Podnosimy jakość naszych usług, dbamy o dotychczasowych klientów, ale staramy się także pozyskiwać nowych. Dostosowując naszą ofertę do potrzeb kontrahentów, wygrywamy przetargi mimo dużej konkurencji na rynku kolejowych przewozów towarowych – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

Jakie były przychody ?

W 2020 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 4,08 mld złotych. To o prawie 15 procent mniej, niż w 2019 roku.  Rentowność Grupy w 2020 roku była determinowana głównie przez recesję gospodarczą spowodowaną pandemią COVID-19 oraz związane z tym ogłoszenie licznych obostrzeń – EBITDA uplasowała się na poziomie 580 mln zł. To z kolei spadek o ponad 32 procent w ujęciu rok do roku.

Trudna sytuacja rynku kolejowych przewozów towarowych, spowodowana trwającą już od ponad roku pandemią koronawirusa, jeszcze wyraźniej potwierdziła słuszność kierunku rozwoju Grupy PKP CARGO w najbliższych latach – przekształcenie z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego.

O perspektywach tego kierunku świadczą także główne czynniki, które będą miały wpływ na rozwój sektora kolejowego w najbliższych latach, to między innymi realizacja programu dekarbonizacji gospodarki i obniżenia hałasu w transporcie towarów oraz rozwój portów morskich i Nowego Jedwabnego Szlaku.

Eksport pomógł PKP Cargo 

PKP_1.jpg
Jaka będzie rola polskich kolei w unijnym Zielonym Ładzie?

Istotny wpływ na sektor kolejowy będzie miał także dalszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej i konteneryzacji, a także modernizacja i rozbudowa sieci kolejowej oraz inwestycje w terminale intermodalne.

- Transport ładunków intermodalnych zapewnił nam ponad 18 procent pracy przewozowej wykonanej przez Grupę w 2020 roku. Nie mam wątpliwości, że aby się dalej rozwijać, Grupa PKP CARGO musi ten wskaźnik stale zwiększać, by wypełnić lukę zwłaszcza po przewozach węgla kamiennego, które po prostu będą spadać z racji tego, że energetyka będzie konsumować coraz mniej tego paliwa - podkreśla prezes Warsewicz.

Proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w operatora logistycznego jest systematycznie realizowany przez Grupę PKP CARGO m.in. dzięki rozbudowie terminala kontenerowego w Małaszewiczach oraz rozszerzeniu oferty połączeń intermodalnych – pod marką CONNECT OPERATOR uruchomiono pociągi operatorskie m.in. na trasie Warszawa-Gdynia-Warszawa i z Małaszewicz do terminali w różnych regionach Polski. Wyraźnie widać to również w zmianie struktury przewozów PKP CARGO INTERNATIONAL, w której przewozy intermodalne zyskują sukcesywnie coraz większy udział.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Czytaj także

Rekordowe zainteresowanie samorządów programem #KolejPlus. Wiemy, ile wniosków przeszło do drugiego etapu

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2020 12:00
PKP PLK wspólnie z ministerstwem infrastruktury ogłaszają pierwsze efekty naboru wniosków, samorządy zgłosiły 96 projektów. Większość z nich została pozytywnie zaopiniowana.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2021 11:11
Powstanie blisko 200 km więcej nowych linii kolejowych w stosunku do pierwotnych koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował o tym w czwartek, w audycji radia RDC wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jaka będzie rola polskich kolei w unijnym Zielonym Ładzie?

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2021 15:20
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że Polska będzie dążyć do systematycznego zwiększania udziału kolei w systemie transportowym kraju. Chodzi zarówno o przewozy pasażerskie, jak i towarowe. Szef resortu infrastruktury wziął udział w konferencji poświęconej wprowadzaniu tak zwanego Zielonego Ładu w transporcie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PKP chce przewozić więcej żywności. Rolnicy zainteresowani współpracą z przewoźnikiem

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2021 07:15
Chcemy zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozie żywności, budując m.in terminale intermodalne – zapowiedział przedstawiciel zarządu PKP ds. strategii i logistyki Rafał Zgorzelski podczas konferencji "Kolej dla żywności". To kolejne wspólne przedsięwzięcie PKP i sektora rolnego reprezentowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zabytkowy dworzec w Szklarskiej Porębie znów służy podróżnym

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2021 15:06
Nowa, podświetlona elewacja, a do tego na nowo zaadaptowane wnętrza spełniające najwyższe standardy obsługi podróżnych - zmodernizowany dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej został otwarty dla podróżnych. To kolejny, po dworcu w Imbramowicach, obiekt w województwie dolnośląskim zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Program modernizacji dworców. Zabytkowy budynek w Stalowej Woli odzyska dawny blask

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2021 14:30
Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę na remont zabytkowego dworca Stalowa Wola–Rozwadów. Inwestycja jest jednym z elementów prowadzonego od kilku lat tak zwanego programu dworcowego. Zakłada on modernizację około 200 tego typu obiektów w całej Polsce.
rozwiń zwiń