Jaka będzie rola polskich kolei w unijnym Zielonym Ładzie?

2021-03-11, 15:20

Jaka będzie rola polskich kolei w unijnym Zielonym Ładzie?
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Materiały prasowe

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że Polska będzie dążyć do systematycznego zwiększania udziału kolei w systemie transportowym kraju. Chodzi zarówno o przewozy pasażerskie, jak i towarowe. Szef resortu infrastruktury wziął udział w konferencji poświęconej wprowadzaniu tak zwanego Zielonego Ładu w transporcie.

Zielony Ład, to zbiór inicjatyw politycznych opracowanych przez Komisję Europejską. Ich celem jest osiągnięcie tak zwanej neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Jednym z ważnych elementów Zielonego Ładu jest zrównoważony transport. Celem jest tu przede wszystkim rozbudowa systemów transportu zbiorowego i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Przewozy kolejowe są bardziej ekologiczne 

Szef resortu infrastruktury powiedział, że od wielu lat udział transportu kolejowego w przewozach towarów był zbyt mały, by sprostać wymogom stawianym w założeniach Zielonego Ładu. Zdecydowaną większość wolumenu w tym zakresie stanowił transport drogowy, który charakteryzuje się dużą emisyjnością zanieczyszczeń.

Także kolejowy transport pasażerski miał wiele nierozstrzygniętych barier. Przedstawiciele resortu zwracali uwagę na tzw. zwane wykluczenia komunikacyjnego, które powodowało między innymi stagnację ekonomiczną całych regionów Polski.


Powiązany Artykuł

shutterstock_pociąg podróżni pkp 1200.jpg
Rekordowe zainteresowanie samorządów programem #KolejPlus. Wiemy, ile wniosków przeszło do drugiego etapu

Kolej Plus 

Od kilku lat wprowadzane są programy które mają poprawić konkurencyjność kolei i uczynić ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

Walce z wykluczeniu komunikacyjnemu ma służyć program Kolej Plus, który polega na rewitalizacji nieużywanych tras kolejowych i przywracania lokalnych połączeń pasażerskich. W tej chwili trwają konsultacje z samorządami , które dotyczą zgłoszonych projektów.

Nowego typu dworce 

Prezes PKP Krzysztof Mamiński powiedział, że spółka ma już wiele dokonań, a dzięki nim kolej staje się bardziej ekologiczna. Na pierwszym miejscu wymienił tak zwane dworce systemowe. Są to budynki zasilane energią odnawialną.

Modułowa architektura sprawia, że bez problemu mogą być rozbudowywane w zależności od liczby pasażerów. Takie dworce są również wyposażone w pompy ciepła. Pierwszy taki dworzec kolejowy został otwarty we wrześniu 2015 roku w Nasielsku.

W wielu przypadkach w zabytkowych budynkach montowane są nowoczesne rozwiązania, które pozwalają na oszczędność energii i na redukcję zanieczyszczeń. Program zakłada generalny remont około dwustu dworców w całym kraju.


Powiązany Artykuł

PKP Intecity FREE 1200.jpg
Rok 2020 na torach. Co zmienił w planach PKP ?

Farmy słoneczne PKP

Co więcej na wybranych terenach należących do PKP montowane są panele fotowoltaiczne, które wytwarzają energię elektryczną ze światła słonecznego. Spółka rozpoczęła także działalność wypożyczalni rowerów i samochodów elektrycznych.

Prezes spółki zapowiedział, że cena wypożyczenia będzie uzależniona od tego, czy dana osoba będzie korzystała z połączeń kolejowych. Mniej zapłacą ci, którzy będą mogli się pochwalić biletem. Mamiński podkreślił, że takie rozwiązania stawiają polską kolej w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o ekologię.

Inwestycje w nowy tabor kolejowy

Prezes państwowego przewoźnika dalekobieżnego Marek Chraniuk zapowiedział natomiast inwestycje w nowoczesny tabor. Przypomniał, że program inwestycyjny, przedstawiony kilka lat temu jest wart łącznie aż siedem miliardów złotych. Dodatkowo PKP inwestuje w elementy zrównoważonego transportu takie jak ścieżki rowerowe i wypożyczalnie, a także budowa systemów Parkuj i Jedź dla zmotoryzowanych.

 

 

IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej