X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pomimo pandemii eksport polskiej żywności w 2020 roku był większy niż w 2019

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 11:09
- Mimo problemów, przed którymi stanęło w ubiegłym roku polskie rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze, w okresie dziesięciu miesięcy 2020 roku odnotowano 7-procentowy wzrost wartości eksportu żywności - powiedział zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) Marcin Wroński.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: mythja//Shutterstock.com

Od stycznia do października 2020 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła 28,3 mld euro, o 1,8 mld euro więcej niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o 11 proc., osiągając 9,8 mld euro - poinformował dyrektor Marcin Wroński.


Zdaniem Marcina Wrońskiego 2020 rok pokazał, że krajowe firmy branży rolno-spożywczej z powodzeniem konkurują już nie tylko na rodzimym rynku, ale także na całym świecie. Nawet w czasie pandemii koronawirusa skutecznie walczą o udział w rynkach zagranicznych. Co szczególnie cieszy, w 2020 r. odnotowano również duży, 16-proc. wzrost sprzedaży na rynki pozaunijne, co oznacza, że rodzime firmy intensywnie poszukują nowych rynków zbytu.


shutterstock_owoce zbiory 1200.jpg
Rośnie eksport polskiej żywności. Zobacz, do jakich państw sprzedajemy najwięcej

Pomogła aktywna promocja polskiej żywności 

Dyrektor Wroński zaznaczył, że mimo ograniczeń z powodu pandemii COVID-19, prowadzone były także przez KOWR aktywne działania w poszukiwaniu możliwości eksportowych. Polscy przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego korzystali przede wszystkim z organizowanych pod wspólnym hasłem "Poland tastes good" wystąpień na polskich stoiskach narodowych na targach zagranicznych, towarzyszących im misji handlowych oraz spotkań biznesowych w: Chinach, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Niemczech.

KOWR zaangażował się także m.in. w realizację wirtualnych wydarzeń biznesowych oraz informacyjno-promocyjnych w: Singapurze, Indiach, Malezji i Senegalu.


Jak zauważył dyrektor Wroński, koniec 2020 roku był też czasem na przygotowanie się polskich przedsiębiorców do nowej sytuacji związanej z brexitem, czyli opuszczeniem wspólnej unii celnej przez Wielką Brytanię, która w ostatnich latach była dla Polski drugim partnerem handlowym na rynku produktów rolno-spożywczych.


W 2019 r. eksport polskich produktów rolno-spożywczych na rynek Wielkiej Brytanii wygenerował 2,8 mld euro przychodów, co stanowiło 9 proc. udziału w wartości wywozu ogółem.

- Ponieważ rynek Wielkiej Brytanii w ostatnich latach generował znaczący popyt na wytwarzane w Polsce produkty rolnictwa i przetwórstwa spożywczego, to każde potencjalne zmiany w stosunkach handlowych z tak ważnym partnerem mogą w znacznym stopniu oddziaływać na sytuację podażowo-popytową na rynku polskim, co w zależności od asortymentu może mieć wpływ na sytuację cenową w kraju. Może to wiązać się z koniecznością dostosowywania krajowej podaży do zmieniających się warunków zewnętrznych oraz stanowić impuls w kierunku dalszej dywersyfikacji rynków zbytu – stwierdził wiceszef KOWR.


mleko1200.jpg
Analitycy: rynek mleka odporny na pandemię. Rosną przychody polskich eksporterów

Rolnikom pomogły tarcze antykryzysowe

Dyrektor Wroński przypomniał, że w celu łagodzenia trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa, resort rolnictwa zaproponował szereg rozwiązań w ustawie o szczególnych instrumentach wsparcia w tzw. Tarczy Antykryzysowej, m.in.: zasiłek dla rolników i domowników na czas kwarantanny, zmiany w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, nienaliczanie odsetek od odroczonych lub rozłożonych na raty środków WPR, zmiany w zakresie PROW 2014–2020, kredyty preferencyjne dla rolników, przedłużenie terminu składania wniosków w 2020 r., ułatwienia w przyjeździe pracowników sezonowych do Polski.

- Sytuacja zagrożenia epidemiologicznego oraz towarzyszący jej lockdown uzmysłowiły, jak bardzo ważne jest bezpieczeństwo żywnościowe kraju, zapewniane głównie przez polskich producentów rolnych i przemysł spożywczy, oraz nieprzerwany przepływ towarów w łańcuchu dostaw żywności, od pola do stołu - tłumaczył Marcin Wroński.


Dyrektor Wroński zaznaczył, że resort rolnictwa, jak i KOWR zwracał w ciągu całego roku szczególną uwagę na znaczenie odpowiedzialnych decyzji zakupowych i patriotyzmu konsumenckiego. W trakcie ogólnopolskiej kampanii "Kupuj świadomie" szczególną uwagę skierowano na znak i informację PRODUKT POLSKI, wskazujące, że produkt został wytworzony w kraju oraz na bazie rodzimych surowców.



PAP/PR24/sw


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

UOKiK: rolnicy i dostawcy otrzymali ponad 400 mln zł zaległych płatności za ich produkty

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2020 10:46
Najwięksi gracze na rynku rolno-spożywczym, niezwłocznie po interwencji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego, spłacili zaległości wobec mniejszych kontrahentów na kwotę 400 mln zł - poinformował w środę UOKiK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żywność i produkty rolne nie zdrożeją przez VAT. Matryca pozostaje na starym poziomie

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2020 15:44
Nowa matryca podatkowa nie zmienia stawek VAT na produkty rolne i na środki produkcji dla rolnictwa. Pozostają one na poziomie 8 proc. - informuje resort rolnictwa. Dodano, że żywność nadal jest opodatkowana 5-proc. stawką VAT.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wybierając polskie produkty wspieramy gospodarkę. Rodzime produkty są lepsze

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2020 09:00
Polska jest dużym producentem i eksporterem artykułów rolno-spożywczych. Konsument wybierając polskie produkty wspiera krajową gospodarkę i rolnictwo – przypomina Kancelaria Premiera z okazji Dnia Polskiej Żywności.
rozwiń zwiń