X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

"Kolejowe metro" w Łodzi. Ruszyła realizacja inwestycji za ponad 1,7 mld zł

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2020 12:58
W Łodzi powstanie tunel średnicowy, który będzie namiastką metra. Dziś drążenie rozpoczęły dwie tarcze, dzięki którym powstanie ponad siedem kilometrów podziemnej trasy. Będzie z niej korzystać zarówno regionalna kolej aglomeracyjna, jak i pociągi dalekobieżne. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tunel kolejowy pod centrum miasta połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, będzie drążony przez dwie zamówione specjalnie do tego projektu maszyny TBM.
Tunel kolejowy pod centrum miasta połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, będzie drążony przez dwie zamówione specjalnie do tego projektu maszyny TBM.Foto: PAP/Roman Zawistowski

Jak mówi prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, tunel średnicowy zmieni układ komunikacyjny w Łodzi. Zaznaczył, że w ten sposób powstanie ponad siedem kilometrów podziemnej trasy w Łodzi. Podkreślił, że można mówić, że Łódź będzie miała podziemne, kolejowe metro, które w dużym stopniu ułatwi przemieszczanie się po mieście. Tunele powinny się też przyczynić do zmniejszenia ruchu samochodowego, a co za tym idzie do redukcji emisji spalin.

droga 1200(1).jpg
Plany GDDKiA na nowy rok. Do użytku ma trafić blisko 400 km szybkich dróg

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że zarówno kolejarze i drogowcy wykorzystują w tej chwili najnowocześniejsze technologie. Dzięki nim drążenie tuneli będzie szybkie i sprawne. Dodał, że w tej chwili drążone są tunele w ciągu dróg ekspresowych S3 i S7, a także w ciągu budowanej międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Inwestycja planowana od dłuższego czasu

Obecnie stacja Łódź Fabryczna jest stacją graniczną. Oznacza to, że pociągi, które na nią wjeżdżają, muszą potem zawracać. Imo, że dworzec kilka lat temu przeszedł gruntowną modernizację i stał się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju, nie jest w pełni wykorzystywany, właśnie ze względu na ograniczenia konstrukcyjne. Już podczas otwarcia dworca kolejarze mówili, że konieczna jest przebudowa i przebicie tuneli do stacji Łódź Kaliska, tak by pociągi mogły przejeżdżać przez Łódź Fabryczną i kontynuować podróż.

ZOBACZ: rozpoczęło się drążenie tuneli w Łodzi

Źródło: TVP Info

Przygotowania do inwestycji trwały kilka lat. Koniczne było stworzenie dokumentacji, rozpisanie i rozstrzygnięcie przetargów, które wyłonią wykonawców prac. Po tym etapie nastąpiły zasadnicze przygotowania, których jednym z najważniejszych elementów było wybudowanie specjalnych szybów, w których zainstalowano dwie tarcze, którym nadano imiona – Katarzyna – od świętej Katarzyny oraz Faustyna – od świętej Faustyny.

Drążenie zajmie 2-3 lata

Tunele będą miały różną szerokość. Średnica jednego z nich wyniesie ponad 13 metrów, a mniejszy osiem i pół metra. Drążenie zakończy się w 2022 roku, a tunel będzie gotowy do użytkowania w 2023 roku. Oba tunele połączą nie tylko dwie stacje – Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. W ten sposób zostaną połączone także dwa historyczne układy kolejowe  - jeden zbudowany przez Prusy, do którego należy Łódź Fabryczna oraz system rosyjski do którego należy Łódź Kaliska. Ta druga stacja była elementem jednej z pierwszych linii kolejowych na ziemiach polskich w dziewiętnastym wieku – linii warszawsko – wiedeńskiej.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Powstaną obwodnice Suchowoli i Sztabina. Pozwolą oddzielić ruch lokalny od tranzytowego

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 11:30
Suchowola i Sztabin zyskają obwodnice, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycje w ciągu drogi krajowej nr 8 o łącznej długości 19,3 km zostaną zrealizowane jako odcinki drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na obie inwestycje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Miliardy złotych dla Funduszu Dróg Samorządowych

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 17:00
Ponad trzy miliardy złotych zasilą w przyszłym roku Fundusz Dróg Samorządowych. Decyzję w tej sprawie podjął Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja ustawy o Funduszu, która pieczętuje tę decyzję. Na podstawie nowelizacji zmieni się nazwa FDS na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
rozwiń zwiń

Czytaj także

GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2021 roku ponad 385 km dróg

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 13:39
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w przyszłym roku planuje oddać do ruchu niemal 400 km dróg. Które miasta doczekają się nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad?
rozwiń zwiń