Internet Rzeczy i sztuczna inteligencja zmienią firmy na całym świecie. Znamy nowe dane

2020-12-22, 14:05

Internet Rzeczy i sztuczna inteligencja zmienią firmy na całym świecie. Znamy nowe dane
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: ESB Professional/Shutterstock.com

W najbliższych dwóch latach aż 67 proc. menedżerów z całego świata zamierza zainwestować w internet rzeczy (IoT), 64 proc. w sztuczną inteligencję (AI), a 61 proc. w rozwiązania chmurowe (Cloud Computing) - wynika z badania firmy doradczej EY nazwanego "Digital Investment Index 2020".

Jak informuje EY, zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania z zakresu blockchain, cyberbezpieczeństwa, inteligentnej automatyzacji procesów czy rozszerzonej rzeczywistości.

Cyfryzacja firmy daje przewagę konkurencyjną 

- Cyfrowa transformacja pozwala nie tylko na dynamiczny rozwój, ale i zwiększenie odporności przedsiębiorstw na szereg ryzyk. Firmy przekonały się o tym w ostatnich kwartałach, kiedy pandemia niejako wymusiła na nich adaptację nowych technologii. W tym przełomowym czasie wykorzystanie narzędzi cyfrowych wielu firmom pozwoliło działać podczas lockdownu, a najnowsze rozwiązania technologiczne usprawniły m.in. analizę, transfer i przechowywanie danych, pozwalając reagować na dynamicznie zmieniające się wyzwania - uważa Michał Kopyt z EY.

W jego opinii liderzy cyfrowej transformacji zwiększyli swoją odporność, a tym samym przewagę rynkową wobec tych, którzy transformację cyfrową wciąż realizują na niewielką skalę, bądź decydują się wyłącznie na implementację pojedynczych technologii i rozwiązań.

Powiązany Artykuł

komputer cyfryzacja praca 1200x660.jpg
Coraz mniej papieru na budowach: będą e-wnioski na pozwolenie, e-rejestr osób z uprawnieniami

Digitalizacja to często zbyt duże wyzwanie? 

Jak informuje EY, liderzy cyfrowej transformacji stawiają przede wszystkim na rozwój cyfrowych kompetencji na drodze fuzji, przejęć czy partnerstw. Takie podejście prezentuje 64 proc. firm. Ponad połowa transformacyjnych liderów zamierza koncentrować się na uzyskaniu szybkich zwrotów z wdrożonych rozwiązań, 49 proc. chce porzucić inicjatywy, które nie są konieczne, a 46 proc. przyspieszyć rozwój nowych, cyfrowych produktów i usług, a także modeli biznesowych.

Aż 79 proc. ankietowanych przez EY deklaruje, że ich działania dotyczące transformacji cyfrowej "grzęzną" w początkowej fazie. Dzieje się tak ze względu na brak odpowiednich umiejętności pracowników (na tę kwestię wskazuje 65 proc. ankietowanych), brak wystarczającego budżetu i finansowania (59 proc.), czy brak odpowiedniego modelu operacyjnego (45 proc.). Jedna trzecia nie ma z kolei dostępu do danych.

Z badania wynika ponadto, że 45 proc. firm nie ma odpowiedniego modelu operacyjnego zakładającego procesy cyfryzacji, a 38 proc. mierzy się z brakiem strategii w tym zakresie. W 36 proc. firm brakuje kultury innowacji i eksperymentowania, a 34 proc. mierzy się z coraz większym naciskiem na cięcie kosztów.

To zdaniem analityków EY może tłumaczyć, dlaczego mniej niż 10 proc. respondentów badania (w tym również liderzy cyfrowej transformacji) deklaruje, że nie jest w stanie odczuć w pełni efektu swoich wysiłków podjętych na rzecz cyfryzacji przedsiębiorstw. 


Powiązany Artykuł

cyfryzacja free 1200.jpg
Rząd przyjął strategię rozwoju sztucznej inteligencji. Znamy jej szczegóły

Gdzie przeprowadzono badanie ? 

Zespoły EY i Oxford Economics przeprowadziły ankietę wśród 1001 menedżerów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji technologicznych w firmach z różnych branż na całym świecie. Badanie przeprowadzone zostało wśród firm o rocznych przychodach powyżej 1 mld dolarów, jedna trzecia to respondenci z firm o rocznych przychodach powyżej 10 mld dolarów. 60 proc. respondentów pochodziło z obu Ameryk, 20 proc. z Europy, 20 proc. z regionu Azji i Pacyfiku. Badanie zostało przeprowadzone w okresie wrzesień – listopad 2020 roku.


PR24/PAP/DoS


Polecane

Wróć do strony głównej