CPK planuje ruch pasażerski po uruchomieniu superlotniska. Znamy najnowsze prognozy
2020-12-11, 10:11
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła prognozy ruchu pasażerskiego, które uwzględniają funkcjonowanie Portu Lotniczego Solidarność. Po raz pierwszy zastosowano przy tym specjalne narzędzie: Pasażerski Model Transportowy. Prognoza ruchu pasażerskiego w Polsce uwzględnia transport drogowy, kolejowy i lotniczy.
Z prognozy tej wynika, że budowa Portu Solidarność i nowych linii kolejowych CPK pozwoli na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce.
Zgodnie z zaprezentowanymi danymi, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 milionów pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 milionów pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 milionów w regionalnych ekspresach.
Dla porównania w 2019 roku spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 milionów pasażerów. W tym roku wynik będzie znacząco niższy w związku z epidemią COVID-19.
65 tysięcy pasażerów dziennie
Według najnowszych danych, po uruchomieniu nowego lotniska tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie blisko 65 tysięcy pasażerów dziennie. To więcej, niż obecnie przemieszcza się w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią. Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego. Jak wynika z wyliczeń spółki odpowiedzialnej za budowę CPK, do 40 procent pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją.
- Sieciowa prognoza ruchu wskazuje niezbicie na istotne znaczenie planowanych inwestycji kolejowych CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Budowa nowych linii, na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń, pozwoli na zwiększenie liczby osób podróżujących koleją i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności tego środka transportu w naszym kraju - mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Powiązany Artykuł
"CPK może stworzyć ponad 290 tys. nowych miejsc pracy do 2040 r.". Jest raport
Linie kolejowe zintegrowane z ruchem lotniczym
Do wykonania tych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie - Pasażerski Model Transportowy.
Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, na przykład drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.
Dzięki możliwości prognozowania liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych, czy określania liczby pociągów wymaganych do obsługi przewozów, model pozwala porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwia też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi dla poszczególnych inwestycji.
- Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu - mówi wiceminister Marcin Horała.
W toku prac w modelu uwzględniono infrastrukturę lotniskową wraz z projektowanym Portem Solidarność między Warszawą i Łodzią, nowe linie kolejowe w ramach Programu Kolejowego CPK, a także drogi niezbędne do obsługi lotniska. Ponadto częścią modelu są też informacje o innych planach rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej przewidzianych do realizacji w ciągu najbliższych lat.
Powiązany Artykuł
Wykup gruntów pod CPK. Znamy termin, w którym się rozpocznie
CPK zmieni polskie linie kolejowe
Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 roku łącznie 1789 kilometrów linii w ramach 12 ciągów kolejowych, tak zwanych szprych. Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe.
PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw