Plaga oszustw związanych z podmianą kart SIM. Rzecznik Finansowy ostrzega

2020-11-10, 15:00

Plaga oszustw związanych z podmianą kart SIM. Rzecznik Finansowy ostrzega
Karta SIM. Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Ztudio-Neosiam/Shutterstock.com

Do Rzecznika Finansowego wpływają sygnały o kradzieży pieniędzy z rachunków klientów korzystających z usług bankowości internetowej. Przestępcy wykorzystują do tego karty SIM, najczęściej podstępnie wyłudzone od operatorów sieci telefonii komórkowej. Oszustwa związane z podmianą kart SIM to tzw. sim-swap-fraud.

Jak informuje biuro rzecznika finansowego, temat SIM-swap-fraud nie jest nowy. Już w sierpniu 2018 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wystąpił do dostawców mobilnych usług telekomunikacyjnych i Związku Banków Polskich z wnioskiem o podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie nadużyciom na rynku telekomunikacyjnym i bankowym, w wyniku których dochodzi do kradzieży pieniędzy z kont bankowych użytkowników. Ale do Biura Rzecznika Finansowego wciąż zgłaszają się poszkodowani w wyniku tego rodzaju przestępstw.

Powiązany Artykuł

Shutterstock haker 1200.jpg
Oszuści znowu atakują. Podsyłają aplikację do odebrania przesyłki, a potem czyszczą konto

Konieczna szczególna ostrożność

By dokonać kradzieży tą metodą, przestępca musi znać numer telefonu, dane osobiste i bankowe użytkownika. W pierwszym kroku przestępcy zgłaszają u operatora – podszywając się pod właściciela numeru – potrzebę wymiany karty SIM. Następnie, wykorzystując wyłudzoną kartę SIM, przestępcy kontaktują się z bankiem podszywając się pod właściciela konta, po czym dokonują telefonicznej zmiany haseł dostępu do bankowości internetowej. Dochodzi do zlecenia dokonania przelewów bankowych z rachunku pokrzywdzonego klienta banku na rachunki bankowe przestępców, skąd środki te wypłacane są na przykład w bankomatach.

W sprawach prowadzonych obecnie przez Rzecznika Finansowego zlecenia przelewów uwierzytelniane były za pomocą kodów uwierzytelniających, które bank standardowo wysyła na numer telefonu komórkowego klienta. Kody trafiają bezpośrednio do przestępców, którzy korzystają z wyłudzonej karty SIM. Przestępcy wykorzystują wyłudzone w ten sposób dane, dla uwierzytelnienia składanych dyspozycji.

– Zwracamy uwagę klientów na konieczność reagowania w sytuacji podejrzenia nieprawidłowego działania urządzeń wykorzystywanych do autoryzacji i uwierzytelniania transakcji płatniczych. Zwracamy również uwagę dostawców usług płatniczych na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w procesie realizacji dyspozycji zmiany haseł dostępu do kanałów bankowości internetowej klientów, składanych w sposób zdalny – zaznacza Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.

Powiązany Artykuł

technologie 1200 free cyber haker hasło
Pilnujmy swoich danych i dokumentów. Oszuści nie próżnują

18 tys. zgłoszeń miesięcznie

Eksperci Rzecznika Finansowego wskazują, że w ostatnim okresie trafia do nich coraz więcej klientów, którzy stracili środki pieniężne w wyniku nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Tendencję potwierdzają ustalenia dokonane na podstawie ankiety przeprowadzonej w bankach. Wynika z niej, że do banków trafia około 15-18 tys. zgłoszeń nieautoryzowanych transakcji płatniczych miesięcznie.

Według biura rzecznika finansowego, można podejrzewać, że przestępcy próbują nas okraść metodą SIM-swap-fraud, jeżeli nasz telefon nieoczekiwanie straci dostęp do sieci komórkowej.

– Jeśli jesteśmy przekonani, że telefon funkcjonuje poprawnie, skorzystajmy z innego telefonu i skontaktujmy się z naszym operatorem. Tam możemy uzyskać informację o tym, co jest przyczyną utraty dostępu do sieci komórkowej. Jeśli jest nim wymiana karty SIM, natychmiast skontaktujmy się z bankiem i zablokujmy mobilny kanał uwierzytelniający – radzi rzecznik.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej