X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Plaga oszustw związanych z podmianą kart SIM. Rzecznik Finansowy ostrzega

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 15:00
Do Rzecznika Finansowego wpływają sygnały o kradzieży pieniędzy z rachunków klientów korzystających z usług bankowości internetowej. Przestępcy wykorzystują do tego karty SIM, najczęściej podstępnie wyłudzone od operatorów sieci telefonii komórkowej. Oszustwa związane z podmianą kart SIM to tzw. sim-swap-fraud.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: Ztudio-Neosiam/Shutterstock.com

Jak informuje biuro rzecznika finansowego, temat SIM-swap-fraud nie jest nowy. Już w sierpniu 2018 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wystąpił do dostawców mobilnych usług telekomunikacyjnych i Związku Banków Polskich z wnioskiem o podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie nadużyciom na rynku telekomunikacyjnym i bankowym, w wyniku których dochodzi do kradzieży pieniędzy z kont bankowych użytkowników. Ale do Biura Rzecznika Finansowego wciąż zgłaszają się poszkodowani w wyniku tego rodzaju przestępstw.

Shutterstock haker 1200.jpg
Oszuści znowu atakują. Podsyłają aplikację do odebrania przesyłki, a potem czyszczą konto

Konieczna szczególna ostrożność

By dokonać kradzieży tą metodą, przestępca musi znać numer telefonu, dane osobiste i bankowe użytkownika. W pierwszym kroku przestępcy zgłaszają u operatora – podszywając się pod właściciela numeru – potrzebę wymiany karty SIM. Następnie, wykorzystując wyłudzoną kartę SIM, przestępcy kontaktują się z bankiem podszywając się pod właściciela konta, po czym dokonują telefonicznej zmiany haseł dostępu do bankowości internetowej. Dochodzi do zlecenia dokonania przelewów bankowych z rachunku pokrzywdzonego klienta banku na rachunki bankowe przestępców, skąd środki te wypłacane są na przykład w bankomatach.

W sprawach prowadzonych obecnie przez Rzecznika Finansowego zlecenia przelewów uwierzytelniane były za pomocą kodów uwierzytelniających, które bank standardowo wysyła na numer telefonu komórkowego klienta. Kody trafiają bezpośrednio do przestępców, którzy korzystają z wyłudzonej karty SIM. Przestępcy wykorzystują wyłudzone w ten sposób dane, dla uwierzytelnienia składanych dyspozycji.

– Zwracamy uwagę klientów na konieczność reagowania w sytuacji podejrzenia nieprawidłowego działania urządzeń wykorzystywanych do autoryzacji i uwierzytelniania transakcji płatniczych. Zwracamy również uwagę dostawców usług płatniczych na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w procesie realizacji dyspozycji zmiany haseł dostępu do kanałów bankowości internetowej klientów, składanych w sposób zdalny – zaznacza Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.

technologie 1200 free cyber haker hasło
Pilnujmy swoich danych i dokumentów. Oszuści nie próżnują

18 tys. zgłoszeń miesięcznie

Eksperci Rzecznika Finansowego wskazują, że w ostatnim okresie trafia do nich coraz więcej klientów, którzy stracili środki pieniężne w wyniku nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Tendencję potwierdzają ustalenia dokonane na podstawie ankiety przeprowadzonej w bankach. Wynika z niej, że do banków trafia około 15-18 tys. zgłoszeń nieautoryzowanych transakcji płatniczych miesięcznie.

Według biura rzecznika finansowego, można podejrzewać, że przestępcy próbują nas okraść metodą SIM-swap-fraud, jeżeli nasz telefon nieoczekiwanie straci dostęp do sieci komórkowej.

– Jeśli jesteśmy przekonani, że telefon funkcjonuje poprawnie, skorzystajmy z innego telefonu i skontaktujmy się z naszym operatorem. Tam możemy uzyskać informację o tym, co jest przyczyną utraty dostępu do sieci komórkowej. Jeśli jest nim wymiana karty SIM, natychmiast skontaktujmy się z bankiem i zablokujmy mobilny kanał uwierzytelniający – radzi rzecznik.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

 

Czytaj także

Cyberprzestępcy wykorzystują nasze zainteresowanie pandemią

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2020 09:30
Aż 55 proc. Polaków odczuło osobiście, że w czasie pandemii koronawirusa pojawiło się więcej fałszywych wiadomości służących wyłudzeniu ich danych osobowych - wynika z analizy dla Krajowego Rejestru Długów (KRD).  
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". UOKiK ostrzega przed oszustami i naciągaczami

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2020 09:30
Rusza ogólnopolska kampania społeczna UOKiK ostrzegająca konsumentów przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieautoryzowane transakcje coraz większym problemem. Interweniuje Rzecznik Finansowy

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 11:41
Rzecznik Finansowy złożył pierwszy pozew w sprawie nieautoryzowanej transakcji. Wystąpił w imieniu klienta, któremu bank BNP Paribas odmówił zwrotu pieniędzy.
rozwiń zwiń