X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pandemia sprzyja e-zakupom. Ekspert: najwięcej w sieci kupujemy tekstyliów, odzieży i obuwia

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2021 11:22
Ignacy Święcicki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego komentując dane GUS-u, które pokazują wzrost udziału sprzedaży detalicznej przez internet - zwrócił uwagę na niewielki udział internetowego handlu produktami spożywczymi. Jego zdaniem, chęć Polaków do szukania towarów w internecie znacząco "podbiły" dwie fale pandemii i lockdowny.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock, Maxx-Studio

- Aktualnie 9,8 proc. sprzedaży było realizowane online. To o 4,2 p. proc. więcej niż rok temu, ale też 2,1 p. proc. niżej niż w kwietniu - wyjaśnił Święcicki.

Zwrócił uwagę, że chęć Polaków do szukania towarów w internecie znacząco "podbiły" dwie fale pandemii i związane z nimi lockdowny. - Trzeba też jednak pamiętać, że część wzrostu udziału wynika ze spadku wartości całej sprzedaży w styczniu o 6 proc. w ujęciu rok do roku - zaznaczył Święcicki.

E-HANDEL.jpg
Analiza: pandemia przyspieszyła polski e-handel. Zobacz, jaką osiągnie wartość w ciągu 5 lat

Dodał, że 44 proc. tekstyliów, odzieży i obuwia kupiliśmy w styczniu przez internet. - To najwyższy udział jakiejkolwiek kategorii od początku raportowania danych przez GUS, czyli od stycznia 2020 r. - zauważył ekspert PIE.

W opinii Święcickiego może to być efekt trwałego przeniesienia zakupów tego typu dóbr do sieci, ale też "realizacji odłożonego popytu", polegającego na tym, że "niezrealizowane oczekiwanie na otwarcie galerii handlowych od stycznia skłoniło ludzi do szukania produktów w sieci", oraz znacznego spadku ogólnych wydatków w tej kategorii - "ponad 50 proc. w stosunku do grudnia, podczas gdy w kanale internetowym wartość sprzedaży była o 2 proc. wyższa".

Ekspert zwrócił też uwagę na wciąż niewielki udział internetowego handlu produktami spożywczymi. - W styczniu było to zaledwie 0,9 proc. całej sprzedaży. 

O ile pandemia przyspieszyła rozwój rynku sprzedaży przez internet w Polsce, o tyle można było przypuszczać, że wzrost ten będzie jeszcze szybszy - ocenił. - W Wielkiej Brytanii, która jest europejskim liderem w handlu online, udział tego kanału w styczniu wyniósł aż 35,2 proc. - podkreślił. Przyznał, że wynika to w m.in. z bardziej rygorystycznych ograniczeń przeciwpandemicznych w tym kraju, ale wyraźny wzrost widoczny był też w miesiącach letnich, gdy obostrzenia nie były tak dotkliwe.

Według niego porównanie do liderów wskazuje na duży potencjał handlu internetowego w Polsce.

e-handel 2.jpg
Handel odporny na COVID-19, pomaga mu szybko rosnący rynek e-commerce

- Luka jest ogromna, nawet jeśli założymy niedokładność statystyk, dane obejmują bowiem tylko firmy zatrudniające powyżej 10 pracowników, nie są też raczej uwzględniane dane z zagranicznych portali e-commerce - ocenił.

Przypomniał, że rok temu e-handel odpowiadał za 19,5 proc. sprzedaży, a obecnie - 35,2 proc. - To pokazuje, jak daleko jest punkt nasycenia, w którym już wszystko, co można sprzedać przez internet znajdzie nabywców tą właśnie drogą - wskazał.

Zdaniem Święcickiego potencjał drzemiący w polskim e-commerce będzie mógł być realizowany w najbliższym czasie dzięki rosnącej konkurencji między największymi platformami handlowymi.

Przyznał, że pandemia mogła w niewystarczającym stopniu zmienić przyzwyczajenia konsumentów. - Proces nadrabiania dystansu do liderów i transformacji cyfrowej polskiego handlu może więc być dłuższy, niż nam się wydaje - podsumował.

PAP, PR24, akg

Czytaj także

Pandemia zwiększa popularność zakupów w sieci. Znamy nowe badanie

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2020 14:15
Ze względu na pandemię, już 76 proc. osób korzystających z internetu co najmniej raz w miesiącu wybiera się na zakupy online - wynika z badania zleconego przez firmę doradczą CBRE. Dodano, że odpowiada na to rynek, ponieważ rynek magazynowy nad Wisłą rośnie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedświąteczne zakupy w sklepach internetowych. UOKiK ostrzega

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2020 15:07
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje, aby dokładnie sprawdzać informacje o sklepach internetowych, w których robimy przedświąteczne zakupy. Niektóre z nich korzystają z modelu tzw. dropshippingu, który polega na tym, że sprzedawca jest tylko pośrednikiem w transakcji, a towar sprowadzany jest bezpośrednio z hurtowni w innym kraju, na przykład w Chinach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Handel odporny na COVID-19, pomaga mu szybko rosnący rynek e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 14:38
Handel jest najbardziej odporną na COVID-19 branżą, liczy na wzrost sprzedaży i płynności - wynika z badania dla Europejskiego Funduszu Leasingowego. Branży pomaga w bardzo dużym stopniu internet – jak prognozują eksperci PwC, rynek e-commerce w Polsce osiągnie w ciągu 5 lat wartość 162 mld zł. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Analiza: pandemia przyspieszyła polski e-handel. Zobacz, jaką osiągnie wartość w ciągu 5 lat

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 15:10
Rynek e-commerce w Polsce w ciągu pięciu lat osiągnie wartość 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc. - wynika z analizy ekspertów PwC. Najszybciej ma rosnąć sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda.
rozwiń zwiń