X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Koncerny tylko pozorują walkę z plastikowymi śmieciami. Raport nie pozostawia złudzeń

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2020 16:24
Wielkie koncerny, takie jak Coca-Cola, Pepsico czy Nestle, pod pozorem szczytnych inicjatyw i zobowiązań lobbują za rozmyciem i opóźnieniem wprowadzenia rozwiązań ograniczających zanieczyszczenie plastikiem - wynika z raportu organizacji Changing Markets Foundation.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

- Badania pokazały, że koncerny używają dobrowolnych inicjatyw, np. zobowiązania do recyklingu czy oczyszczania oceanów, jako taktyk mających odwrócić uwagę konsumentów i rządów od problemu, podczas gdy za kulisami energicznie lobbują za opóźnieniem i rozmyciem ambitnych przepisów ograniczających zanieczyszczenie - czytamy w raporcie.

Kończy się na zapowiedziach

Przygotowany przez organizację pozarządową z siedzibą w Holandii dokument bada firmy w 15 krajach świata. Krytykuje m.in. dobrowolne inicjatywy konkretnych firm i stowarzyszeń branżowych zmierzające do ograniczenia stosowania plastikowych opakowań, ich przetwarzania czy wprowadzanie alternatywnych materiałów. Zdaniem autorów publikacji te zobowiązania są w większości nieadekwatne do skali zagrożenia, nieprzejrzyste, a często kończą się na samych zapowiedziach i nie są realizowane.

smieci plastik pxhere UA.jpg
Ocean plastiku. W Atlantyku zanieczyszczeń jest 10 razy więcej, niż sądzono

I tak np. wielkie koncerny naftowe i chemiczne przeznaczyły na rzecz "Sojuszu na rzecz wyeliminowania odpadów plastikowych" 1,5 mld dolarów. Badanie przypomina jednak, że w latach 2010-2017 firmy te wydały na nowe instalacje petrochemiczne 186 mld dolarów i nadal inwestują znaczne sumy w rozbudowywanie możliwości produkcji plastiku.

Budowa wizerunku i nic więcej

Według raportu liczne inicjatywy tego typu pomagają koncernom w budowie wizerunku firm odpowiedzialnych za środowisko, ale nie zmniejszają fali zanieczyszczającego świat plastiku.

Autorzy dokumentu zaznaczyli, że z drugiej strony mało znane, nienagłaśniające swoich działań organizacje lobbingowe przeprowadzają akcje mające opóźnić i osłabić wprowadzenie w życie już uchwalonych praw związanych z ochroną środowiska oraz zapobiec powstawaniu nowych.

Opisywanymi przykładami są np. wciąż aktywne działania zmierzające do opóźnienia implementacji dyrektywy unijnej z 2019 r. mającej zmniejszyć ilość jednorazowych opakowań z plastiku.

Odwracanie uwagi od problemu

Badanie zwraca uwagę, że takim działaniom towarzyszą kampanie mające odwrócić uwagę od producentów tworzyw sztucznych, którzy zdaniem autorów opracowania ponoszą największą odpowiedzialność za kryzys związany z zanieczyszczeniem plastikiem. Poprzez fałszywe organizacje ekologiczne prowadzone są akcje mające przerzucić odpowiedzialność na konsumentów - czytamy w raporcie.

shutterstock_butelki plastik pet 1200.jpg
Jak pltastikowa branża poradzi sobie ze słomkową dyrektywą?

Najwięcej plastikowych opakowań na świecie w 2020 r. zużyje Coca-Cola - 2,9 mln ton, na potrzeby Pepsico wyprodukuje się ich 2,3 mln ton, a Nestle - 1,7 mln ton - wylicza analiza. Pośród koncernów najbardziej przyczyniających się do produkcji plastiku znajdują się jeszcze: Danone, Procter&Gamble, Unilever, Colgate-Palmolive i Mars.

Ogromne koszty złego zarządzania odpadami

W 2015 r. wytworzono 448 mln ton plastiku, a jego produkcja ciągle się zwiększa - przypomina badanie. 40 proc. tego materiału wykorzystywane jest do produkcji opakowań, w większości jednorazowych. Autorzy podkreślają, że co roku do środowiska naturalnego dostaje się 8 mln ton plastiku, co zagraża nie tylko zwierzętom, ale i ludziom. Według przedstawianych szacunków, w konsekwencji złego zarządzania odpadami co roku na świecie umiera między 400 tys. a milionem osób, głównie w krajach rozwijających się. Koszty związane z negatywnymi skutkami produkcji plastiku, takimi jak degradacja środowiska naturalnego, ocenia się na 40 mld dolarów rocznie.

PAP, PR24, akg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ocean plastiku w oceanach. Unia mówi "stop", a wytwórcy plastikowych przedmiotów boją się plajty

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2019 13:01
Plastikowe śmieci są wszechobecne i bardzo trudno się rozkładają. Po morzach i oceanach dryfują całe wyspy plastikowych odpadów. Od 2021 roku plastikowe przedmioty jednorazowe, takie jak talerze, sztućce, słomki i patyczki higieniczne, które stanowią ponad 70 procent odpadów morskich, mają być w Unii Europejskiej zakazane.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przed nami plastikowa eko-rewolucja. Kto za nią zapłaci?

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2019 11:21
Przed nami plastikowa rewolucja: od 2020 r. producenci opakowań zapłacą za zbiórkę i recykling, który do 2029 r. ma objąć 90 proc. używanych opakowań. A już od 2021 r. z rynku znikną jednorazowe plastikowe sztućce, słomki, patyczki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak pltastikowa branża poradzi sobie ze słomkową dyrektywą?

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2019 20:24
Parlament Europejski przyjął tzw. dyrektywę słomkową, która zacznie obowiązywać w 2021 roku. Jednocześnie coraz więcej samorządów i firm już teraz mówi „nie” tworzywom sztucznym i wprowadza do sprzedaży m.in. biodegradowalne sztućce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ocean plastiku. W Atlantyku zanieczyszczeń jest 10 razy więcej, niż sądzono

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 16:34
W Atlantyku znajduje się ponad 10 razy więcej plastiku, niż sądzono, a ilość odpadów z tworzyw sztucznych wyrzucanych co roku do tego oceanu przekracza 8 mln ton - wynika z badań, o których pisze w środę dziennik "The Times".
rozwiń zwiń