"Nowy Jedwabny Szlak" dotrze wkrótce do Polski

2020-01-05, 13:25

"Nowy Jedwabny Szlak" dotrze wkrótce do Polski
Pierwszy pociąg nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Polski. Foto: Twitter/WGrzesiok

Pierwszy chiński pociąg "Nowego Jedwabnego Szlaku" jedzie do Polski. To efekt kilkuletnich starań spółki PKP LHS o otwarcie nowego transkontynentalnego połączenia kolejowego.

Obsługą nowej linii zajmie się terminal logistyczny w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze wschodu szerokotorowa trasa kolejowa. Pociąg wyruszył 24 grudnia 2019 roku z chińskiego miasta Xi'an.

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na Zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Terminal, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania ładunków, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.

 – Projekt jest realizowany przez spółkę PKP LHS, Xian Free Trade Port Construction and Operation Co oraz partnerów z Kazachstanu. To pierwszy pociąg z Chin, który wykorzystuje zalety szerokiego toru LHS oraz Euroterminala w Sławkowie – poinformowała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, operator kończącej się w Sławkowie linii.

Ważny punkt przeładunkowy

Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejedzie w sumie 9477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjedzie do Polski przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.

Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg jedzie trasą szerokotorową. Oznacza to, że nie ma konieczności przeładunku kontenerów na granicy z Unią Europejską. Jest to pierwszy przewóz tzw. "Nowym Jedwabnym Szlakiem" do Europy.

 Rozwój projektu może sprawić, że Euroterminal Sławków stanie się ważnym punktem przeładunkowym na trasie kolejowej łączącej Daleki Wschód – przede wszystkim Chiny – z Europą zachodnią, tworząc tańszą i szybszą alternatywę dla transportu towarów drogą morską. W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na inne pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej części naszego kontynentu.

 Kontenery i towary masowe

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor nie był wykorzystywany zbyt często. Spadek ilości przewożonych tym szlakiem ładunków terminal skutecznie zastąpił ładunkami z polskich portów oraz innych kierunków, z wykorzystaniem linii normalnotorowej. W minionych latach terminal przeładowywał rocznie ok. 100-150 tys. kontenerów, przy nawet dwukrotnie większych zdolnościach przeładunkowych.

 

 Udziałowcami spółki Euroterminal Sławków są: katowicka Grupa CZH oraz spółki PKP Cargo i PKP LHS. Obiekt jest terminalem uniwersalnym, gdzie mogą być przeładowywane zarówno kontenery, jak i towary masowe – koks, węgiel, wyroby stalowe, biomasa czy ziarno. W ostatnich latach terminal rozwijał m.in. połączenia w ramach korytarza transportowego północ-południe. Obsługiwane są m.in. połączenia w relacji Gdańsk–Sławków oraz Sławków-Maddaloni we Włoszech i Sławków-Schwarzheide w Niemczech.

400 km przez 5 województw

LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy – spółki PKP LHS w Zamościu.

 

 

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej