Rusza nabór wniosków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych

2019-08-02, 14:20

Rusza nabór wniosków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
przystanek autobusowy. Foto: flickr.com/sludgeulper

Wnioski do wojewodów o objęcie dopłatą z tegorocznej puli Funduszu rozwoju przewozów autobusowych będzie można składać do 12 sierpnia 2019 roku.

1 sierpnia 2019 r. zatwierdzony został plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na rok 2019, na podstawie którego rozdysponowano pomiędzy poszczególne województwa tegoroczną pulę środków na przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Pierwsze przewozy we wrześniu

W komunikacie przypomniano, że w tym roku na ten cel przeznaczonych zostanie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł rocznie. Wnioski do wojewodów o objęcie dopłatą z tegorocznej puli funduszu będzie można składać do 12 sierpnia 2019 r. Dodano, że "pierwsze przewozy z wykorzystaniem środków funduszu powinny zostać uruchomione we wrześniu tego roku".

- Powołując Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, rząd rozpoczął realną walkę ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego - poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- To kolejny obok Funduszu Dróg Samorządowych stworzony w krótkim czasie mechanizm, który znacząco poprawi dostępność transportową terenów poza dużymi aglomeracjami - dodał.

Resort poinformował o podziale środków: dla województwa dolnośląskiego 20,2 mln zł; dla kujawsko-pomorskiego 18,5 mln. zł; dla lubelskiego 24,2 mln zł; dla lubuskiego 13,2 mln zł; łódzkiego 15,6 mln zł; małopolskiego 16,2 mln zł; mazowieckiego 19,7 mln zł; opolskiego 11,6 mln zł; podkarpackiego 19,6 mln zł; podlaskiego 24,8 mln zł; pomorskiego 15,8 mln zł; śląskiego 18,4 mln zł; świętokrzyskiego 21,5 mln zł; warmińsko-mazurskiego 22,9 mln zł; wielkopolskiego 19,8 mln zł; zachodniopomorskie 17,9 mln zł.

Jakie dopłaty?

Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Początkowo wyższa kwota dopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne.

Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę funduszu będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

PAP, akg

Polecane

Wróć do strony głównej